ایرانگرد نیوز

کشتار مسلمانان بوسنی از نگاه دوربین “گلوله و زنبق”

رضا برجی مستندساز  درباره روند ساخت مستند “گلوله و زنبق” گفت: ساخت مستند “گلوله و زنبق” تیرماه سال 1388 آغاز شد و بنا به دلایلی مانند پیدا کردن مبارزان بوسنیایی، فیلمبرداری این مستند طول کشید. ویل در حال حاضر فیلمبرداری این مستند به پایان رسیده و مشغول نوشتن نریشن آن هستم.

 
وی در ادامه افزود: این مستند درباره جنگ چهار ساله در بوسنی و مقایسه‌ای بین شرایط فعلی بوسنی و گذشته این کشور است. همچنین در این مستند مروری بر خاطرات مبارزان بوسنی از جنگ و آنچه بر مسلمانان این کشور گذشته است، دارم.

 
برجی در توضیح بیشتر این اثر بیان کرد: علاوه‌بر مبارزان بوسنیایی، با مردم و هنرمندان و همچنین اعضای انجمن حفظ دستاوردهای جنگ این کشور نیز صحبت کرده‌ام.

 
این مستندساز با اشاره به پخش مستند “در امتداد غدیر” از شبکه یک که او یکی از کارگردانان آن است، گفت: مجموعه مستند “در امتداد غدیر” هر پنجشنبه شب پخش می‌شود. این مستند کاری مشترک بین من و دوست خوبم محمود جوانبخت و درباره گسترش شیعه در اروپا است.

 
جنگ بوسنی یا جنگ در بوسنی و هرزگوین، جنگی مسلحانه و بین‌المللی بود که بین ۵ آوریل ۱۹۹۲ تا ۱۴ دسامبر ۱۹۹۵ صورت گرفت. این درگیری ها زمانی به وقوع پیوست که مسلمانان بوسنیایی خواستار جدایی از یوگسلاوی سابق شدند در چنینی حالی صربهای ساکن بوسنی با این اقدام مخالفت کرده و به سرکوب مسلمانان پرداختند. این حادثه یکی از فجیع ترین حوادث تاریخی به شمار می رود که به نسل کشی، قتل عام و کشتار گروهی مسلمانان انجامید.
دشمنی دیرینه صربها و کرواتها با مسلمانان به حدی بود که به مسلمانان القابی چون غیرمسیحی‌ها، جذامی‌ها، چاپلوسان و عناصر بدون ملیت می دادند و این دشمنی با پاکسازی قومی مسلمانان به اوج خود رسید.

 
 
 
 
 

خروج از نسخه موبایل