بزرگداشت مرد نقاش برگزار شد/ دوستان خانبلوکی گرد هم آمدند

به گزارش ایرانگرد نیوز، مراسم سالگرد درگذشت عطالله خانبلوکی استاد خط و نقاشی عصر روز گذشته پنجشنبه هجدهم مهر ماه با حضور مسئولان، هنرمندان و اعضای خانواده این هنرمند نقاش در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

 

احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر در این مراسم به سال گذشته اشاره کرد که هنرمندان بسیاری همچون خانبلوکی از جمع هنرمندان رفته‌اند و افزود: امیدوارم با امیدی که بین هنرمندان ایجاد شده است، امسال سال هنری خوبی باشد. من به خانواده زنده یاد خانبلوکی و هنرمندان حاضر در جمع ادای احترام می کنم.

 

موسسه پیشکسوتان در خدمت هنرمندان درجه یک بالای 60 سال

 

در ادامه سیدعباس عظیمی مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با اشاره به آغاز فعالیت یک ساله این موسسه اظهار کرد: ما در خدمت هنرمندانی که 60 سال را رد کرده اند و توانسته اند درجه یک هنری بگیرند یا ارزیابی آثارشان در سطح درجه یک باشد، در همه رشته های هنری از جمله تجسمی هستیم. عزیزانی که مسائل و مشکلاتی دارند می توانند از طریق موسسه ما پیگیر حل مسائلشان باشند.

 

وی افزود: موسسه ما نهادی عمومی و غیردولتی است و در صورتی که هنرمندان دست ما را بگیرند آماده خدمتگزاری به آنها هستیم.

 

خانبلوکی یک انسان به تمام معنا بود

 

در ادامه میلاد کیایی هنرمند عرصه موسیقی و همسایه زنده یاد خانبلوکی در سخنانی گفت: یک سال از غیبت استادمان گذشت. گرچه او فقط برایمان یک دوست یا استاد نبود بلکه انسان جامع‌الشرایطی بود که دارای ابعاد مختلف شخصیتی بود. اگر بعد هنری را از او بگیرند باز هم وی یک انسان به تمام معنا بود.

 

 

وی افزود: اگر نگویم هر روز به شهادت همسر باوفای او ما هفته ای یک یا دوبار دور هم بودیم.

 

همسر باوفای استاد یار همیشگی اش بود

 

کیایی خاطرنشان کرد: هنرمند همواره به یار نیاز دارد و از آنجایی که صرفا متعلق به خودش نیست و به جامعه تعلق دارد، باید همسر خوبی در کنارش باشد که او را درک کند.

 

در ادامه بخشی از گفتگوی زنده یاد خانبلوکی با سهیل محمودی در یک برنامه تلویزیونی پخش شد که از پرتره های استاد از فریدون مشیری، سیمین دانشور و همایون خرم سخن به میان آمد.

 

پخش کلیپی از نقاشی های خانبلوکی مجموعه ای از تصاویر اسب ها، مناظره طبیعی و پرتره های مطرح او در ادامه صورت گرفت.

 

جامعه ما به امثال خانبلوکی بدهکار است

 

فاضل جمشیدی خواننده آواز ایرانی دیگر هنرمند حاضر در این مراسم بود که در سخنانی گفت: من به عنوان یک هنرمند جوان در 28 سالگی با خانبلوکی آشنا شدم. او مصداق این شعر محمدعلی بهمنی “او مرد کوه بود که خود کوهوار بود/ مصداق صادقانه ای از کوهسار بود” است و جامعه ما به چنین هنرمندانی بدهکار است.

 

وی افزود: این هنرمندان شیره جامعه ما هستند و فرهنگ و هنر شیره جان یک مملکت است، جامعه ای که جان نداشته باشد از بین می رود.

 

این خواننده همچنین سخنانی پیرامون بحث تامین اجتماعی هنرمندان مطرح و تأکید کرد: باید در بیمه هنرمندان تجدید نظر شود. اکنون اگر یک هنرمند بازنشسته شود، به اندازه یک کارگر ساده ماهی 380 تا 420 هزار تومان حقوق خواهد گرفت.

 

رضا بانگیز، مرتضی دره باغی و تنی چند از گالری‌داران از جمله دیگر حاضران این مراسم بودند که در ساعت 18:15 به پایان رسید.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …