ایرانگرد نیوز

کشف و ضبط کتیبه تاریخی 900 ساله در تهران؛ قاچاقچیان تایلند و عمان ناکام ماندند

قاچاقچیان تایلند و عمان ناکام ماندند

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از کشف و ضبط یک قطعه کتیبه خطی تاریخی 900 ساله و دستگیری سردسته و اعضای باند خرید و فروش عتیقه در تهران خبر داد.
سرهنگ محمد کربلائی حریری ضمن اعلام این خبر گفت: بر اساس گزارشی که به واحد معاونت منابع و مخبرین یگان حفاظت استان تهران مبنی بر  فعالیت افرادی در زمینه خرید و فروش اشیاء عتیقه رسید، ماموران یگان در عملیاتی موفقیت آمیز اشیاء  تاریخی را کشف و متخلفان را دستگیر کردند.
وی تصریح کرد: بر اساس خبر احتمال انتقال یک قطعه کتیبه خطی نفیس به تهران و احتمال فروش آن به قاچاقچیان بین‌المللی با توجه به برخی مذاکرات اولیه و توافق بعمل آمده بر سرقیمت نهایی کتیبه با قاچاقچیان اموال تاریخی از کشورتایلند و عمان، پس از اقدامات و بررسیهای اولیه و احراز صحت خبر، تیمی از ماموران معاونت عملیات یگان حفاظت وارد عمل شده  و پس از 8 ماه تلاش شبانه روزی، طی اقدامات اطلاعاتی، ضمن نفوذ در باند مذکور شناسایی سردسته باند را در دستور کار قرار دادند.
کربلائی اظهار داشت: با انجام هماهنگی های لازم از طریق  مقام قضایی استان و اخذ دستورات لازم، طی عملیاتی جداگانه نسبت به دستگیری سردسته و 3 نفر از اعضاء باند قاچاق اموال تاریخی اقدام شد که در این رابطه ماموران یگان موفق به کشف یک قطعه کتیبه تاریخی شدند.

فرمانده یگان حفاظت ادامه داد: بر اساس بررسی انجام شده از سوی کارشناسان خبره میراث فرهنگی اصالت شیء مکشوفه محرز شد و قدمت آن سال  521هجری قمری و دوره سلجوقیان (قدمتی 913 ساله) تخمین زده شده، به جهت وجود برخی حکاکی ها که به طرز ماهرانه ای بر روی کتیبه شکل گرفته، ارزش این اثر را دوصدچندان شده است.

وی در پایان گفت: در ادامه تیم عملیاتی یگان حفاظت ضمن تنظیم صورتجلسه نهایی، نسبت به تشکیل پرونده و ارجاع آن به مقام قضایی استان اقدام کرد که با دستور مقام قضایی استان، متهمان جهت انجام تحقیقات تکمیلی و روشن شدن احتمال سرقت کتیبه مذکور و رسیدن به مباشرین احتمالی در قاچاق اموال تاریخی فرهنگی، تحویل اداره آگاهی استان شدند.

خروج از نسخه موبایل