درياچه «جادويي» که پرندگان را سنگ مي‌کند


درجه حرارت آب اين درياچه در برخي فصول به حدود ?? درجه سانتي‌گراد مي‌رسد و ميزان غلظت مواد قليايي آن حدود ?? پ‌هاش است. در يک چنين شرايط دشواري فقط آبزيان بسيار سخت‌جاني مثل تنها يک نوع ماهي مي‌توانند به زندگي ادامه دهند.

نام اين درياچه يعني «ناترون» از يک ماده شيميايي طبيعي گرفته شده که ترکيبي است از کربنات سديم و بي‌کربنات سديم. اين مواد که باقي‌مانده خاکسترهاي آتش‌فشاني منطقه هستند به مرور و با آب رودخانه‌هاي منطقه به اين درياچه منتقل و در آن انباشته شده‌اند.

تحت تاثير درجه حرارت بالا و ترکيب غليظ مواد قليايي اين درياچه هر جانوري که در آب آن فرو برود ميميرد و به مجسمه‌اي آهکي بدل مي‌شود.

به گزارش نشريه علمي «نيو ساينتيست»، عکاس‌ـ‌خبرنگاري به نام نيک براندت که سال‌ها در آفريقا عکاسي کرده و در ضمن ويدئوي ترانه‌اي از مايکل جکسون به نام «ترانه زمين» را نيز کارگرداني کرده است پس از کشف پيکر تعدادي از پرندگان که در ساحل اين درياچه به مجسمه آهکي بدل شده‌اند يک پروژه عکاسي را در اين زمينه شروع کرد.

نيک براندت به نيوساينتيست مي‌گويد: «وقتي که اين پيکرهاي بي‌جان و مجسمه‌وار را ديدم سخت به عکاسي از آنها علاقه‌مند شدم. هنوز مشخص نيست که اين جانوران چه طور مرده‌اند، ولي به نظر مي‌رسد که سطح به شدت تابان و نوراني اين درياچه آنها را فريب داده و درست به همان شکلي که گاهي پرندگان شيشه ساختمان‌ها را تشخيص نمي‌دهند به سطح درياچه اصابت کرده و همان جا مرده‌اند.»

در دوراني که جزاير کوچک نمک در گوشه و کنار اين درياچه تشکيل مي‌شوند برخي از گونه‌هاي پرندگان مثل مرغ غواص روي سطح آن آشيانه مي‌کنند که بسيار خطرناک است و تعداد زيادي از آنها به خاطر غوطه‌ور شدن در مواد قليايي درياچه به مجسمه‌هاي آهکي بدل مي‌شوند.

در عکس‌هاي نيک براندت، علاوه بر چند مرغ غواص مي‌توان پيکر خشک‌شده چند عقاب و کبوتر را نيز ديد که در نوع خود عجيب‌ترين شمايي است که مي‌توان از اين پرندگان تصور کرد.

مجموعه جديد عکس‌هاي نيک براندت از گونه‌هاي جانوري شرق آفريقا که تصوير پرندگان خشک‌شده اين درياچه را نيز شامل مي‌شود اخيرا توسط موسسه انتشاراتي «ايبرامز» منتشر شده است.

آن طور که در نشريه نشنال جيوگرافيک آمده است، عکس‌هاي اين مجموعه نتيجه کار وي در فاصله سال‌هاي ???? تا ???? است و در کتاب جديدي از عکس‌هاي او با عنوان «در پهناي سرزميني ويران» منتشر شده‌اند.

کارشناسان حيات وحش معتقدند که جانوراني که پيکر آنها توسط آب به‌شدت قليايي اين درياچه به مجسمه آهکي بدل شده است به احتمال زياد بر اثر حادثه يا مرگ طبيعي مرده‌اند.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …