نبود مديريت يکپارچه در شهر


خبرگزاري ميراث فرهنگي – گروه شهري – احتمال بروز خطرات بهداشتي و زيست محيطي در جنوب تهران بسيار جدي است. استاندار تهران در اين‌باره هشدار داده است. حسين هاشمي دراين باره گفته است در قسمت جنوبي تهران« صيفي‌جات با آب فاضلاب آبياري مي‌شوند» که به شدت مضر است و با توجه به تاييد شوراي تامين و وزارت بهداشت هر زميني که اين صيفي‌جات کشت کند تخريب مي‌شود.

معصومه آباد عضو کميسيون سلامت و خدمات شهري شوراي شهر در گفتگو با CHN به تجربه پيگيري آلودگي آب تهران در مناطق جنوبي اشاره مي‌کند و مي‌گويد در شوراي سوم بحث آلودگي نيترات آب مطرح بود که اعضاي شورا از آزمايشگاه بازديد کردند و گزارش‌هايي دريافت شد که در آخر سازمان آب و فاضلاب اعلام کرد« مشکلي وجود ندارد».

آباد با اشاره به اينکه مقداري از اين مشکل به علت افت سطح آب‌هاي زيرزميني اتفاق افتاده است راه‌کار آن را« هدايت آب‌هاي سطحي به سمت منابع زيرزميني و و محدود کردن استفاده از چاه‌ها» مي‌داند. اين عضو شوراي شهر از نبود« مديريت يکپارچه در شهر» گلايه مي‌کند چرا که مصوبه‌هاي شورا درباره آب« جنبه تشريفاتي دارد و الزام‌آور» نيست.

آباد نهايت دخالت مديريت شهري در امور آب تهران را کمک‌هاي شهرداري به سازمان آب مي‌داند که چندسال پيش در منطقه 22 توانست مشکلات آب اين منطقه را حل کند. اما آب تنها مشکل تهراني‌ها نيست. هوايي که نفس مي‌کشند هم اين‌روزها حال خوشي ندارد. مطابق پيش بيني و هشدارهاي سازمان محيط زيست و شرکت کنترل کيفيت هواي تهران، شرايط آلودگي هواي پايتخت در برخي مناطق در آستانه هشدار قرار گرفته است.

نايب رئيس شوراي شهر تهران هم چند روز پيش در صحن علني شورا هشدار داد که به« مقام سوم در ميان آلوده‌ترين کشورهاي جهان» ارتقا پيدا کرده است. مرتضي طلايي مي‌گويد آمار بالاي ايست قلبي شهروندان تهراني گوياي افزايش ميزان آلاينده‌ها در پايتخت است و بنابراين«آلودگي هوا وضعيتي نگران‌کننده» دارد. نگراني مسئولان درباره آلودگي هوا هر سال ادامه دارد اما آثار اين نگراني‌ها هيچ‌وقت در زندگي مردم ديده نمي‌شود. تهران همچنان به آلودگي هميشه است و راهکار روشن و مشخصي براي رفع اين آلودگي‌ها وجود ندارد. براي مسئولان همين‌که نگران‌اند گويا کافي است.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …