ایرانگرد نیوز

اعلام نامزدهای مسابقه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر

به گزارش ایرانگرد نیوز، هیأت داوران دوازدهمین مسابقه مطبوعاتی سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر پس از بررسی آثار رسیده متقاضیان شرکت درمسابقه یادشده، نامزدهای دریافت جایزه را در گرایش‌های مختلف به شرح زیر اعلام کردند:

 
گزارش: سیعد محبی  از ماهنامه نمایش، ساسان پیروز از سایت نمایشگر و  ندا آل طیب از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا).

 
گفتگو: علی رستگار از روزنامه بانی فیلم، مهین صدری از ماهنامه الف و فرزانه ابراهیم زاده از روزنامه شرق.

 
یادداشت: حمیدرضا قنبری با دو اثر از ماهنامه صحنه و روزنامه تهران امروز و علی رستگار از روزنامه بانی فیلم.

 
نقد: سعید محبی از ماهنامه نمایش ، هومن نجفیان از هفته نامه هنرمند و میلاد نیک آبادی از ماهنامه نمایش.

 
مقاله: صادق رشیدی از نشریه فرهنگ ارتباطات ، افشین خورشد باختری از سایت نمایشگر و نیایش پور حسن از نشریه همایش حفاظت و مرمت آثار تاریخی.

 
عکس: اعظم شادپور، سعید اردکانی مقدم و شرمین ولی محمد(در این بخش مسعود پاکدل مشاور هیات داوران بود.)

 
ترجمه: در این بخش، هیچ اثری به دبیرخانه انجمن ارائه نشد.

 
در بیانیه هیأت داوران دوازدهمین مسابقه مطبوعاتی سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر، متشکل از حمیدرضا اردلان(معاون فرهنگی وهنری خانه هنرمندان ایران واستاد دانشگاه در رشته هنر)، حمیدرضا مدقق (منتقد و استاد دانشگاه در رشته روزنامه نگاری) و مجید رضاییان (مشاور رییس و دبیر شورای عالی ارتباطات و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واستاد دانشگاه در رشته علوم ارتباطات) آمده است:

 
یکم: باز، باز شد هوای دم گرفته و نفس ها باز، باز شد تا فرش قرمزی پهن شود برای نمای آزادی تا رسانه و نمایش کم جان ما، نفسی تازه کنند، و فضایی را باز.

 
راستی! نفس اگر نبود جان آدمی به چه می ارزید؟ و نیک تئاتر و رسانه ی این بوم و بر، اگر شرایط تنفس نیابد، از چه رو برابر جان بی مقدارش، مویه کنیم؟ این دو عرصه را، آزادی اصل اول بایدش. نمایش و مطبوعات، بدون آزادی، مانند برخی از پیشین سال های اخیر، آب در هاون کوبیدن است.

 
این بار اما، آزادی چون نسیمی در فضای اعتدال وزیدن گرفته و ما خوب قدرش را می دانیم البته!

 
دوم: باز، باز شد هوای دم گرفته و نفس ها باز، باز شد تا اراده های در میدان و خانه نشین، پیکر نحیف نمایش و رسانه را قوت بخشند و فضایی را باز.

 
آری! چه آن ها که پرواز کردند و اینک در میان ما نیستند و چه آن ها که در خانه ها به انتظار نشستند، همه باید به صحنه بیایند، با نو آوری ها و خلاقیت هایشان، تا رسانه ی نمایش، باز هوای آزادی را تجربه کند و نیک، به روزهای درخشانش بازگردد و ما قد کشیم پا به پای رسانه ی نمایش البته!

 
سوم: باز، باز شد هوای دم گرفته و نفش ها باز، باز شد تا نوری ولو معتدل بر قلم ها بتابد و ادبیات خاک خورده نمایشی، ورق خورد و فضا و دفتری را کند باز.

 
نویسندگان عرصه نمایش و رسانه، صاحب قلمانی هستند که ابتدا می پویند و بعد می نگارند؛ پس، نگار نگاشتن، پویندگی است که تنها با محوریت قلم و پاس داشتن حرمت آن میسر می شود.

 
قلم ها می شکنند اگر نتوانند نوشتن را. ادیبان نمایش و روزنامه نگاران مطبوعات و رسانه، جز در آماده شدن بستر نوشتن، خواهش افزون تری ندارند. با قلم است که نمایش قد می کشد و مطبوعات قادر خواهند شد این نمای قد کشیده را به نیکو ترین شکل، بازتاب دهند و صحنه ای بیافرینند دیگرگون البته!

 
با این سه نکته تحلیلی از شرایط تئاتر امروزین و رسانه های حامی ولی کم رمق آن، به نظر چنین می آید که چراغی که 16 سال است با مرارت روشن مانده و گاه کم سو شده، اما همچنان امید به فروغ آن می رود؛ آنچه گفتیم اندکی بود از هزاران و بسیاران. اما بزرگان نیک گفته اند که؛ مرجع همواره ضمیر خود را می یابد.

 
1- با این تحلیل هیات داوران معتقد است؛ آثار رسیده در زمینه خبر و گزارش خبری، همچنان از فقدان سوژه برای جریان سازی محروم بوده اند و صریح تر آنکه، گاه گزارش های خبری ارسالی، تنها به جمع بندی های خبری مانند بود.

 
2- آثار رسیده در زمینه گزارش، با وجود آنکه در حد انتظار نبود، اما به نظر می‌رسد که زمینه رشد آن محیا شده و به استاندارد های حرفه‌ای نزدیک تر شده است. تنها اینکه هیات داوران انتظار دارد تا روزنامه نگاران به گزارش های تحلیلی و تحقیقی بیش از پیش توجه کنند.

 
3- خوشبختانه آثار رسیده در زمینه نقد و مقاله، باعث شد تا تحسین هیات داوران را به روزنامه نگاران و صاحب قلمان این رشته تقدیم سازد. آثار این رشته جدای از انتخاب سوژه های مناسب، از پرداخت مناسب، اطلاعات کافی، ارزیابی های اصولی و نگاه نو و خلاقانه برخوردار بودند که می تواند در سال های پیش رو، رشد افزون تری داشته باشد.

 
4 – آثار ارسالی در زمینه عکس و استقبال شایسته به نسبت سال های پیشین، جای امیدهای تازه را فراهم می کند و بر دامنه دلگرمی ها می افزاید. با این وجود کیفیت آثار متناسب با کمیت آثار نبود. عکس ها از خلاقیت های لازم در کادر بندی، انتخاب سوژه و رنگ مناسب کمتر برخوردار بود و در همین جا هیات داوران پیشنهاد می کند تا عکاسان تئاتری ما نسبت به کیفیت آثار ارسالی حساسیت شایسته تری به خرج دهند.

 
در خاتمه و با امید به افزایش هوای تازه و معتدل، آرزوی بهترین ها و بسیار ها را برای اهالی نمایش و مطبوعات از درگاه ایزد منان داریم؛ چنین بادا!

 
مسابقه مطبوعاتی سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر براساس شیوه کد گذاری و با حذف اسامی افراد و نشریات صورت می‌پذیرد که امسال دوازدهمین دوره از آن برگزار می‌شود؛ برگزیدگان این مسابقه عصر پنج شنبه 9 آبان در جریان برگزاری دوازدهمین جشن سالگرد تاسیس انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر معرفی و تقدیر خواهند شد.

 

خروج از نسخه موبایل