ایرانگرد نیوز

ساخت 10 ترانه برای “شهر موشها”/ خاطرات دور زنده می‌شوند


به گزارش خبرگزاری مهر، دهقانیار با اشاره به ساخت 10 ترانه برای فیلم سینمایی “شهر موشها” گفت: فیلم سینمایی “شهر موشها” علاوه بر موسیقی متن٬ چهارده قطعه دیگر نیز دارد که شامل ده ترانه و چهار قطعه از دیالوگ‌های ریتمیک شخصیت‌های عروسکی است که مرحله ساخت ملودی و تنظیم ترانه‌ها به پایان رسیده و تا دو هفته آینده با حضور صداپیشگان٬ ضبط صدا برای ترانه‌ها انجام می‌شود.


وی افزود: خوانندگان ترانه‌ها همان صداپیشگان اصلی فیلم هستند و کسی به آنها اضافه نخواهد شد. در دو یا سه عدد از ترانه‌ها به دلیل بازگشتی که به خاطرات گذشته وجود دارد از تم‌های محمدرضا علیقلی (آهنگساز فیلم سینمایی شهر موشهای 1) استفاده شده ولی در باقی ترانه‌ها و در بخش موسیقی متن٬ از آیتم‌های متفاوت٬ مختص به شهر موشهای جدید استفاده خواهد شد که با سازبندی سازهای ارکسترسمفونیک و سازهای الکترونیک انجام شده است.


دهقانیار در ادامه افزود: از آنجا که در این فیلم ارکستر موش‌ها وجود دارد بخشی از قسمت‌ها و با توجه به نوع سکانس‌ها از سازهای موسیقی پاپ نیز استفاده شده ولی برای رسیدن به فضای فانتزی و تخیلی فیلم، غالبا سازهای ارکسترال و افکتیو با افه‌های الکترونیک حاکم هستند.


این آهنگساز درباره تفاوت‌های ساخت موسیقی برای فیلم کودک با سایر فیلم‌ها گفت: برای اینکه بتوان به وسیله‌ موسیقی با کودک ارتباط برقرار کنیم باید کودک درون خود را با آن‌ها مواجه سازیم. چون مخاطب شما پا به سن گذاشته نیست که یک سری فاکتورهای دیگر هم برایش ملاک باشد. در نتیجه موسیقی فیلم کودک باید کاملا بی‌آلایش٬ در نهایت پاکیزگی٬ خلوص٬ سادگی به معنای تماتیک و جمله‌بندی و تخیل در حد بی‌نهایت ارائه شود تا بتواند تاثیرگذار باشد.


دهقانیار تاکید کرد: در سال‌های گذشته و در ساخت موسیقی برای فیلم‌های کودک همه تلاشم این بوده که بتوانم از تمام ترفندهایی که تکنولوژی و سازهای ارکستر از نظر ساخت و تولید صدا در اختیارم گذاشته نهایت استفاده را برای انتقال ایده‌های فانتزی بکنم و از طرفی با سادگی و به دور از تکرار و کلیشه‌ای بودن در موسیقی کودکان بتوانم کارها را انجام دهم.


دهقانیار درخصوص ماندگاری موسیقی و ترانه‌های شهر موشها گفت: ماندگار شدن یا موفق بودن در یک اثر نمایشی یا موسیقی برمی‌گردد به اینکه ترکیب کلی پروژه از جمله موسیقی، تصویر و دیگر موارد فیلم تا چه میزان با یکدیگر هماهنگ باشند و با مخاطب ارتباط برقرار کنند. به باور من و طبق آنچه تجربه ثابت کرده است کارهای خانم برومند در بخش کودک موفق هستند مانند “شهر موشها”، “خونه مادربزرگه” و “قصه‌های تا به تا” مخصوصا زمانیکه ترانه‌ نیز در فیلم حضور داشته و کلام در کنار موسیقی قرار گرفته است توانسته در برقراری ارتباط با مخاطب موفق باشد و مفاهیم را به درستی انتقال دهد. بنابراین و بدون شک شهر موشهای 2 نیز این مزیت ها را داراست.


این آهنگساز با تاکید بر استفاده درست و مناسب از موسیقی روز دنیا در موسیقی فیلم شهر موشها افزود: در بخش موسیقی متن تلاش کرده‌ایم با موسیقی روز دنیا مطابقت داشته باشد و موسیقی نیز همسطح با کیفیت سایر بخش‌های فیلم قرار بگیرد.


وی درباره پیش‌بینی‌اش از استقبال مخاطبان از فیلم شهر موشها گفت: فکر می‌کنم هم نسل جدید و هم اینکه نسل قبلی ارتباط خوبی با فیلم برقرار می‌کنند و فیلم علاوه بر اینکه در گیشه موفق خواهد بود در اذهان مردم نیز ماندگار می شود.

خروج از نسخه موبایل