آمادگي ايران براي انتقال ارائه و انتقال تجربايت حوزه صنايع دستي

صنایع دستی
مهندس يحيي رحمتي ضمن قدرداني از همکاري هاي اين دفتر با معاونت صنايع دستي، گفت: برگزاري مسابقات مهر اصالت يونسکو يکي از اقدامات بسيار خوبي بود که در اين دوره به انجام رسيد.

معاون صنايع دستي کشور همچنين از سخنراني خانم ويرتانن در مراسم تجليل از هنرمندان و صنعتگران صنايع دستي ايران، تقدير و تشکر کرد و افزود: در طول اين دوره دو ساله ، فعاليت ها و اقدامات ارزشمندي در حوزه صنايع دستي با همکاري دفتر منطقه اي يونسکو صورت گرفت.

رحمتي با تاکيد بر استفاده از تجربيات حوزه صنايع دستي کشورهاي ديگر تصريح کرد: کشور ما آمادگي دارد تا با يونسکو در زمينه انتقال و ارائه تجربيات بخش صنايع دستي و هنرهاي سنتي همکاري داشته باشد.

همچنين در اين ديدار خانم ويرتانن با اشاره به اينکه مهمترين برنامه هاي فرهنگي يونسکو در ايران انجام مي شود اظهار داشت: تنوع فرهنگي ايران آنقدر غني است که شايد ديدن و شناختن اين فرهنگ ديرينه به چندين سال زمان نياز داشته باشد.

رييس دفتر منطقه اي يونسکو در ايران در ادامه با اشاره به اينکه يک محصول صنايع دستي علاوه بر زيبايي داراي ابعاد مختلفي نيز هست، اظهار داشت: صنايع دستي به دليل ايجاد اشتغال، انتقال دانش و ميراث ناملموس گذشتگان و تبادل فرهنگي در تمامي کشورها اهميت دارد.

ويرتانن افزود: معرفي فرهنگ، هنر و صنايع دستي ايران به دوستان و خانواده ام سرآغازي براي ارائه تجربياتم از اين کشور خواهد بود، صنايع دستي بسياري از شهرهاي مختلف تهيه کرده ام که به عنوان سوغات به فنلاند مي برم تا اطرافيانم با تمدن غني و فرهنگ ديرينه کشور شما آشنا شوند.

وي با اشاره به اينکه حدود 25 سال فعاليت در يونسکو فعاليت کرده و تجربيات فراواني از کشورهاي مختلف به دست آورده است، يادآور شد: بسيار خوش شانس بودم که سال آخر فعاليتم در ايران سپري شد و خاطرات و تجربيات بسيار ارزشمندي از اين دوران کسب کردم.

رييس منطقه اي يونسکو در ايران مردم ايران را داراي ويژگي هاي منحصربفردي همچون مهمان نوازي دانست و خاطرنشان کرد: تنوع فرهنگي در ايران بسيار زياد است، هرچند قبل از سفر به اين کشور در رابطه با فرهنگ و تمدن ايران شنيده بودم اما آنچه ديدم بسيار بيشتر از شنيده ها بود.

ويرتانن گفت: در طول زمان حضورم در ايران بسياري از آثار تاريخي ثبت جهاني را مورد بازديد قرار دادم و صنايع دستي اين مناطق را نيز بررسي و مطالعه کردم.

وي در پايان يادآور شد: تجربيات مفيدي از ايران و کشورهايي که در آنها به عنوان نماينده يونسکو فعاليت داشتم به دست آورده ام که پس از مدتي استراحت تمامي آنها را در قالب کتاب و يا از طريق رسانه هاي ديگر در اختيار علاقه مندان قرار خواهد داد.

Check Also

مدت زمان صدور مجوزها در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «در راستای اصلاح …