بازگشت یک تهیه کننده پس از 4 سال/ ساخت “پاییز” درباره دختر حافظ قرآن

ناصر شفق از تهیه‌کنندگان قدیمی سینما درباره دلایل دوری خود از سینما گفت: وقتی سینمای ایران از بین رفته و شادابی در آن وجود ندارد دلیلی برای همکاری در آن نمی‌بینم. از طرف دیگر آثار ارزشمند بسیار محدود ساخته می شوند و ما به همین دلیل مجبوریم به یک فیلم متوسط عنوان خوب بدهیم.

 
وی افزود: نگاه سیاسی، غیرمتعهدانه و غیرمتخصص به سینما و تئاتر باعث می شود کسانی که نگاه عمیق به سینما دارند از این فضا دور شده و در انزوا قرار بگیرند. البته کسانی هم که در این شرایط کار می کنند، نمی توان گفت که چنین نگاهی ندارند و خیلی از این دوستان تلاش می کنند با توان خود بستر از بین رفته را در سینمای ایران احیا کنند.

 
رییس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال در مقایسه‌ای بین تولید فیلم در سینمای ایران و جهان بیان کرد: سینمای هالیوود در سال 900 فیلم و سینمای بالیوود در سال 600 فیلم تولید می‌کند. ما نیز امیدوار بودیم که بعد از انقلاب، سینمای ایران به عنوان یک پالایشگاه ایدئولوژیک بتواند در مقابل سینمای دنیا بدنه بزرگی از تجارت به وجود آورد. در حال حاضر فیلمسازان به مراتب حرفه ای در ایران داریم به همین دلیل حتی در مقایسه با اروپا ما از نظر نیروی انسانی محدودیتی نداریم.

 
وی ادامه داد: با توجه به این نیرو قادریم 500 فیلم در سال تولید کنیم اما منابع انسانی به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد. این صنعت به توجه جدی دولت نیازمند است و هالیوود هم نمی تواند بدون توجه دولت و پنتاگون چنین قدرتی داشته باشد. ما هم در دهه 60 و 70 همه جانبه در سینما فعالیت می کردیم.

 
تهیه‌کننده “تقاطع” عنوان کرد: در دولت نهم به دلیل اینکه هنوز عناصر خوب فرهنگی در وزارت ارشاد حضور داشتند، دولت نتوانست با همه توان در مسیر از بین بردن فرهنگ گام بردارد اما در دولت دهم با رفتن خیلی از این چهره‌های فرهنگی از سیستم وزارت ارشاد، به طور کل سینما را تعطیل و ضربه بزرگی به فرهنگ وارد کردند.

 
وی افزود: من دهه 60، 70 و 80 در سینما کار کردم اما در همان ابتدای دولت دهم فیلمنامه “پاییز” را که فیلمی در ژانر دفاع مقدس بود، ارائه کردم که نتوانست پروانه ساخت بگیرد. این فیلم قصه قرآنی با بستر دفاع مقدس دارد و داستان یک دختر سنی‌مذهب و کردنشین است که عاشق یک رزمنده می شود. این دختر حافظ کل قرآن هم هست.

 
شفق از تلاش برای به جریان انداختن تولید “پاییز” خبر داد و گفت: تصمیم دارم با توجه به فضایی که در دولت یازدهم به وجود آمده است، فیلمنامه “پاییز” را کارگردانی و تهیه‌کنندگی کنم. آرزو دارم بتوانم در این فیلم با استاد عزت الله انتظامی همکاری کنم و در صورت فراهم شدن شرایط قبل از جشنواره فجر آن را کلید می زنم.

 
این تهیه‌کننده در پایان تاکید کرد: امیدوارم دولت در بخش فرهنگ به زیرساخت‌ها بیشتر توجه کند چرا که سینمای ایران می تواند طلیعه‌دار حرکت های دینی در منطقه و دنیا باشد. مسلمانان تشنه فرهنگ ناب اسلامی هستند.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …