ایرانگرد نیوز

وزیر ارشاد دستور حمایت جدی از سینمای کودک را صادر کرد

به گزارش ایرانگرد نیوز، شب گذشته جمعه 19 مهر ماه مراسم اختتاميه بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم كودكان و نوجوانان با حضور علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، حجت الله ايوبي رئيس سازمان سينمايي، احمد ميرعلايي مديرعامل بنياد سينمايي فارابي و دبیر جشنواره و عليرضا رضاداد دبير سي و دومين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر و اهالي سينماي ايران در سالن “گل نرگس” شهر اصفهان برگزار شد.

 

سنجد خبرنگار اجرای مراسم اختتاميه اين دوره از جشنواره را برعهده داشت. او در دكور جشنواره كه به صورت يك سالن سينماي قديمي طراحي شده بود به عنوان فروشنده بليت در صحنه حاضر شد و با استقبال مخاطبان حاضر در مراسم مواجه شد. بعد از خوشآمدگويي سنجد، محمد منفرد شخصيت دايي در برنامه هاي طنز كودك و نوجوان به روي صحنه آمده و به اجراي يك آهنگ پرداخت.

 

سينماي كودك از كماي ناخواسته رها شده است

 

احمد ميرعلايي مديرعامل بنياد سينمايي فارابي و دبير بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم كودك و نوجوان به عنوان اولين سخنران اين مراسم با نقل داستاني از علاقه پيامبر اكرم (ص) به كودكان گفت: همیشه سعی کرده ام مثل پدرم و مثل تمام آموزگارانی که از آنها نیکی ها را آموخته ام زندگی کنم، بدون وابسته شدن به چیزهایی که می دانم موقتی است. چهار سال توفیق خدمت در بنیاد سینمایی فارابی را داشتم و سه سال اخیر وظیفه دبیری جشنواره بین المللی کودک و نوجوان به عهده من بود.

 

 

وي ادامه داد: طي اين سال‌ها با تمام توانم با همراهي همكارانم در بنياد سينمايي فارابی تلاش کردیم تا در خدمت به سينماي ايران و به خصوص سينماي كودك و نوجوان کم فروشی نکنیم. روزی که دبیری جشنواره را به عهده گرفتم حال و روز سینمای کودک مساعد نبود البته امروز هم هنوز از آن چه باید باشیم فاصله داریم اما حداقل می توانم بگویم سینمای کودک ایران از کمای ناخواسته رها شده است. کاروان سینمای کودک در مسیری روشن گام برداشته و دیگر کسی را یارای توقف این كاروان نخواهد بود.

 

مديرعامل بنياد سينمايي فارابي گفت: خاطرات خوب زیادی برای همه ما در سالهای اخیر ساخته شده است. از همدلی و همراهی و تلاش دسته جمعی گرفته تا دوستی درنا و پروانه و پناه بردن به دنیای کودکی و آرزوی صلح و آرامش برای تمام دنیا و باران و شادمانی. کاروان های مهر و دوستی که به تمام خاک وطن سرک کشیدند و پروانه وار کودکان نقاط دوردست ایران را در جشن بزرگ خودشان سهیم کردند.

 

ميرعلايي ادامه داد: شاید امشب وقت خداحافظی باشد و شاید شروعی دوباره برای جشنی باشکوه‌‌تر، دست تک تک اهالی سینما به ویژه پروانه‌های مظلوم و دوست داشتنی سرزمین سینمای کودک را می فشارم که در این سالها بدون همراهیشان گام برداشتن من و ما ناممکن بود.

 

 

دبير بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم كودك و نوجوان گفت: از امشب من هم مثل همه شما به عنوان یک همراه کوچک با جان و دل کنار کاروان سینمای کودک می مانم، به امید فرداهای روشنی که کودکان ایران زمین خواهند ساخت. جشنواره امسال مزین به نام پیامبر عشق بود، رسولی که عاشقانه کودکان را دوست داشت.

 

دل سنجد برای کلاه قرمزی تنگ شد

 

بعد از سخنان ميرعلايي، گروه موسيقي كه در بالكن دكور سينما، قطعه‌‌اي از موسيقي كلاه قرمزي را اجرا كردند كه مخاطبان را به وجد آورد، سنجد بعد از شنيده اين موسيقي خطاب به حاضران گفت: كاش كلاه قرمزي هم اينجا بود، دلم برايش تنگ شده است.

 

مهرداد موفق برنده تنديس بهترين فيلم ويدیويي، با دريافت جايزه خود اين جايزه را به كودكان و نوجوانان جزيره ابوموسي تقديم كرد.

 

بزرگداشت حافظ احمدي عكاس قديمي در حوزه سينما از ديگر برنامه‌هاي جنبي اين اختتاميه بود.

 

 

اما ميرعلايي در بخشي ديگر از اين مراسم به روي صحنه آمد و با بيان اين مطلب كه شهر اصفهان با حمايت خود از كودكان جنگ و نصب تنديس درناي كاغذي در يكي از ميادين خود تبديل به شهر صلح در جهان شده است، همه اين اتفاقات بدون حمايت و همكاري سقائيان‌ن‍‍ژاد شهردار اصفهان امكان پذير نبود، به همين دليل تنديسي از درناي كاغذي از سوي بنياد سينمايي فارابي به سقائيان ن‍ژاد اهدا مي شود.

 

سقائيان‌ن‍ژاد شهردار اصفهان نيز با تشكر از دريافت اين تنديس گفت: خدا را شكر كه شهر اصفهان از نظر مباحث فرهنگي و هنري هميشه حرف اول را مي‌زند، آنچه كه دنيا امروز به دنبال آن است و تلاش مي كند تا  مذاهب دنيا بدون جنگ در كنار يكديگر قرار بگيرند از گذشته در اين شهر وجود داشته و تمام مذاهب از جمله اسلام، زرتشتی، ارمني و مسيحي در كنار هم و بدون جنگ زندگي كرده اند، اين مسئله نشان مي دهد كه هميشه صلح و نودوستي در اصفهان حكمفرما بوده است.

 

در طول برگزاري جشنواره فيلم فجر، ورك شاپي توسط مايكي كانتولا يكي از انيميشن ساز‌هاي مطرح سينماي جهان، برگزار شده و با حضور تعدادي از كودكان و نوجوانان دو انيميشن ساخته شد كه انيميشن “مورچه اشك ريزون، چرا اشك ريزون” در اين مراسم پخش شد. امير اسفندياري با همكاري سنجد هديه‌اي را با كانتولا اهدا كردند.

 

در بخش ديگري از اين مراسم ابراهيم اصغري براي دريافت جايزه بهترين فيلم در بخش بين‌الملل گفت: فراموش نكنيم كه اگر شهدا نبودند، كودكان امروز ما اينقدر شاد و در امان در اين مراسم شركت نمي‌كردند. آنها رفتند تا آزادي و آرامش را به كودكان امروز تقديم كنند، به همين دليل از همه حاضران در اين مراسم مي خواهم كه براي شهداي هشت سال دفاع مقدس كف بزنند.

 

همچنين سيد هادي محقق كارگردان اين فيلم سينمايي بعد از دريافت جايزه خود گفت: من اين شب را فراموش نمي‌كنم، همانطور كه پدر و مادر خود را هيچگاه فراموش نخواهم كرد.

 

سازمان سينمايي، سينماي كودك را جدي بگيرد

 

علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در مراسم اختتاميه بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم كودك و نوجوان گفت: هرگاه نام اصفهان به زبان مي‌‌آید ناخود‌آگاه زیبایی و ظرافت در ذهن نقش می بندد اصفهان پیشینه‌ای دیرینه در هنرآفرینی دارد. گویی این دیار را همزاد هنر آفریده اند تا هنرمندان فراوان در دامنش زاده و بالنده شوند. از دیرباز تاکنون بخش مهمی از تاریخ هنر ایران مدیون ذوق هنرمندان شهیر این شهر بوده است.

 

 

وي ادامه داد: برخی از هنرها در اصفهان متولد شده و در گردش ایام به نهایت تکامل رسیده است. اما با این همه ساحت هنر پرور این دیار پذیرنده هنرهای نوپدید چون سینما نیز بوده است، همانگونه که می دانید بسیاری از هنرمندان عرصه سینما و از این کانون هنر سربرافراشته اند و افتخارات زیادی به ارمغان آوردند.

 

جنتي بيان كرد: سینما اما در همین زمان كوتاه گوی رقابت را از دیگر هنرها ربوده و به عنوان رسانه ای قدرتمند بیشترین ضریب نفود مطرح شده است، تا جایی که می تواند آموزه های خود را تا دورافتاده ترین نقاط عالم بگستراند. در این میان کودکان و نوجوانان تحت تاثیر این رسانه قرار دارند.

 

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: این تاثیر سریع و شگرف بر کودکان و نوجوانان در شکل گیری، نسلی خشن و بی قید و بند موثر خواهد بود. ظرفیت معرفت سازی در هنر هفتم قابل چشم پوشی نیست برای کشوری جوان و نظامی آرمانگرا مثل نظام جمهوری اسلامی استفاده از ظرفیت سینما در شکل گیری نسل آینده ضرورت دارد.

 

وي توضيح داد: یکی از رسالت‌‌های مهم سینمای کودک و نوجوان دفاع از حقوق قربانیان جنگ است و سینمای کودک نیازمند صلح و آرامش است. سینما می‌تواند ندای صلح طلبی کودکان ایرانی را به جهان برساند. وقتی فیلمنامه‌‌نویس، کارگردان یا تهیه‌‌کننده‌ای با عشق و علاقه پا به فیلمسازی کودک و نوجوان می‌گذارد باید از او حمایت کرد و من به مسئولان سازمان سینمایی توصیه می‌کنم از تولید فیلم کودک حمایت کرده و آن را جدي بگيرند.

 

در بخش ديگري از اين مراسم، امير شهاب رضويان جايزه وي‍ژه يونيسف را براي فيلم “سفر زمان” از آن خود كرد. او بعد از دريافت اين جايزه گفت: در ساخت اين فيلم سينمايي سعيد رضويان و منوچهر شاهسواري من را بسيار همراهي كردند، البته حمايت سيما فيلم نيز در ساخت اين فيلم بسيار تاثيرگذار بود، هرچند ما از تلويزيون دوري مي كنيم اما اين رسانه علاقه بسياري به مشاركت براي ساخت فيلم‌هاي كودك و نوجوان دارد.

 

همچنين در اين بخش، جايزه ويژه يونيسف را براي تلاش و حمايت از توسعه سينماي كودك و نوجوان به احمد ميرعلايي اهدا شد.

 

بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم كودك و نوجوان حواشي بسياري داشت.

 

*با توجه به اينكه دكور مراسم اختتاميه به صورت يك سالن سينماي قديمي طراحي شده بود، در طول برگزاي مراسم اختتاميه، تعدادي از هنرمندان به عنوان مخاطبان سينما روي صحنه حضور پيدا كرده و با خريد بليت، به سالن سينما مي‌رفتند.

 

 

*گروه موسيقي حاضر در سالن، به طور زنده موسيقي كارتون‌هاي خاطره انگيز كودك و نوجوان از جمله “پت و مت”، “پلنگ صورتي”، “خونه مادربزرگه” و “كلاه قرمزي” را اجرا كردند.

 

* در بخش ارائه جايزه ويژه هيئت داوران، زماني كه كودكان داور از سراسر دنيا به روي صحنه آمدند، سنجد با تعجب گفت چقدر خارجي اينجاست.

 

*محمد منفرد “دايي” در بخشي از مراسم به روي صحنه آمده و با اعلام اين كه ليست برگزيدگان را در دست دارد، كانديداهاي مورد نظر خود را اعلام كرد كه از آن جمله مي‌توان به قرائت نام جهاز هاضمه، يك دستگاه گوارش و جعفر گودرزي براي دريافت جايزه پروانه زرين اشاره كرد.

 

*مراسم اختتاميه بيست و هفتمين جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان، با 30 دقيقه تاخير برگزار شد.

 

*طولانی بودن مراسم سبب شد تا اجراي مراسم اختتاميه از حوصله جمع خارج شده و برخی حاضران اواسط برنامه سالن را ترك كردند.

 

خروج از نسخه موبایل