صاحب خانه: به نام سازمان میراث فرهنگی، تعطیل است

IMAGE635044916658655011

خبرگزاری میراث فرهنگی‌ ـ‌ میراث فرهنگی‌ ـ اموالی که از نظر تملک و دارایی‌ در اختیار سازمان میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری قرار دارد به دو بخش تقسیم می‌شوند. اموالی که در اختیار سازمان میراث و گردشگری است و در حال حاضر متعلق به این سازمان است، مانند اماکن تاریخی و مکان‌هایی که امکان بهره‌برداری تجاری در آنها میسر است و در جهت حفظ و احیای آنها می‌توان در قالب بازسازی کارهای مختلفی انجام داد. برخی از این مکان‌ها به فعالان حوزه‌های مختلف چه در قالب گردشگری و موزه‌ها چه در قالب صنایع دستی واگذار شده‌اند. بخش دیگر این اموال مربوط به شرکت بازرگانی صنایع دستی قدیم است. این نوع از تملک و دارایی در قانون بودجه برای ارتقای صنایع دستی و بخش‌های زیربنایی در نظر گرفته‌شده‌است.

«منوچهر عبدلی»، رییس اتحادیه صنایع دستی کشور نیز در این خصوص به CHN گفت: «توقع ما آن است که بخشی از فعالان صنایع‎دستی که در استان‌ها فعال هستند بتوانند از این امکانات برای ارتقاء جایگاه صنایع‏دستی بهره جویند چراکه صنایع‎دستی نیز مانند بخش کشاورزی از جمله بخش‌هایی است که نیازمند حمایت حاکمیت است.»
از دیگر سو گفته می‌شود شرکت بازرگانی صنایع دستی قدیم برخی از این امکانات را به صورت راکد نگه داشته و برخی از بخش‌ها را به صورت اجازه در اختیار بخش خصوصی قرار داده‌است.
چنانکه به گفته عبدلی، انتظارات صنعتگران صنایع دستی این است که امکانات موجود که بدون استفاده باقی مانده‌اند و ساماندهی درستی نشده‌اند، یا به صورت اجاره موردی به فعالان واگذار شود یا به صورت خاص در اختیار تشکل‌ها و سازمان‌ها و نهادهای فعال در این حوزه قرار گیرد تا بتوان چرخش سیستم توزیع کالا را بوجود بیاورند.
در این میان قراردادهایی بوده که یا به دلیل اتمام زمان قرارداد یا به دلایلی از جمله تخریب بنا، استفاده نامطلوب یا مشکلات حقوقی از فعالان بازپس گرفته‌شده‌اند. از این جمله می‌توان به ساختمان میدان ولیعصر اشاره کرد که همه آن مکان را به عنوان ساختمانی می‌شناختند که فعالان صنایع دستی‌ به عرضه آثار خود می‌پرداختند.
عبدلی در این خصوص گفت: «در واقع می‌توان گفت صنایع دستی با نماد ساختمان میدان ولیعصر در تهران شناخته می‌شد چراکه سال‏های سال، صنعتگران و هنرمندان و صنایع دستی‏کاران و فعالان این بخش در آن ساختمان آمد و شد داشتند و آن ساختمان را به عنوان مرکز صنایع دستی تهران شناخته شده بود.»
او افزود: «آن ساختمان مربوط به ستاد اجرا بود که بازپس گرفته شد. واقعیت آن است که در گذشته تلاش‌هایی که برای خرید این ساختمان توسط بخش خصوصی شد اما به دلایلی این مهم به مرحله اجرا نرسید و با وجود اهمیت و جایگاهی که آن ساختمان در بخش صنایع دستی داشت آن‏را تعطیل کردند. »
هرچند موافقت شده که ساختمان‌های حفظ و احیا در اختیار فعالان صنایع دستی قرار گیرد اما تاکنون به مرحله اجرا نرسیده‌است.
“امیر هزاوه” مدیر گالری ماندگار در اراک است که بیش از 6 سال فعالیت در این حوزه را در کارنامه کاری خود دارد. او با فعالیت خود طی این سال‏ها توانسته برای بیش از 150 هنرمند نمایشگاه برگزار کند و بیش از 4 هزار عضو را جذب کند.
هزاوه طی این سال‌ها توانست در نگارخانه خود بیش از 120 نمایشگاه برگزار کند. در این میان سازمان میراث و گردشگری استان مرکزی به منظور کمک و بهبود شرایط هنرمندان استان، ساختمان نگارخانه فتحعلی و اشقانی فراهانی را از سال گذشته در اختیار نگارخانه ماندگار قرار داد. اما با پایان مدت زمان قرار داد دستور به تخلیه ساختمان مذکور داد تا نگارخانه ماندگار به کار خود پایان دهد.
هزاوه در این خصوص به CHN گفت: «با وجود آنکه در مدت یکسال گذشته حدود 30 نمایشگاه از آثار و صنایع دستی هنرمندان استان برگزار کردیم و توانسیم موقعیتی برای فروش محصولات و تولیدات این هنرمندان در استان فراهم کنیم ولی بعد از پایان زمان قرارداد ساختمان از ما پس گرفته شد و این کار سبب شد 4 هزار مخاطبی که عضو مجموعه بودند از هم بپاشند.»
او با گله از آنکه مسئولان فرهنگی و میراثی کشور تفاوتی بین فعالیت‌ فرهنگی که پیوسته می‌تواند هزاران هنرمند را گردهم آورد با فعالیتی که ممکن است به صورت پراکنده و در زمان‌های متفاوت انجام نشود نمی‌بینند خاطرنشان کرد: «تنها نگارخانه استان مرکزی پس از 6 سال فعالیت تعطیل شد که برای هنرمندان استان خبر خوبی نخواهد بود چراکه به نوعی مکانی برای تجلی هنرهای سنتی و صنایع دستی شهر بود.»
به گفته هزاوه علل تعطیلی نگارخانه ماندگار از سوی سازمان میراث و گردشگری گوناگون عنوان شده‌است چنانکه برخی از سازمان توسعه بناهای فرهنگی سخن به میان می‌آورند و برخی از سازمان بازرسی صحبت می‌کنند. این درحالی است که برگزاری تعدادی از نمایشگاه‌ها تا پایان خرداد زمان لازم داشت ولی مسئولان سازمان میراث و گردشگری نه تنها این زمان را به ما ندادند بلکه به صراحت عنوان کردند که “اگر ساختمان را تخلیه کردید که هیچ اگر نه یگان حفاظت میراث فرهنگی را برای پلمپ ساختمان اعزام خواهیم کرد.”

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …