ایرانگرد نیوز

آمارهای مربوط به تعداد گردشگران را قبول ندارم

ImageHandler.ashx

دکتر «محمدعلی نجفی» شب گذشته با حضور در برنامه زنده تلویزیونی پایش به سوالات مجری این برنامه پاسخ داد و توضیحاتی را درباره مهمترین موضوعات مرتبط با ماموریت های مهم و سه گانه این سازمان ارائه کرد.

در این برنامه که یک شنبه شب از شبکه اول سیمای پخش شد دکتر محمد علی نجفی به سوالات متعدد این برنامه درباره موضوعات مختلف مرتبط با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پاسخ و با تاکید بر اینکه این سازمان به تنهایی نمی تواند از آثار، ابنیه و اشیاء تاریخی حفاظت کند گفت: در باره حفاظت از آثار و اشیاء تاریخی دو راه کار متصور است نخست اینکه باید از ظرفیت گروه‌ها و سازمان‌های طرفدار میراث فرهنگی استفاده کرد و دوم اینکه زندگی در آثار تاریخی دوباره در جریان قرار گیرد.

وی هم چنین با اشاره به نحوه اداره موزه ها در کشور گفت: یکی از پیشنهادهای من این است که موزه ها به صورت هیات امنایی اداره شوند که البته دراین خصوص باید از افراد فرهیخته و متخصص که در مناطق مختلف کشور حضور دارند استفاده کرد.

معاون رئیس جمهور درپاسخ به سوال دیگری در خصوص فروش صنایع دستی چینی در موزه های کشور یادآور شد: این موضوع جای تاسف و نگرانی دارد و باید به این نگرانی پایان داد. مادامی که صنایع دستی ارزشمندی داریم نباید اجازه داد صنایع دستی چینی وارد کشور شود از همین رو معتقدم دراین خصوص دوکار می توان انجام داد اول اینکه محدودیت هایی در گمرک برای ورود صنایع دستی چینی اعمال شود و دوم اینکه در باره عدم مصرف صنایع دستی چینی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شود.

وی در ادامه به فعالیت‌های خود از زمان حضوردرسازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در دو ماهی که در این سازمان حضور دارم، به بررسی وضعیت و مشکلات این سازمان و انتخاب همکاران پرداخته‌ام.

معاون رییس جمهور هم چنین در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره راحتی کار در آموزش و پرورش نسبت به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: البته من بیشتر دوست داشتم در آموزش و پرورش خدمت کنم؛ به خصوص به خاطر لطف و محبتی که فرهنگیان به بنده داشتند، اما آموزش و پرورش جای سخت تری برای خدمت است ضمن اینکه در دوماهی که در میراث فرهنگی مشغول به فعالیت هستم به موضوعات این حوزه علاقه مندتر شده ام.

نجفی، گردشگری را یک مقوله فرهنگی و اجتماعی دانست و افزود: ذات گردشگری، ایجاد تعامل و صلح و دوستی است و در فرهنگ ما به این امر توجه ویژه‌ای شده است.

توجه به گردشگری بیشتر شده است
وی با بیان اینکه تاکنون توجه نسبت به گردشگری اندک بوده است، خاطرنشان کرد: اکنون نشانه‌ها حاکی از افزایش توجه به گردشگری است؛ به طوری که رییس‌جمهوری در صحبت‌های خود گفته‌اند که ما به صنعت گردشگری برای توسعه دل بسته‌ایم. ضمن اینکه در بین مردم نیز این روحیه تقویت شده و توجه خاصی به گردشگری دارند.

معاون رییس جمهورهم چنین در پاسخ به یکی دیگر از سوالات مجری برنامه درباره موفقیت برخی کشورها در جذب گردشگرافزود: دلیل این موفقیت ارایه آموزش‌های لازم در همه زمینه‌های گردشگری است؛ در واقع اگر همه بخش‌های گردشگری‌ به خوبی و به صورت یک زنجیره‌ و حلقه عمل نکنند، دچار مشکل خواهند شد. چرا که گردشگری مانند یک حلقه زنجیر به بخش های مختلف متصل است و اگر در این زنجیره یکی از حلقه ها ی زنجیر عمکلرد مناسبی نداشته باشد به مشکل برمی خوریم.

وی افزود: اگر به دنبال حضور گردشگر خارجی به کشور هستیم باید زیرساخت‌ها برای ورود گردشگران فراهم شود؛ در واقع این امر باید با کمک بانک‌ها به بخش خصوصی و فراهم کردن شرایط ورود گردشگر، ایجاد شود.

وی تأکید کرد: از ابتدای انقلاب، شعار اقتصاد بدون نفت مطرح شده وباید گامی برای گردشگری برداشته می شد؛ اما بی تفاوت از کنار آن گذشتیم. من معتقدم گردشگری فقط اقتصادی نیست، فرهنگی هم هست و موجب تعامل و صلح و دوستی می شود اما متأسفانه از همه اینها غفلت کردیم.

مشکل حقوق و دستمزد کارکنان حل می شود
موضوع پرداخت نشدن یا پائین بودن حقوق و دستمزد کارکنان سازمان میراث فرهنگی در بخش های مختلف یکی دیگر از سوالات این برنامه از معاون رئیس جمهور بود که دکتر نجفی در این باره گفت: بله متاسفانه من نیزپرداخت نشدن حقوق برخی از کارکنان، ازجمله یگان‌های حفاظت این سازمان را قبول دارم علتش هم این است که پرداخت حقوق این افراد از بودجه‌ استانی است که البته برای حل این مشکل داریم در حال رایزنی هستیم.

وی خاطر نشان کرد: حقوق و دستمزدی که کارکنان و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی دریافت می کنند مناسب نیست و من گاهی اوقات شرمنده همکاران خود هستم، اما قول می دهم که در روزهای آینده این مشکل برطرف شود.

وی افزود: ازهشت هزار نفر کارکنان این سازمان 1500 نفر مازاد هستند و فعلاً پستی برای آنها نداریم و در این میان 60 درصد کارکنان ما استخدام قراردادی هستند و مسئله حقوق در سازمان میراث فرهنگی، یک معضل است و امیدوارم بتواینم هرچه زودتر این مشکل را حل کنیم.

صنایع دستی بخشی از فرهنگ کشور است
موضوع صنایع دستی و طرح سوالاتی پیرامون این حوزه بخش دیگری از برنامه پایش بود که دکتر نجفی در این باره گفت: صنایع دستی بخشی از فرهنگ، هنر و هویت کشور است. از این رو باید با نیازهای امروزی جامعه رشد یابد خوشبختانه برنامه ریزی های جدی برای حمایت از صنایع دستی آغاز شده. به طوری که اخیرا دولت مصوبه‌ای برای صنایع دستی و گردشگری در نظر گرفت تا این بخش همانند بخش صنعت محسوب شود.

وی گفت: باید کاری کرد که صنایع دستی قدرت رقابت پیدا کند و با نیازهای روز جامعه، پیش رود. تا چه زمانی باید قلمدان تولید شود؟ باید ظرفیت و کیفیت را بالا برد. باید به وضعیت هنرمندان صنایع دستی رسیدگی کنیم تا انتقال هنر به نسل های جدید از بین نرود.

وی با بیان اینکه صنایع دستی، ضعیف ترین حلقه صنعت نیست، گفت: با انتخاب معاون جدید صنایع دستی امیدوارم تحولی ایجاد شود. مسائل بیمه، پرداخت وام های کم بهره و برند صنایع دستی، کارهایی است که باید انجام دهیم.

نجفی هم چنین در پاسخ به سوالی در خصوص پرداخت وام به کارگاه های صنایع دستی نیز گفت: سقف وام در نظر گرفته شده برای صنایع دستی توسط بانک ها پرشده است. از طرفی یارانه ای که باید به این بخش اختصاص می یافت نیز بودجه اش به پایان رسیده و امیدوارم که این موضوعات را بتوانیم رفع کنیم.

تقلبی بودن شیردال را قبول ندارم
موضوع اصل یا تقلبی بودن شیر دال یکی دیگر از سوالات مجری برنامه پایش بود که دکتر نجفی گفت: این شیء تاریخی در سال 2003 توسط گروه مبارزه با عتیقه در آمریکا کشف و ضبط شده است و آنها به اصل بودن آن نظر دادند و بر اساس نظر کارشناسان آمریکایی شیر دال اصل است. اما در حالت کلی، بازگردندان این شیء تاریخی به کشور، حسن نظر مقامات آمریکا را نشان می دهد.

وی افزود: کارشناسان ما در داخل کشور درباره اصل یا تقلبی بودن این شی در حال تحقیق هستند. اما آنچه مسلم است این است که نظر کارشناسان آمریکایی اصل بودن این شی است.

وی گفت: 3 کارشناس آمریکایی، حکم اصل بودن آن را داده اند؛ ضمن اینکه فرد قاچاقچی قرار بود این جام شیردال را 950 هزار دلار بفروشد. چطور چیزی را که تقلبی است به این قیمت قصد فروشش را داشتند؟

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه این برنامه درباره احیای جاده ابریشم گفت: برنامه جدی برای احیای تمام این جاده داریم؛ با این حال اگر بخش خصوصی بتواند مکان‌هایی را در مسیر این جاده مرمت کند، به آن امتیاز استفاده چند ساله خواهیم داد؛ البته سندی از این اماکن را به آنها منتقل نمی‌کنیم.

وی درباره گردشگری سلامت نیز گفت: هرچند کشورمان مقصد گردشگران سلامت است، اما به دنبال استفاده مطلوب از این بخش هستیم. خوشبختانه ما پزشکان بسیار حاذقی در ایران داریم ضمن اینکه هزینه درمان در کشور ما برای گردشگران خارجی پائین است و باید از این فرصت استفاده کرد.

نجفی با بیان اینکه به دنبال یک برند و شعار گردشگری هستیم، افزود: براین اساس کمیته‌ای تشکیل شده است تا یک برند و شعار کارشناسی شده به ما ارایه کند و ما از این طریق کار را ادامه دهیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به سوال دیگر این برنامه درباره محدودیت برای کشیدن قلیان در بعضی اماکن گفت: با عرضه قلیان در اماکن سربسته و محیط های خانوادگی مخالف هستم، اما معتقدم عرضه قلیان درمحیط های استاندارد مشکلی ندارد ضمن اینکه در این باره مخالف محدودیت های عرضه قلیان برای خانم ها هستم.

وی خاطر نشان کرد: اگرجلوی قلیان را بگیریم همراه با قلیان چیزهای دیگری هم وارد فضای خانه می شود.

موضوع صدور مجوز ها در سازمان میراث فرهنگی یکی دیگر از سوالات مجری برنامه پایش از دکتر نجفی بود که وی در پاسخ به این سوال مجری نیز گفت: من این قول را می دهم که تا 2 ماه آینده تمام ضوابط مجوزها را روی سایت سازمان میراث فرهنگی قرار دهیم تا علت دریافت یا عدم دریافت مجوزها توسط افراد، مشخص و شفاف شود و اعلام می کنم امضاهای طلایی در سازمان میراث فرهنگی وجود نخواهد داشت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم چنین درباره اینکه در دنیا هتل ها فقط از اشغال تخت، درآمد کسب نمی کنند اما در ایران تنها محدود به اشغال تخت است، گفت: البته ما در کشورمان ملاحظات فرهنگی و شرعی داریم که باید رعایت شود.بنابر این معتقدم ما باید از شرایط دیگری مثل فروشگاه ها در هتل ها بهره ببریم.

امنیت ایران به دنیا معرفی شود
دکتر نجفی در ادامه به موضوع امنیت بی نظیر کشورمان برای گردشگران خارجی اشاره کرد و افزود: باید امنیت کشورمان را به خارجی ها معرفی کنیم. دولت باید سرمایه گذاری وسیعتری در این زمینه داشته باشد چراکه در همه دنیا می گویند تعامل بخش خصوصی و دولتی باعث رونق گردشگری می شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم چنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ساماندهی مناطق نمونه گردشگری گفت: متاسفانه 1167 منطقه نمونه گردشگری در سفرهای استانی رئیس جمهورسابق مصوب شده که بدون محاسبه و برنامه ریزی بوده است. از این رو دستور داده ام کمیته ای این موارد را بررسی کند و آنهایی که ظرفیت ندارد را خارج کنند چراکه معتقدم 150 منطقه نمونه با امکانات موجود کفایت می کرد.

تشکیل 12 کمیته مشترک
وی در خصوص همکاری های مشترک با دستگاه هایی که عملکرد مکمل گردشگری دارند، گفت: با 12 ارگان، کمیته مشترک گردشگری تشکیل خواهیم داد تا موضوعات مرتبط با گردشگری و سفر را به شکل بهتری دنبال کنیم.

وی هم چنین مصوبه احداث سرویس های بهداشتی در جاده ها را متعلق به سال 86 اعلام کرد و گفت: این مصوبه ناموفق بوده است، بخشی ساخته شده اما پیش بینی نشده که چه کسی آن را تحویل بگیرد و اداره کند.

وی افزود: تعداد سرویس های بهداشتی کم است وسرویس بهداشتی فرنگی وجود ندارد، در حالی که بخشی از گردشگران از این سرویس ها استفاده می کنند.

وی درباره مشکل مالکان بناهای تاریخی که برای فروش با مشکل مواجه هستند، گفت: در مناطق مختلف کشور، بناهای تاریخی متعدد وجود دارد که می توانند مالکان، ساخت و ساز انجام دهند اما زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، چراکه سازمان میراث فرهنگی بودجه ای برای خرید همه این بناها ندارد. بنابر این راه حل این است که بودجه عمرانی سازمان را بالا ببریم و ساخت و ساز در چهارچوب میراث فرهنگی را توسعه دهیم.

وی در پایان صحبت های خود خاطر نشان کرد: برای اینکه بتوانیم در این سازمان به موفقیت برسیم باید به یک عقبه اجتماعی برای موضوعات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری دست یابیم.

پخش تصاویری از بناها و آثار تاریخی و هم چنین جاذبه های گردشگری در نقاط مختلف کشور که دچار مشکلاتی شده بودند از دیگر بخش های این برنامه بود که دکتر نجفی درباره هر تصویر توضیحات خود را ارائه کرد.

تعدادی از بینندگان برنامه پایش نیز شب گذشته سوالات خود را از طریق پیامک به این برنامه ارسال کردند که معاون رئیس جمهور به سوالات بینندگان این برنامه پاسخ گفت.

سوال نظرسنجی برنامه شب گذشته برنامه پایش نیز این بود که آیا موافقید حفاظت و بهره برداری از جذابیتهای گردشگری کشور به بخش خصوصی واگذار شود؟.

معاون رئیس جمهور هم چنین در این برنامه نشانی پست الکترونیکی خود را برای برقراری هرچه بهتر ارتباط با بینندگان این برنامه اعلام کرد.

 

خروج از نسخه موبایل