بررسی برداشت‌های اشتباه از فیلم تجربی/ خسرو سینایی مهمان جشنواره فیلم کوتاه

به گزارش ایرانگرد نیوز، مهرداد اسكويي در سمينار آموزشي فيلمسازی “مستند مشاهده گر”، علي علايي و طهماسب صلح جو در نقد و بررسي  فيلمهاي بخش مسابقه ، خسرو سينايي و عباس رافعي  در بخش فيلم كوتاه از كارگردانان سينماي بلند و هادي مقدم دوست  با فیلم “سربه مهر” در بخش “افق نو” روز دوم جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارند.

 

اعلام برنامه های روز دوم جشنواره

 

چهارشنبه 24 مهرماه همزمان با آغاز اكران و نمايش فيلم كوتاه در پرديس سينما ملت، در مجموع 5 سانس مسابقه بين الملل و 5 سانس مسابقه سينماي ملي به نمايش در مي آيد. سالن شماره دو پرديس سينما ملت از ساعت 9 صبح با نمايش قسمت دوم برگزيدگان بخش بين المللي جشنواره بيست و نهم كار خود را آغاز کرده است و مروري بر فيلمهاي كوتاه اسپانيا ساعت 10:30 و نمايش فيلمهاي بخش سينماي كودک ساعت 12:15 از دیگر برنامه‌هایی است که در این سالن اجرا شدند.

 

نمايش فيلم هاي بخش مسابقه سينماي ايران از ساعت 14 در سالن شماره 2 و در ادامه دومين سمينار آموزشي با عنوان  فيلمسازي “مستند مشاهده گر” با حضور مهرداد اسكويي برگزار می‌شود و از ساعت 18:30 نیز بخش “30برگزيده 30 سال” به نمايش برگزيدگان جشنواره از ابتدا تاكنون مي پردازد و در نهايت از ساعت 20:30 هم نقد و بررسي فيلمهاي بخش مسابقه با حضور علی علایی كارشناس مجري و طهماسب صلح‌جو مهمان منتقد، پايان بخش برنامه اين سالن در روز دوم است.

 

براساس این گزارش نمايش 4 سانس مسابقه سينماي ايران از ساعت 10 صبح تا 18 عصر و سپس نمايش فيلم “سر به مهر” در بخش “افق نو” به كارگرداني هادي مقدم دوست از ساعت 18:30 در سالن شماره سه و نمايش يک سانس مسابقه سينماي ايران از ساعت 20:30 و در نهايت سانس ويژه فيلم كوتاه از كارگردانان سينماي بلند با نمايش دو فيلم از خسرو سينايي و عباس رافعي،  از برنامه هاي سالن شماره 3 است.

 

سالن شماره 4 پرديس ملت نيز با نمايش آثار بخش مسابقه بين المللي از ساعت 9:30 الي 19:30 و نمايش يک سانس مسابقه سينماي ايران از ساعت 20 و در نهايت نمايش مجموعه اي با عنوان “سي نماي كوتاه از سي نما” از ساعت 22 به برنامه هاي اين روز پايان می‌دهد.

 

سینمای کوتاه سینمای آماتور نیست

 

اولين جلسه نقد و بررسي مسابقه سينماي ايران با حضور علي اعلايي به عنوان مجري كارشناس و منوچهر اكبرلو به عنوان منتقد سه شنبه 23 مهرماه به همراه جمعي از فيلمسازان برگزار شد.

 

بحث اولين نشست بررسي فيلم‌هاي مسابقه سينماي ايران در سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران با صحبت‌هاي علي اعلايي در خصوص پيشرفت‌هاي فيلمسازان در آثارشان نسبت به سال گذشته، آغاز شد.

 

کم توجهی به امور فنی فیلمسازی در ساخت فیلم های کوتاه، مطرح کردن پیشنهاد دوباره تشکیل دوره های تخصصی سینما در شهرستان ها، رشد کیفیت فیلمبرداری در آثار سینمایی شرکت کننده در جشنواره با تکیه بر فناوری های دیجیتال، تاکید بر افزایش امر تحقیق و پژوهش در ساخت آثار، بحث برداشت های اشتباه از ساخت فیلم تجربی، توجه زیاد کارگردانان به بازیگران حرفه ای، بیان تفاوت های بین سینمای کوتاه و سینمای آماتور و بررسی تعدادی از فیلم های به نمایش درآمده در روز اول جشنواره از جمله مباحثی بود که در این نشست مطرح شد.

 

برگزاری اولین کارگاه آموزشی توسط احدالستی

 

اولين سمينار تخصصي جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران هم  روز 22 مهرماه در سالن شماره دو پرديس سينما ملت برگزار شد. تاکید بر تفاوت مخاطب فیلم های کوتاه با مخاطب فیلم های تجاری، توجه فیلمسازان در ساخت فیلم به نکاتی چون “رخداد محوری”، “آغازونقطه اوج”، “شخصیت در فیلم کوتاه”،”زمان”، “مکان”،”چرخش داستان و پایان بندی”، هدایت فیلمساز کوتاه برای رسیدن به یک متفکر اجتماعی نکاتی بود که در این کارگاه سینمایی توسط احمد الستی مطرح شد.

 

سي امين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران توسط انجمن سينماي جوانان ايران و به دبيري هاشم ميرزاخاني از 22 تا 28 مهرماه در تهران و همزمان از 30 مهر تا 3 آبان ماه در سراسر كشور برگزار مي شود.

 

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …