نمی‌گذاریم سینماگر ایرانی در دنیا کوچک شمرده شود/ ارسال پیام تدبیر و امید با سینما

به گزارش ایرانگرد نیوز، مراسم افتتاحیه سی امین جشنواره فیلم کوتاه تهران شامگاه گذشته 22 مهرماه با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، محمد مهدی عسگرپور فیلمساز، احمد الستی منتقد و مدرس پیشکسوت سینما، داوران و مهمانان خارجی و جمعی از فیلمسازان فیلم کوتاه تهران در سالن شماره پردیس سینما ملت برگزار شد.

 
خوشحالم جوانان سهم مهمی در صنعت سینما دارند

 
در ابتدای این مراسم تیزری از روند برگزاری بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه برای حاضران در سالن پخش شد و پس از آن هاشم میرزاخانی دبیر سی امین جشنواره فیلم کوتاه ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران گزارشی از روند برگزاری جشنواره و حضور فیلم های کوتاه در بخش های مختلف ارائه کرد.

 

 
دبیر سی امین دوره جشنواره فیلم کوتاه در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به تعداد فیلم‌های شرکت‌کننده در دو بخش ملی و بین المللی جشنواره گفت: سی امین جشنواره فیلم کوتاه تهران در این دوره از برگزاری خود در مجموع 4496 فیلم از ایران و 109 کشور دیگر دریافت کرد. حضور این تعداد فیلم در دو بخش ملی و بین المللی نشان‌دهنده اهمیت برگزاری جشنواره و جایگاه خوب آن در دنیا است و خوشحالم که جوانان ایرانی سهم مهمی در صنعت سینما دارند.

 
میرزاخانی در ادامه صحبت های خود افزود: امسال سی امین دوره از برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران است و زمانی که عدد سی سالگی مطرح می شود فعالیت سی ساله یعنی یک عمر را تداعی می کند و مسلما دراین راه مدیران و کارشناسان بسیاری تلاش کردند تا این نهال به درستی پا بگیرد و کمر راست کند. از همین رو جای مدیران پیشین انجمن را در محفلمان خالی می‌کنیم.

 
وی متذکر شد: وقتی یک رویداد مهمی چون جشنواره فیلم کوتاه تهران به عدد سی می رسد باید برنامه‌ریزی جدی برای آغاز چهارمین دهه فعالیت این رویداد صورت گیرد. در واقع باید فضایی فراهم شود تا فیلمسازان جوان فرصت رشد داشته باشند که خوشبختانه در چندسال گذشته تلویزیون در برنامه های متنوعی که تدارک دیده بود آثار فیلمسازان سینمای کوتاه را روی آنتن به نمایش گذاشت. اما فیلمسازان سینمای کوتاه شایسته حمایت های ویژه‌تری در سطح رسانه ها هستند.

 
حضور فیلمساز 62 ساله در جشنواره فیلم کوتاه تهران

 
دبیر این دوره از جشنواره به ارائه آمار و گزارش هایی که در دو نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه بیان کرده بود پرداخت و گفت: بخش های متنوعی برای جشنواره در نظر گرفته ایم اما یکی از نکات قابل توجه در این دوره از جشنواره این است که جوان ترین فیلمساز دوره سی ام 16 سال سن دارد و مسن ترین فیلمساز هم 62 سال. ضمن اینکه بالاترین میزان تولیدات را فیلمسازان دهه 60 با بیش از 900 فیلم به خود اختصاص داده اند و پس از آن فیلمسازان دهه 50 هستند که با تولید 524 فیلم در رتبه دوم قرار دارند و فیلمسازان دهه 70 با 223 فیلم در جایگاه سوم هستند و فیلمسازان دهه 40 با 99 عنوان فیلم رتبه چهارم را به خود اختصاص داده اند و فیلمسازان دهه 30 هم با 19 فیلم در جشنواره حضور دارند.

 

 
میرزاخانی پس از ارائه این آمار خطاب به رئیس سازمان سینمایی گفت: شور و هیجان حضور در عرصه فیلم کوتاه مثال زدنی است به همین دلیل معتقد هستم که باید بخش ویژه ای به سینمای کوتاه اختصاص داده شود و عنایت سازمان سینمایی و شخص شما به حوزه سینمای کوتاه جدی تر شود و مطمئن هستم که اگر این توجه بیش از پیش خودش را نشان دهد قطعا جوانان فیلم کوتاه قدردان خواهند بود.

 
جشنواره فیلم کوتاه به سلامتی از مرز جوانی گذشت

 
پس از پایان صحبت های هاشم میرزاخانی دبیر این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی روی صحنه آمد و گفت: خدا را شاکریم که جشنواره فیلم کوتاه را از مرز جوانی به سلامتی گذرانده‌ و به سی سالگی رسانده‌اید. سی سال جوانان این مرز و بوم کار کردند و آثار خود و در واقع معجزه هنر و دریچه نگاه خود را به نمایش گذاشتند. من معجزه ذوق جوانان ایرانی را در همایش ها و محافل سینمایی در عرصه های بین المللی از نزدیک دیده و بارها این حضور را تحسین کرده‌ام.

 
رئیس سازمان سینمایی در ادامه افزود: خدا را شاکریم که حداقل در سال یک بار فرصت به جوانان ایران داده می شود و آرزو می کنم فرصت های بهتر و عمیق تری برای دیده و فهمیده شدن نصیب جوانان شود. امیدوارم من هم به عنوان خادم سینمای پر افتخار و احترام‌برانگیز این مرز و بوم سهم اندکی در شناسایی این ذوق و استعدادها داشته باشم و آرزو دارم فرصت های بیشتری برای ستایش فعالیت جوانان در عرصه فیلم کوتاه فراهم کنم. جوان ایرانی با انگیزه، بی ادعا و پرکار است و امیدوارم لیاقت این استعدادهای جوان را داشته باشم.

 
جشنواره فیلم کوتاه از دل تنوع فرهنگی برخواسته است

 
ایوبی در ادامه صحبت‌های خود به حضور مهمانان خارجی در مراسم افتتاحیه اشاره کرد و گفت که این مهمانان مترجم ندارند به همین دلیل خود او به مهمانان به دو زبان فرانسه و انگلیسی خوش آمد گفت.

 
رئیس سازمان سینمایی در ادامه افزود: امیدوارم روند برگزاری جشنواره ها در عرصه سینما صرفا برای جشنواره نباشد و خوشبختانه یکی از جشنواره هایی که برای جشنواره نیست همین جشنواره فیلم کوتاه تهران است که از نقاط مختلف ایران آثاری حضور دارند.

 
وی در ادامه با اشاره به تنوع جغرافیایی حضور فیلم ها در این جشنواره گفت: وقتی به یکی از کشورهای اروپایی سفر می کنید وقتی دو شهر از اروپا را می بینید انگار همه اروپا را دیده اید چون فضا و شرایط آب و هوایی این قاره در هریک از کشورها مانند هم است اما در ایران چنین نیست وقتی در ایران از شهری به شهر دیگری می روید همه عناصر زیبایی‌شناسی طبیعت و مردم‌شناسی تغییر می کند و این جشنواره از دل همین فرهنگ ها می جوشد.

 

 
ایرانی ها به درستی آموختند که با زبان سینما سخن بگویند

 
حجت الله ایوبی در ادامه صحبت های خود افزود: در روزگاری که دست زمانه مرا به سینما آورده تلاشم این است که برای ارتقای سینمای ایران هرکاری که از دستم برمی آید انجام دهم. ایرانی‌ها آموختند و به درستی هم آموختند که با زبان سینما سخن بگویند. ایرانی ها تنها 5 سال از تولد صنعت سینما در دنیا دور بوده اند اما بعد از 5 سال سینمای ایران دوشادوش جهان پیش رفت و با این زبان با دنیا سخن گفت.

 
وی با تاکید بر اینکه معجزه سینمای ایران را در دنیا دیده است، بیان کرد: افتخار کردم زمانی که دنیا با ایران روابط خوبی نداشت، ایران با زبان سینما با دنیا سخن گفت و امروز هم با همین زبان پیام تدبیر و امید را به گوش جهانیان خواهیم رساند و مطمئن هستم سینماگران در این برهه از زمان نقش خود را به درستی ایفا خواهند کرد و من تلاش می کنم سینما و سینماگر ایرانی در دنیا کوچک شمرده نشود.

 
سینمای جوان سینمای امید است

 
حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در پایان صحبت های خود افزود: سینمای جوان و فیلم های کوتاه باید پله ای باشد برای گام های بلند و من از همین جا از همه فیلمسازان حرفه ای که از فیلم کوتاه بزرگ شده اند می خواهم که خانه پدری خود را فراموش نکنند و بدانند که از سینمای جوان برخاسته‌اند به همین دلیل می خواهم که تجربه های خود را به جوانان انتقال دهند. به هرحال قطعا من به عنوان کسی که شغل اصلی ام معلمی است سینمای جوان را مکانی می دانم برای آموزش سینمای جوان، سینمایی که من آن را سینمای امید می دانم و امیدوارم در سالهای آینده جایگاه بالابی داشته باشد.  

 
پس از پایان صحبت های حجت الله ایوبی مراسم افتتاحیه سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه با اهدای جایزه فارغ التحصیلان انجمن سینمای جوان تحت عنوان فیلم اولی ها ادامه پیدا کرد. قبل از اهدای جوایز احمد کاوری عضو هیات انتخاب و داوری آثار بیانیه هیات داوران را خواند و پس از آن فیلم “کمی آن طرف تر” ساخته سجاد سلیمانی از جمله آثار برگزیده فیلم اولی ها پخش شد و پس از آن از مدرسان نمونه در دفاتر مختلف انجمن سینمای جوان تقدیر شد.

 

 
ایوبی به زبان مولانا برای موسیقی دعا کرد

 
اجرای قطعه موسیقی سنتی گروه “دربندی” از دیگر برنامه های این مراسم بود و پس از آن حجت الله ایوبی همراه با هاشم میرزاخانی و مهمانان خارجی این جشنواره برای رونمایی از تمبر جشنواره سی ام روی صحنه آمدند اما قبل از رونمایی این تمبر، حجت الله ایوبی بار دیگر پشت تریبون آمد و گفت: حیفم آمد که از گروه موسیقی دربندی تشکر نکنم و می خواهم از زبان مولانا برای آنها دعا کنم. خدایا مطربان را انگبین ده / برای ضرب، دست آهنین ده

 
بعد از دعای ایوبی قطعه دیگر از موسیقی با عنوان “شب” اثری از عماد عامری به صورت نماهنگ که دربرگیرنده موسیقی گیلکی، ترک و کرد بود پخش شد.

 
پس از رونمایی از تمبر سی امین دوره، حجت الله ایوبی پای تمبر را امضا کرد و پس از آن مهمانان خارجی به ترتیب پای این تمبر را امضا کردند.

 
کیک تولد سی امین دوره از جشنواره و فوت کردن شمع توسط احمد الستی منتقد و مدرس پیشکسوت سینما و بریدن کیک توسط هاشم میرزاخانی از دیگر بخش های این مراسم بود. پس از پایان این بخش از برنامه، حجت الله ایوبی به همراه خبرنگاران و مهمانان از سالن بیرون رفتند و از طرح روی جلد کتاب سی دوره فیلم کوتاه رونمایی کردند.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …