بزرگداشت احمد پژمان به پاس یک عمر فعالیت موسیقایی

به گزارش ایرانگرد نیوز، در این مراسم که به مناسبت 78 سالگی این هنرمند توسط تعدادی از شاگردان وی برگزار می شود فرهاد فخرالدینی، بهمن فرمان آرا و حسین علیزاده در تجلیل از مقام هنری احمد پژمان سخنرانی می کنند.

 

اجرای گزیده ای از آثار استاد پژمان برای ارکستر زهی، گروه کر و گروه سازهای ایرانی توسط تعدادی از هنرمندان و شاگردان وی از جمله برنامه های دیگری خواهد بود که دراین مراسم اجرا می شود.

 

احمد پژمان متولد 18 تیر 1314 در شهرستان لار از توابع استان فارس است. وی در دوران دبیرستان به فراگیری ویولن نزدحشمت سنجری پرداخت و تئوری موسیقی را نزد حسین ناصحی فراگرفت. پس از چندی به عنوان نوارنده ویولن به ارکستر سمفونیک تهران راه یافت و در دوره‌ رهبری سنجری و هایمو تویبر در ارکستر حضور داشت.

 

در سال ۴۳ بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی در رشته‌ زبان و ادبیات انگلیسی دردانشرای عالی با اخذ بورسیه راهی اتریش شد و در آکادمی موسیقی وین نزد اساتیدی چون توماس کریستین داوید، آلفرد اوهل، هانس یلینک به تحصیل آهنگسازی پرداخت. بعد از پایان تحصیلات به ایران بازگشت و به عنوان آهنگساز تالار رودکی و استاد موسیقی دانشگاه تهران به کار مشغول شد.

 

در سال ۱۳۵۴ برای ادامه تحصیلات در مقطع دکترای آهنگسازی راهی  دانشگاه کلمبیا در نیویورک شد. از استادان او در این دوره میتوان به ولادیمیر اوساچوسکی، جک بیزن و بولانت آرل اشاره کرد.

 

پژمان از سال ۱۳۷۰ تا کنون به طور پراکنده به تدریس هارمونی، کنترپوآن و آهنگسازی در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر مشغول است.

 

کنسرتو برای 9 ساز، “باله عیاران”، سونات ویولا و پیانو، راپسودی برای ارکستر، اپرای “جشن دهقان”، اپرای “دلاور سهند”، اپرای “سمندر”،”خورشید ایران” از آثار اجرایی احمد پژمان هستند.

 

“همه شهر ایران”، “سراب” (موسیقی فیلم باران ساخته مجید مجیدی)، “خاطرات فردا”، “خانه ای روی آب” (موسیقی فیلم های بوی کافور، عطر یاس و خانه ای روی آب از ساخنه های بهمن فرمان آرا)، “تکسوار عشق”، “هفت خان”، “سایه های خورشید”، “حماسه”، “ناگهان رستاخیز” آلبوم های تولید شده ای است که از این هنرمند منتشر شده است.

 

موسیقی متن سریال ها و فیلمهایی چون “دلیران تنگستان” (همایون شهنواز) آهنگسازی مشترک با علی رهبری، “سمک عیار”، “سرزمین کهن” (کمال تبریزی)، “شازده احتجاب” (بهمن فرمان آرا)، “سایه های بلند باد”(بهمن فرمان آرا)، “ساخت ایران” (امیر نادری)، “هنرپیشه” (محسن مخملباف)،” زینت (ابراهیم مختاری)، “کیمیا”(محمدرضا درویش)، “روسری آبی” (رخشان بنی اعتماد)، “عشق گمشده”(سعید اسدی)، “بوی کافور، عطر یاس”(بهمن فرمان آرا)، “اران” (مجید مجیدی)، “سفر به فردا”(محمد حسین حقیقی)، “خانه ای روی آب” (بهمن فرمان آرا)، “همراه باد در دل تنهائی کویر” (منوچهر طیاب)، “بید مجنون” (مجید مجیدی)، “یک بوس کوچولو” (بمهن فرمان آرا)  از آثار دیگر پژمان در عرصه موسیقی است.

 

مراسم بزرگداشت احمد پژمان دوشنبه 29 مهر ساعت 18 تا 20 در تالار وحدت برگزار می شود.

 

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …