با حضور مهدی حجت مراسم معارفه مدیر کل جدید میراث فرهنگی خراسان رضوی برگزار شد

مراسم معارفه مدیر کل جدید میراث فرهنگی خراسان رضوی برگزار شد

رجبعلی لباف خانیکی که  با حکم دکتر محمد علی نجفی  به عنوان مدیر کل جدید فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی انتخاب شده است در مراسمی شب گذشته با حضور دکتر مهدی حجت معارفه شد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي خانیکی متولد 1327 شهرستان گناباد است که مدرک تحصیلی خود را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته باستان شناسی دریافت کرده است.

وی در پست های مدیریتی مختلفی در سازمان میراث فرهنگی و نهادهای وابسته به آن فعالیت کرده است و قبل از بازنشستگی مسوولیت معاونت پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی را برعهده داشته است.

مراسم معارفه وی دوشنبه شب در هتل پارس مشهد با حضور ˈدكتر مهدی حجتˈ قائم مقام و معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

لباف خانیکی در این مراسم به ارائه برنامه های آتی خود در سمت مدیریت این مجموعه برای هماهنگی بین سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و احیای آن در خراسان رضوی پرداخت.

او گفت: رسیدن به هدف ارتقای نقش و موقعیت فرهنگی کشور در همه بخشهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هدایت و پشتیبانی مسوولان را می طلبد.

وی افزود: هدف میراث فرهنگی عبرت از حرکت فرهنگی انسان، بقا و ارتقای هویت و شخصیت فرهنگی جامعه است.

وی با بيان اينكه میراث فرهنگی بر سه پایه پژوهش، حفظ و احیا، معرفی و آموزش استوار است افزود: هر یک از این ارکان هدفمند، آگاهانه و با درایت و با تدبیر عملیاتی خواهند شد.

خانیکی اظهار داشت: صنایع دستی بیانگر هویت فرهنگی ما در زندگی روزمره است، صنایع دستی هویت ساز است و می تواند پیام رسان ما به ملتهای دیگر باشد و در واقع زنده ترین بخش فرهنگی کشور به شمار می رود.

وی افزود: نقطه قوت صنایع دستی این است که هر خانه ای در شهر و روستا و هر چادری در ییلاق و قشلاق عشایر می تواند بالفعل یک کارگاه فعال در این بخش باشد.

او خاطر نشان کرد: رونق صنایع دستی بدون تردید رونق اقتصاد را در پی دارد لذا باید از محدوده نمایش و نمایشگاه خارج شود و به تولید انبوه برسد.

مدیر کل جدید اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: دامنه حوزه صنایع دستی بسیار گسترده و شناسایی و احیای موضوعات از یاد رفته و فراموش شده وظیفه این نهاد است.

وی ادامه داد: مهمترین ویژگی گردشگری گفت و گوی فرهنگی در داخل و خارج کشور است اما آنچه از گردشگری زودتر به ذهن می آید، آشنایی با جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی است که اگر در این بخش آن را با مفهوم سیر مدنظر قرار دهیم به هدف سازمان متبوع نزدیکتر خواهیم شد.

او تاکید کرد: بدون تردید گردشگری می تواند در شکوفایی اقتصادی نقش پررنگی داشته باشد اما مسائل و موقعیت کشور بویژه خراسان رضوی ایجاب می کند که جنبه های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و درمانی آن هم مورد توجه قرار گیرد.

 وی گفت: محصولات علمی و فرهنگی حوزه های اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی می تواند ابزارهای کارآمد و مفیدی برای بخش گردشگری باشند.

او افزود: ضروری است که حوزه گردشگری، گزارش های کارشناسی و سازه های هنری را بسیار جدی بگیرد و با بهره گیری از آنها برای راهنمایی گردشگر و معرفی هویت فرهنگی و تمدنی ملت بزرگ ایران در نزد جهانیان حداکثر استفاده را بنماید.

او اظهار داشت: بخش خصوصی یکی از ارکان اصلی گردشگری است که در جهت تامین تسهیلات و امکانات معرفی و آموزش می تواند بسیار مفید و مورد توجه سازمان میراث فرهنگی باشد.

وی خاطر نشان کرد: کارکرد هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مستلزم فعالیت جدی سه بخش جدایی ناپدیر یعنی آموزش، پژوهش و معرفی است که در این زمینه برنامه های هدفمند و گسترده ای در این اداره کل برای آینده پیش بینی شده است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …