جشنواره “موسیقی کلاسیک تا معاصر” به گام سوم رسید

علیرضا مشایخی که مسئولیت برگزاری جشنواره‌ای خصوصی در حوزه موسیقی را برعهده دارد در این‌باره  گفت: سومین جشنواره “موسیقی کلاسیک تا معاصر” به شکل غیررقابتی از تاریخ 27 مهر تا 3 آبان ماه در دو سالن شهید آوینی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران و سالن رودکی برگزار می‌شود.

 
این آهنگساز با اشاره به تاریخچه برگزاری جشنواره‌هایی با محوریت موسیقی مدرن گفت: برگزاری جشنواره با محوریت موسیقی مدرن و آشنایی مخاطبان ایرانی به خصوص جوانان تحصیلکرده در رشته موسیقی با موسیقی مدرن یکی از اهداف اولیه برگزاری جشنواره‌ است. پس از انقلاب زمانی که به ایران آمدم با همکاری فریماه قوام صدری از همکار سابقم که در گروه موسیقی “قرن بیستم” در قبل از انقلاب فعالیت می‌کردیم، تصمیم گرفتیم گروه موسیقی تهران را تشکیل دهیم.

 
وی در ادامه افزود: با تشکیل این گروه اجرای آثار موسیقی کلاسیک و همچنین مجموع آثار خودم به تناوب و طی سالیان مختلف اجرا شد اما در نهایت به این موضوع فکر کردم که برگزاری کنسرت و اجرای آثاری از موسیقی کلاسیک در جهت شناخت و تقویت گوش موسیقایی مخاطب ایرانی به این آثار کافی نیست و باید اقدام دیگری در جهت معرفی و شناخت استعدادهای جوان در این حوزه داشته باشیم.

 
مشایخی متذکر شد: به همین منظور تصمیم گرفتیم با برگزاری چندین دوسالانه در حوزه موسیقی مدرن این مهم را اجرایی کنیم و نسل جوان موسیقی را روی صحنه بکشانیم البته در کنار این دوسالانه‌ها، کنسرت ها و هفته‌های مرور آثار علیرضا مشایخی نیز داشتیم.

 
وی در پاسخ به این که چرا برگزاری جشنواره هایی با موضوع موسیقی کلاسیک به شکل غیررقابتی است، گفت: در ادامه این کنسرت‌ها و برگزاری دوسالانه‌ها احساس کردم نسل جوان که به موسیقی مدرن علاقمند هستند آمادگی دارند آثاری در این عرصه روی صحنه ببرند به همین دلیل برای حضور آسوده خاطر نوازندگان، مجموع جشنواره ها را از حالت رقابتی خارج کردیم تا نوازنده ها آزاد باشند که بگویند چه قطعاتی را از چه آهنگسازی می خواهند اجرا کنند و زمان نشان داد تصمیم درستی گرفته‌ایم.

 
رهبر ارکستر موسیقی نو ادامه داد: اغلب قطعاتی که در این جشنواره غیررقابتی اجرا می‌شود مربوط به آثار موسیقی کلاسیک تا باروک است. برخی آهنگسازان ایرانی به ویژه هنرمندان جوان در مجموع این جشنواره‌ها و یا کنسرت‌هایی با عنوان “دیروز، امروز” و یا “نگاهی دیگر” اولین‌بار حضور روی صحنه را تجربه می‌کنند.

 
وی در پایان با اشاره به زمان برگزاری جشنواره و نحوه تردد علاقمندان به این نوع موسیقی گفت: این جشنواره 27 مهر تا 3 آبان ماه در دو سالن شهید آوینی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران و سالن رودکی برگزار می‌شود و افراد علاقمند برای حضور در اجراهای تالار آوینی به صورت رایگان کارت مهمان دریافت می‌کنند اما در سالن رودکی بلیت فروشی خواهیم داشت. این دوسالانه بدون هیچ حمایت دولتی و به صورت خصوصی برگزار می شود. در واقع دست خالی و تنها با عشق هنرمندان جوان این جشنواره را برگزار می کنیم.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …