ایرانگرد نیوز

هنرمندان شمع پنج سالگی مجموعه هنری “ایده” را فوت کردند

به گزارش ایرانگرد نیوز، شب گذشته شنبه 27 مهر ماه خانه هنرمندان ایران میزبان هنرمندان و مدعوینی بود که گردهم آمده بودند تا شمع پنجمین سال تولد گالری، انتشارات و مدرسه “ایده” را فوت کنند.

 

در ابتدای این مراسم آرش سلطانعلی مدیر و موسس مجموعه “ایده” گفت: امشب دور هم جمع شده‌ایم تا ضمن رونمایی از کتاب “100 آگهی مطبوعات ایران” پنجمین سال تولد ایده را نیز جشن بگیریم؛ پنج سالی که با مشقات زیاد و مبارزه و خون دل خوردن مترادف بود.

 

وی به دستیابی به تمام اهداف مورد نظرشان در این پنج سال اشاره کرد و گفت: دوستی از من پرسید آیا به اهداف اولیه که در نظر داشتید رسیده‌اید که گفتم ما قله‌ها و آرمانهایی را که داشتیم، فتح کردیم.

 

 

سلطانعلی مجموعه خود را برترین مجموعه هنری کشور دانست و گفت: ایده صرفا یک ناشر یا یک گالری یا یک مدرسه نیست بلکه ایده مجموعه‌ای است برای اینکه کمبودهای هنری کشور را جبران کند.

 

وی همچنین از برپایی نمایشگاه دیگری از آثار مدرسان گرافیک موسسه ایده در گالری ایده خبر داد و گفت: آثار این استادان به طور سمبلیک به موضوع ۵ سالگی گالری ایده اختصاص دارد که ۲۸ مهرماه در این گالری به نمایش گذاشته می‌شود.

 

وی در پایان سخنان خود که بیشتر به تشکر از افراد مختلف گذارنده شد، توضیح داد که کاتوزیان که قرار بر تقدیر وی نهاده شده بود به علت بیماری به این مراسم نیامد.

 

سخنران بعدی این مراسم عباس مشهدی‌زاده هنرمند پیشکسوت نقاش و مجسمه‌ساز بود که “ایده” را واژه بنیادی دانست که گستره بسیار گسترده‌ای دارد.

 

وی کتاب “100 آگهی مطبوعات ایران” را که در این مراسم رونمایی شد، کتابی ارزشمند قلمداد کرد و توضیح داد: بشر نخستین که در غارها زندگی می‌کرد نه خط می‌شناخت و نه ارتباط را و به همین دلیل با هیچ چیز بستگی نداشت تا این که شکل را اختراع کرد و از طریق تصویر آنچه را می‌اندیشید تنویر و انتقال داد.

 

 

این هنرمند پیشکسوت به ترکیب شکل و حرف بعد از اختراع الفبا اشاره کرد و گفت: بشر نخستین تا روزگار انقلاب صنعتی، سنتی زندگی می‌کرد و همه کارهایش ابتدایی بود تا به انقلاب صنعتی رسیدیم. در این دوران عمده انسانها برای تولید کار می‌کردند پس بازار فروش با بازار سنتی فرق پیدا می‌کند. در این روند تولیدکنندگانی که بیشتر فروش داشتند موفق بودند.

 

وی افزود: تولیدکنندگان کم کم به تبلیغ روی آوردند تا فروش بیشتری داشته باشند و این تبلیغ با استفاده از تصاویر بود.

 

مشهدی‌زاده در پایان سخنان خود گفت: سالهاست که تصاویر و حروف برای تبلیغ پای خود را به ترافیک باز کرده‌اند که در ایران بزرگانی چون کاتوزیان، میرزایی، بلوچ، مستوفی و سرژ آواکیان گرافیک تبلیغاتی را پایه نهادند.

 

سخنران بعدی این مراسم آرش تنهایی طراح گرافیک و مدیر بخش انتشارات مجموعه “ایده” بود که ضمن تشکر از فرشید پارسی‌کیا، مولف کتاب “100 آگهی مطبوعات ایران” یکی از دغدغه‌های خود را نگهداری، گردآوری و طبقه‌بندی کردن تاریخ گرافیک ایران دانست.

 

وی تخت‌جمشید و پاسارگاد را میراث فرهنگی ایران ندانست و گفت: 1200 طرح از داوینچی در دنیا داریم ولی حتی یک خط‌نوشته از حافظ نداریم. میراث فرهنگی ما اندیشه مکتوب ماست که متاسفانه مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

 

این طراح گرافیک ضمن رونمایی از کتاب “100 آگهی مطبوعات ایران”، پارسی‌کیا را یک فوروارد گل‌زن قلمداد کرد و گفت: من دیدم که او 6 هزار آگهی مطبوعاتی را جمع کرده تا نخستین قدم از مجموعه آگهی 100 را قوی و کامل بردارد.

 

 

تنهایی افزود: کتاب “100 اعلان و اعلامیه دوران قاجار” کتاب بعدی از مجموعه 100 است که به زودی منتشر خواهد شد و مجموعه بعدی با عنوان “100 جلد مجلات” به کوشش سعید باباوند در نوبت چاپ قرار خواهد گرفت که این کتابها به نوعی مستندسازی و نگهداری و پژوهش در زمینه آگهی‌های مطبوعات است.

 

حسین محجوبی، بهزاد شیشه‌گران، شمس لنگرودی، اکبر عالمی و کامبیز درم‌بخش و ولی‌الله گشایی از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

 

 

در نشست خبری این مراسم بیان شده بود که علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد، سید محمد بهشتی مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی و مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان در این مراسم حضور خواهند داشت که جای آنها خالی بود.

 

در پایان این مراسم و قبل از افتتاح نمایشگاه کتاب “100 آگهی مطبوعات ایران” طی مراسمی از محسن میرزایی،‌ کامران کاتوزیان، مجید بلوچ،‌ منوچهر مستوفی و سرژ آواکیان که این هنرمندان از بنیانگذاران هنر تبلیغات در ایران هستند، تقدیر به عمل آمد.

 

خروج از نسخه موبایل