ایرانگرد نیوز

جای سرودهای ایرانی اسلامی در ورزش خالی است/ ورزش صبحگاهی با سرود میهنی

حسین دلاوری درباره نقش سرود در ایجاد روحیه نشاط و شادابی به ویژه در ورزش خاطرنشان کرد: یکی از شاخصه های سرود اجرای آن توسط گروه است، به همین دلیل اجرای سرود توسط ورزشکاران علاوه بر این که می تواند موجب نشاط در خود افرادی باشد که ورزش می کنند بر عابران و اطرافیان نیز تأثیرگذار است و به نوعی می تواند رهگذران را هم به ورزش علاقمند کند و جامعه را به سمت نشاط و سلامتی سوق دهد.

 

از نقش سرود در ایجاد روحیه حماسه غافل مانده‌ایم

 

وی ادامه داد: سرود جوهره‌ای دارد که ضمن ایجاد روحیه حماسه و تهییج احساسات می‌تواند موجب نشاط و امید در جامعه شود اما متأسفانه در بعضی موقعیت‌ها نسبت به این پتانسیل غفلت شده است چراکه نگاه جدی به این هنر انقلابی و اثرگذار نشده است. مثلاً در حوزه تربیت بدنی و ورزش که این هفته نیز به همین نام، اسم‌گذاری شده است انتظار می رفت که در فضای ورزش همگانی تا به امروز، سرودهایی ساخته می شد تا همگان بتوانند در این گونه از فعالیت های گروهی از آن بهره ببرند.

 

دلاوری در ادامه صحبت‌های خود گفت: شما یک روز صبح بروید به یکی از پارک های مطرح تهران مثلاً همین پارک لاله که ورزش صبحگاهی انجام می شود، متأسفانه موزیکی که در آنجا پخش می‌شود به هیچ وجه مناسب فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ما نیست. انتظار می رود که وزارت ورزش و امور جوانان که تا این مقدار به فضای ورزش عمومی نظر دارد در این خصوص نیز چاره ای بیاندیشد و از این فرصت استفاده کند و با تولید یک سرود فاخر با محتوا و غنی، به هر چه باشکوه تر شدن این فعالیت گروهی بیفزاید. به طوریکه اول صبح وقتی شخص مشغول ورزش کردن است با خواندن سرود این واژه ها را تکرار کند. این امر روی فرد تأثیر مثبت دارد و ما ضمن اینکه توانسته ایم بعضی از مولفه ها را که دغدغه ما هست به افراد منتقل کنیم، باعث نشاط مضاعف نیز شده ایم.

 

این کارشناس سرود خاطرنشان کرد: یکی از شاخصه های سرود اجرای آن توسط گروه است، به همین خاطر اجرای سرود توسط ورزشکاران علاوه بر این که می تواند موجب نشاط در خود افرادی باشد که ورزش می کنند بر عابران و اطرافیان نیز تأثیرگذار است و به نوعی می تواند رهگذران را نیز علاقه مند به ورزش کند و جامعه را به سمت نشاط و سلامتی سوق دهد.

 

ساخت سرودهایی در مسیر کوه پیمایی

 

وی افزود :کوه رفتن نیز یکی از جمله ورزش هایی است که طرفداران بسیاری دارد، آخر هفته بسیاری از مردم چه به صورت انفرادی و چه به صورت گروهی به کوه می روند، ولی صرفاً حرکت می کنند و چقدر خوب است که در این مسیر نیز سرودهایی را همه با هم زمزمه کنیم. سرودهایی که به این حرکت ما که همچون طی کردن یک مسیر زندگی پر فراز و نشیب است، معنا می‌بخشد.

 

مدیر خانه سرود انقلاب اسلامی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اقدامات این نهاد در جهت ساخت و تولید سرودهای ورزشی تصریح کرد: ما به عنوان خانه سرود انقلاب اسلامی سال گذشته سرودی ساختیم با عنوان “سرود کوه”. ملودی این سرود برگرفته از ملودی نواهایی بود که رزمندگان در دوران دفاع مقدس و بیشتر در جبهه‌های غرب همچون “بازی دراز” از آن نواها استفاده می کردند. به همین دلیل این سرود به آن فضا بسیار نزدیک‌ است. وظیفه ما ایجاب می کند که این کار را بکنیم و در همین راستا و منطبق با فضای امروز نیز شعری برای کوه پیمایی سروده شده که در مرحله تولید و ساخت آن هستیم و ان‌شاء الله در یکی از روزهای آخر هفته و با حضور جمعی از مردم آن را رونمایی می کنیم.

 

بی توجهی نهادهای آموزشی و ورزشی به برنامه های فرهنگی

 

وی گفت: متاسفانه ما از وزارتخانه‌ های همچون آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزرش و امور جوانان که باید در این فضا کار کنند گلایه داریم چرا که متاسفانه نسبت به این مقوله بی توجه بوده اند. خیلی از اوقات مؤلفه ها و آموزه هایی را که می خواهیم به نسل جوان منتقل کنیم باید از ابزار هنر بهره ببریم؛ از هر شاخه اش فرقی نمی کند. سرود هم می تواند به سهم خود اثرگذار باشد چون سرود از شعر و موسیقی که در هم تنیده می شوند و محصول زیبایی را خلق می کنند، بهره می برد.

 

دلاوری توضیح داد: در سرود ظرفیت هایی نهفته است که این می تواند در جایگاه خاص خود و با بهره گیری از ادبیات قوی، یک جریان فکری و فرهنگی سالم را در جامعه به راه بیاندازد. به عنوان مثال ما می خواهیم در حوزه ورزش مبلغ یک گفتمان باشیم. بر این اساس سعی می کنیم در ابتدا به کلید واژه هایی در این خصوص برسیم یعنی به ادبیاتی که بتواند این گفتمان را تفهیم کند. پس با بهره‌گیری از هنر موسیقی به این کلام جان می بخشیم و سرودی را می سازیم که توسط قشر ورزشکار ما بصورت هم نوا با هم خوانده می شود. این حرکت به زعم خود می تواند این ذهنیت را در جامعه ایجاد کند که حرف جامعه ورزشکاران امروز چیست و آنها چه هدفی را دنبال می کنند.

 

مدیر خانه سرود انقلاب اسلامی تاکید کرد: اهمیت جسم سالم این جوانی که در آینده قرار است زمام مدیریت این مملکت را به دست بگیرد، همانقدر مهم است که فکر و اندیشه اش برای ما مهم است. پس نمی توانیم و نباید نسبت به آن بی تفاوت باشیم. سلامت جسم در کنار سلامت ذهن می تواند مفید واقع شود و نقش اثرگذار داشته باشد.

 

دلاوری در پایان تصریح کرد: مسئولان باید برای فکر و اندیشه جوانان برنامه‌ریزی کنند. امروز که تمام دنیای غرب در تلاش است که اندیشه جوان ایرانی را از مسیر صحیح خود منحرف کرده و برای آن برنامه ریزی و نیز هزینه های گزافی می کند باید تدبیری کرد و چاره ای اندیشید. ما مباحث کلامی بسیار غنی ای داریم که می توانیم با به کارگیری صحیح و مناسب آن با استفاده از ابزار هنر تمام دسیسه ها و توطئه های دشمنان را خنثی کرده و در مسیر تعالی اندیشه جوانان مان گام برداریم.

 
 

خروج از نسخه موبایل