رونمایی از “ماه افسانه ای” در همدان/ قصه ضحاک ماردوش به زبان های مختلف

محسن میرزایی آهنگساز این اثر نمایشی درباره اجرای این نمایش در جشنواره کودک و نوجوان همدان گفت: نمایش “ماه افسانه‌ای” به کارگردانی حامد زحمتکش قرار است در بخش بین الملل بیستمین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان همدان به نمایش درآید. این اثر نمایشی تولید مشترک ایران، فرانسه، استرالیا و مالزی است و در واقع یک اثر چند ملیتی به حساب می آید.
میرزایی درباره مضمون این نمایش توضیح داد: نمایش “ماه افسانه ای” درباره نبرد ضحاک با فریدون و کاوه و مهر است که در این نبرد ضحاک شکست می خورد و در کوه دماوند به بند کشیده می‌شود. این نمایش بر اساس یکی از داستان های شاهنامه، به شکل نمایشی در آمده است.
این آهنگساز ادامه داد: در این نمایش بازیگرانی از کشور مالزی، هند، چین و استرالیا بازی می کنند. این اثر بدون کلام و مبتنی بر تکنیک های نمایشی زنده اجرا می شود اما اشعار و دیالوگ های شعرگونه ای در طول نمایش شنیده می شوند که به زبان های انگلیسی، مالایی، چینی و فرانسوی ضبط شده اند و موسیقی آنها را در طول اجرا همراهی می کند.
وی درباره ساخت موسیقی این اثر چند ملیتی گفت: موسیقی “ماه افسانه ای” ترکیبی از موسیقی ایرانی و موسیقی کشورهای مختلف است که با تمی حماسی – اسطوره ای ساخته شده است. در واقع من موسیقی اصلی این نمایش را سه سال قبل برای یک مستند آلمانی که قرار بود شکل‌گیری یک اثر نمایشی را به تصویر بکشد ساخته بودم. زمانی که این مستند در یکی از شبکه های آلمانی پخش شد یک کمپانی فرانسوی از کار من و نمایش حامد زحمتکش که در این مستند تصویر شده بود خوشش آمد و تصمیم گرفت روی کاری به کارگردانی زحمتکش سرمایه‌گذاری کند.

آهنگساز” یک دامان ماه و ستاره” در پایان عنوان کرد: البته برای اجرای نمایش، قطعات جدیدی به کار قبلی اضافه کردم که به چهار زبان مختلف صدابرداری شده است. گروه نمایش حدود 15 روز است که در ایران و مشغول تمرین نمایش هستند. قرار است بعد از اجرای “ماه افسانه ای” در جشنواره کودک و نوجوان همدان تور اجراهای بین المللی کار آغاز شود و این نمایش در کشورهای مختلف نیز به نمایش درآید.
“ماه افسانه ای” نمایشی است برای مخاطب بالای هفت سال با اقتباس از یکی از قصه های شاهنامه که توسط آتسا شاملو نوشته شده است این نمایش از تکنیک‌های نمایشی بازی زنده، ماسک، عروسک کاغذی و سایه‌بازی بهره گرفته است.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …