كاهش 13 متري عمق متوسط تالاب انزلي

تالاب انزلی

رئيس كارگروه تحقيقات مولفه‌هاي بيابان‌زايي با بيان اين كه ميزان اضافه‌ برداشت‌ از آب‌هاي زيرزميني كشور به ۹ ميليون مترمكعب رسيده است، گفت: هم‌اكنون عمق متوسط تالاب انزلي از ۱۴ متر به يك متر كاهش يافته است.

 محمد درويش اظهار داشت: براي بررسي وضعيت حوزه‌هاي متولي محيط زيست به منظور مهار پديده بيابان‌زايي كافي است به روند بيابان‌زايي در كشور بپردازيم؛ چنانچه اين روند مهار شده باشد، عملكردها قابل دفاع خواهد بود در غير اين صورت مشخص است كه سازمان‌ها نتوانسته‌اند به درستي به وظايف خود عمل كنند.
وي با بيان اين كه پرداختن به مسأله بيابان‌زايي از هفت منظر قابل توجه است، گفت: ميزان سطح آب‌ زير‌زميني در كشور و همچنين ميزان بهره‌برداري از آن يكي از شاخص‌هاي بيابان‌زايي است به طوري كه اگر سطح آب زير‌زميني كاهش يابد، به طور مسلم پديده بيابان‌زايي با روند رو به رشدي همراه خواهد بود.
 رئيس كارگروه تحقيقات مولفه‌هاي بيابان‌زايي در ادامه افزود: آمارهاي وزارت نيرو به خوبي نشان مي‌دهد كه وضعيت منابع آبي كشور بحراني است، چرا كه ميزان اضافه برداشت از آب‌هاي زير‌زميني به 9ميليون مترمكعب رسيده است.
به گفته درويش، همين امر موجب افت آب زير‌زميني شده است كه گاهي اين افت به 2 الي 3 متر نيز مي‌رسد.
وي خاطرنشان كرد: اين امر نشانگر اين است كه بيابان‌زايي به مرحله هشدار رسيده است و نتيجه نهايي آن نشست زمين است.
رئيس كارگروه تحقيقات مولفه‌هاي بيابان‌زايي يادآور شد: هم‌اكنون در جنوب تهران، معين‌آباد ورامين، شهريار همچنين در منطقه اطراف تالاب پريشان و بسياري از مناطق كشور با پديده نشست زمين روبه‌رو هستيم.
 درويش گفت: آماري كه سازمان زمين‌شناسي كشور ارائه داده، بيانگر اين است كه نشست زمين در تهران به 30 سانتي‌متر در سال رسيده است. اين در حالي است كه اگر نشست زمين بر اساس استانداردهاي جهاني به 4ميلي‌متر در سال برسد، با بحران شديدي روبه‌رو خواهيم بود با اين حال اين امر با هيچ بازخوردي در كشور روبه‌رو نبوده است.
وي با بيان اين كه نرخ برهنگي زمين، شاخص ديگري است كه در رشد پديده بيابان‌زايي قابل توجه است، بيان داشت: در حوزه جنگل‌ها، خشكيدگي بلوط‌ها در زاگرس‌ را داريم و همچنين بخشي از مراتع كشور تبديل به اراضي كشاورزي ديمي شده است كه اين امر موجب شده كه در شاخص مزبور نيز وضعيت مناسبي نداشته باشيم.
به گفته رئيس كارگروه تحقيقات مولفه‌هاي بيابان‌زايي، هم‌اكنون بخشي از جنگل‌هاي دست‌كاشت براي تامين چوب از بين رفته‌اند.
درويش، فرسايش آبي را ديگر شاخص بيابان‌زايي عنوان كرد و بيان داشت: فرسايش آبي در كشور به‌شدت افزايش يافته و اين امر ناشي از تغيير كاربري‌ها بوده است.
وي همچنين فرسايش بادي را از ديگر شاخص‌هاي بيابان‌زايي عنوان كرد و اظهار كرد: اين شاخص نيز رشد قابل ملاحظه‌اي داشته، ضمن آن كه در كنار آن با رشد پديده ريز‌گردها نيز روبه‌رو هستيم كه بايد گفت ريز‌گردها فقط منشأ داخلي ندارند.
رئيس كارگروه تحقيقات مولفه‌هاي بيابان‌زايي با بيان اين كه خشك شدن تالاب‌ها و محيط‌هاي آبي نيز ديگر شاخص بيابان‌زايي در كشور است، افزود: هم اكنون تالاب‌هاي گاو‌خوني، ارژن، پريشان، بختگان و بسياري از تالاب‌هاي ديگر را از دست داده‌ايم.
درويش يادآور شد: هم‌اكنون عمق متوسط تالاب انزلي از 14متر به يك متر كاهش پيدا كرده است ضمن آن كه درياچه اروميه نيز تقريباً از دست رفته است.

Check Also

مدت زمان صدور مجوزها در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «در راستای اصلاح …