افتتاح جشنواره رشد خالی از چهره‌های سینمایی/ گلایه از دوبلورهای زیرزمینی

به گزارش ایرانگرد نیوز، مراسم افتتاحیه چهل و سومین جشنواره بین المللی فیلم رشد شامگاه 3 آبان‌ماه با حضور حجت الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش کشور، انسیه شاه حسینی، ناصر ممدوح و جمعی از مدیران استان ها در سینما فلسطین برگزار شد.

 
در ابتدای این مراسم حمیدرضا کفاش دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم رشد گزارشی درباره روند شکل گیری جشنواره و فیلم های انتخاب شده ارایه و عنوان کرد: در این جشنواره 270 فیلم انتخاب شده که در این هفته در سراسر کشور و در سالن های تهران و 200 مرکز آموزشی اکران می شوند.

 
حجت الاسلام محمدیان معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش کشور نیز با بیان اینکه جشنواره بین المللی فیلم رشد قدیمی ترین جشنواره فیلم کشور است و چند سالی است که مسئولان تلاش دارند تا این جشنواره را وارد نظام تعلیم و تربیت کشور کنند.

 

 
وی ادامه داد: جشنواره نباید به چند سینما در تهران محصور شود بلکه باید وارد مدارس شده و پشتیبان معلم و کلاس درس و شاگردان باشد.

 
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش کشور با بیان اینکه صنعت سینمای آموزشی کشور هم اکنون به دولت وابسته است، بیان کرد: فیلمسازان و تولیدکنندگان فیلم های آموزشی باید بتوانند در چارچوب بسته های آموزشی و برنامه ریزی درسی تولید محتوا کنند. در این صورت مدارس نیز از این فیلم ها استقبال خواهند کرد و صنعت فیلم های آموزشی هم از یک پشتوانه اقتصادی برخوردار خواهد شد.

 
مراسم افتتاحیه چهل و سومین جشنواره فیلم رشد با نمایش چند فیلم کوتاه و تجلیل از ناصر ممدوح که در حدود 15 سال به دوبله فیلم های این جشنواره پرداخته و با آن همکاری داشته است، همراه شد.

 
سپس از فرامرز قبا‌سیاه معلم فداکار گیلانی و مدیران استان ها به عنوان برگزار کننده های چهل و دومین جشنواره فیلم رشد تقدیر شد. حمیدرضا کفاش دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم رشد در واکنش به اینکه مراسم در سکوت و نبود مهمانان مهم برگزار شده است، گفت: در افتتاحیه معمولا گزارشی از روند شکل گیری جشنواره ارایه و از برگزار کننده های قبلی تجلیل می شود. با این حال این انتقاد درست است و من قول می دهم این شور و اشتیاق را شما در اختتامیه جشنواره که فیلمسازان، داوران و مهمانان دیگر حضور دارند، ببینید.

 

 
وی ادامه داد: داوران ما هم اکنون در هتل لاله مشغول داوری آثار و قضاوت آنها هستند و در روز اختتامیه به جشنواره خواهند آمد.

 
دبیر جشنواره همچنین با بیان اینکه فیلم های این دوره از جشنواره بین المللی فیلم رشد به لحاظ کمی و کیفی به مراتب نسبت به دوره‌های گذشته برتری دارند، اظهار کرد: امسال ما سعی کردیم بیشتر فیلم های آموزشی و تربیتی را در جشنواره بپذیریم و گزارش هیات انتخاب هم به این شکل بود که این فیلم ها کیفیت بیشتری داشته اند.

 
ناصر ممدوح دوبلور، مدیر دوبلاژ و گوینده رادیو و تلویزیون نیز که در این مراسم به پاس چندین سال همکاری خود با جشنواره تقدیر شد، بیان کرد: من یک دوبلورم و برایم فرقی نمی کند که دوبله برنامه های بزرگسال را انجام دهم یا کودک و یا اینکه کاری که می کنم در آموزش و پرورش انجام شود و یا در رادیو تلویزیون و یا سازمان های دیگر. من تنها تلاش می کنم که کارم را در حد توان و بضاعت به شکل مطلوبی انجام دهم.

 
وی ادامه داد: کودکان همیشه مورد توجه من بوده اند و همیشه تلاش کرده ام با نوعی خودسانسوری بدآموزی را از فیلم هایی که برای آنها ساخته می شود، بگیرم مخصوصا در فیلم های خارجی اگر مطلب ناجوری بوده سعی کرده ام که آن را تعدیل کنم.

 

 
ممدوح با بیان اینکه هر کلامی که در فیلم گفته می شود تاثیرگزار است، از بعضی دوبله های سخیف در فیلم ها انتقاد کرد و گفت: بعضی گروه های زیزمینی هستند که برای اینکه فیلم هایشان نمود پیدا کند دیالوگ هایی را وارد دوبله می کنند، غافل از اینکه این کارها به فرهنگ ما لطمه می زند. این دیالوگ ها به تدریج وارد کلام و دیالوگ های کودکان ما می شود بنابراین باید از آنها پرهیز کرد، باید فیلم های ما پیامی داشته باشد.

 
دوبلور کارتون هایی چون “سندباد” و “سفرهای مارکوپولو” در پایان یادآور شد: برای ارتقای سطح کیفی جشنواره دولت باید بیشتر همکاری کند تا فیلم های بیشتری ساخته شود. اکثر فیلم هایی که از کشورهای خارجی به جشنواره می آیند با فرهنگ ما بیگانه هستند و تلاش دارند فرهنگ خود را معرفی کنند و من بعید می دانم این فیلم ها را بتوان برای فرهنگ و آموزش کودکان خود استفاده کنیم. البته در آنها هم فیلم هایی پیدا می شود که استثنا باشند با این حال من کمتر فیلمی را دیده ام که آموزش دهنده باشد.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …