کاخ گلستان شانزدهمین اثر جهانی ایران شد

در نشست ۳۷ کمیته میراث جهانی یونسکو که ازهفته گذشته تا کنون در کامبوج درحال برگزاری است، کاخ گلستان از سوی اعضای این کمیته به عنوان یک اثر منحصر به فرد از دوران قاجار و به عنوان نمونه‎ای موفق از تلفیق هنرهای کهن و نیزمعماری ایرانی  همراه با ضمن تاثیر پذیری از معماری غرب ، یک اثر جهانی شناخته وثبت شد.

درگزارش یونسکو آمده است:« کاخ گلستان یکی از مجموعه ساختمان‎های تاریخی در تهران است که محل اقامت خانواده و اعضای دولت قاجارها بود که در سال ۱۷۷۹ میلادی به قدرت رسیده و تهران را به عنوان پایتخت کشور تعیین کردند.»

در اشاره به ویژگی‎های شاخص این کاخ،آمده است که ساختمان کاخ میان باغ‎ها، حوض‎ها و استخرهای زیبا و نیز باغچه‎های پرگل احاطه شده که برزیبایی آن می افزاید ولی مهم‎ترین ویژگی این کاخ آرایه هاو تزیینات دقیق و ظریف هنری است که تاریخ آن به قرن ۱۹ میلادی باز می‎گردد
همچنین در اشاره به ویژگی‎های شاخص این کاخ،آمده است که ساختمان کاخ میان باغ‎ها، حوض‎ها و استخرهای زیبا و نیز باغچه‎های پرگل احاطه شده که برزیبایی آن می افزاید ولی مهم‎ترین ویژگی این کاخ آرایه هاو تزیینات دقیق و ظریف هنری است که تاریخ آن به قرن ۱۹ میلادی باز می‎گردد.
این کاخ هم اکنون به عنوان مرکز هنرومعماری دوران قاجار شناخته شده که نمونه‎ای شاخص از هنر ایرانی و منبع الهام هنری برای هنرمندان و معماران ایرانی از گذشته تا امروز بوده است.
همچنین تاکید شده که کاخ گلستان نماد سبک نوینی در هماهنگی و درآمیختگی سنت هنرهای ایرانی با صنایع دستی و عناصری از معماری و هنر قرن ۱۸ درکشورهای غربی و نیز فناوری‎های رایج درآن دوران به شمار می آید.
سی و هفتمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) که از ۲۶ خرداد در شهر “پنوم پن” کامبوج آغاز به کار کرده، تا ششم تیر ماه ادامه دارد.

در این نشست، ارگ بم که در فهرست میراث در خطر قرار داشت، امن وسالم اعلام شده واز این فهرست خارج شد. همچنین قرار است پرونده منظر فرهنگی روستای تاریخی میمند کرمان نیز در این اجلاس بررسی شود تا در صورت تصویب، فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان هفدهمین اثر تاریخی از ایران جای بگیرد

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …