ایرانگرد نیوز

مشاهده هفت قلاده يوزپلنگ آسيايي در خارتوران شاهرود

حميد ظهرابي : اين هفت يوزپلنگ طي يک هفته گذشته در سه مرحله رويت و يا تصويربرداري شده‌اند.

وي با بيان اينکه روز گذشته پنج قلاده يوزپلنگ آسيايي در کاله پارک ملي توران از طريق دوربين‌ها تصويربرداري شده‌اند، اظهار کرد: اين پنج قلاده شامل يک يوزپلنگ مادر و چهار توله يوز بوده‌اند.

مديرکل محيط زيست استان سمنان همچنين گفت: طي هفته جاري و در دو مرحله دو قلاده ديگر نيز رويت شده‌اند که يک مورد آنها در منطقه عباس آباد شاهرود و توسط محيط بانان حفاظت محيط زيست استان مشاهده شده و ديگري نيز که يک قلاده تنها بوده از طريق دوربين‌هاي اين اداره کل در مجموعه خارتوران تصويربرداري شده است.

وي مشاهده هفت قلاده از اين گونه نادر در خطر انقراض در زيستکره خارتوران شاهرود را نشان دهنده اهميت ويژه اين پارک ملي و منطقه حفاظت شده دانست و افزود: ذخيره‌گاه زيستکره خارتوران مهمترين زيستگاه يوزپلنگ آسيايي در کشور است و مشاهدات محيط بانان ما و جمعيت يوز در اين منطقه نشان مي‌دهد که خارتوران از نظر توليد و تکثير يوزآسيايي از اهميت بسزايي در ايران برخوردار است.

مديرکل محيط زيست استان سمنان همچنين با اشاره به برنامه اين اداره کل جهت برآورد جمعيت گونه نادر و در خطر انقراض يوز پلنگ آسيايي در اين استان گفت: اجراي اين طرح که از سال گذشته در استان آغاز شده و پيش‌بيني مي‌شود پس از اتمام طرح، به برآورد درستي از ميزان جمعيت اين گونه مهم در زيستگاه‌هاي استان دست يابيم.

وي خاطرنشان کرد: در اين طرح با نصب دوربين در مناطق زيست يوزپلنگ آسيايي نسبت به شناسايي و شمارش آنها اقدام مي‌شود.

خروج از نسخه موبایل