تغییر در هیات داوران جشنواره تئاتر کودک/ امضای تفاهم‌نامه با آلمانی‌ها


شهرام کرمی دبیر بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در آستانه برپایی این رویداد هنری به خبرنگار مهر گفت: جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان رسما از 24 مهرماه آغاز به کار می کند. خوشبختانه در این دوره از جشنواره هم بخش های تازه ای افزوده شده هم بیش از 420 هنرمند در جشنواره حضور خواهند داشت. با توجه به کیفیت آثار این دوره معتقدم که جشنواره بیستم جشنواره ای پربارتر از سالهای گذشته خواهد بود.


کرمی ادامه داد: اتفاق بسیار خوبی که در این دوره از جشنواره افتاده مشارکت بسیار خوب تمام نهادهای استان همدان اعم از استانداری، شهرداری، کانون پرورش فکری و … است. زمانی که چند نهاد مختلف در شکل گیری یک اتفاق بزرگ فرهنگی مشارکت داشته باشند این رویداد به بهترین شکل ممکن برگزار خواهد شد. متولی برگزاری این جشنواره اداره کل فرهنگ و ارشاد استان همدان است که با همکاری استانداری همدان برگزاری این جشنواره را عهده‌دار هستند.


کیفیت بالا رفت


وی با تاکید بر اینکه برگزاری این جشنواره در شهر همدان باعث حضور موثر گروه های تئاتری همدان در این جشنواره شده است، بیان کرد: همین امر تاثیر مثبتی روی تئاتر کودک و نوجوان همدان داشته است. این تاثیر و بالا رفتن کیفیت نمایش های جشنواره را می توان از آثار شرکت‌کننده و متقاضی حضور در جشنواره تشخیص داد.


دبیر جشنواره با اشاره به افتتاح تئاتر شهر همدان همزمان با آغاز جشنواره گفت: با اجرای نمایشی از کشور اسپانیا تئاتر شهر همدان فعالیت خود را آغاز می کند و یک سالن دیگر به 6 سالن تئاتر شهر همدان افزوده خواهد شد. این سالن در مجتمع شهید آوینی شهر همدان قرار دارد که قبلا به عنوان فضای اداری از آن استفاده می شد اما تبدیل به یک سالن بلک‌باکس مجهز شده است و در کنار سالن اصلی تئاتر این مجموعه به عنوان تئاتر شهر همدان فعالیت می کند.


52 خارجی به جشنواره می‌آیند


کارگردان “پوتین‌های عمو بابا” متذکر شد: اولین گروه خارجی از اسپانیا سه‌شنبه وارد ایران می شود و در اولین روز جشنواره هم اجرا خواهد داشت. امسال جشنواره کودک و نوجوان همدان میزبان 9 گروه خارجی از کشورهای مختلف است. در کل ما در این دوره 52 مهمان خارجی داریم. در آثار بین الملل رویکرد جشنواره بیشتر بر این اساس بوده که آثاری با مضمون تئاتر خردسال برای اجرا انتخاب شوند چون بخش تئاتر خردسال برای اولین بار است که به جشنواره اضافه شده ما نیز تلاش کردیم در این دوره آثار بتوانند با خردسالان ارتباط و تعامل بیشتری برقرار کنند.


وی درباره تغییر در هیات داوران جشنواره و تعاملی که قرار است تئاتر ایران با کشور آلمان داشته باشد گفت: به دلیل مشکلی که برای داوود کیانیان پیش آمده احمد بیگلریان که از پیشکسوتان تئاتر کودک و نوجوان همدان است جایگزین وی شده است.


به گفته وی، طبق تفاهمنامه‌ای که با کشور آلمان امضا شده قرار است تئاتر ایران و فرانکفورت با هم تعامل و مشارکت داشته باشند.


دوستی تئاتر ایران و آلمان


کرمی ادامه داد: سال گذشته من به همراه قادر آشنا مدیر مرکز هنرهای نمایشی سفری به کشور آلمان داشتیم. امسال نیز یک گروه از کشور آلمان برای برقراری تعامل با تئاتر کودک و نوجوان ایران در جشنواره حضور خواهند داشت که امیدوارم این امر به نزدیکی و همکاری تئاتر ایران و آلمان منجر شود. قرار است طی جلساتی که با علی مراخانی، قادر آشنا و طرف آلمانی داریم تفاهمنامه که گوردن مایر نام دارد امضا شود و برنامه هایی برای ارتباط تئاتر ایران و آلمان مورد بررسی قرار گیرد.


وی درباره تجلیل از یکی از هنرمندان باسابقه عرصه تئاتر کودک و نوجوان در اختتامیه جشنواره گفت: در این دوره قرار است از حسین محب اهری به عنوان یکی از پیشکسوتان تئاتر کودک و نوجوان تجلیل شود. معتقدم این هنرمند با مبارزه ای که با بیماری اش می کند در حال اجرای بهترین نمایش عمرش است. امیدوارم بتوانیم به نحوی شایسته از این استاد بزرگوار تقدیر کنیم و وی نیز تا سالهای سال بتواند زنده و سرحال به فعالیت بپردازد.


بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان توسط اداره کل هنرهای نمایشی و با دبیری شهرام کرمی و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از تاریخ 24 تا 30  مهرماه در این شهر برگزار می‌‌شود.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …