بازی در 10 نقش در یک نمایش/ رادیو را رها نکرده‌ام


احسان کرمی که این روزها در نمایش “سپنج رنج و شکنج” به کارگردانی احسان حاجی‌پور در فرهنگسرای نیاوران ایفای نقش می‌کند درباره نمایش خود به خبرنگار مهر گفت: این نمایش به طور تصادفی با اثر دیگری از محمود استادمحمد با عنوان “آسید کاظم” همزمان شده و من فکر می کنم این همزمانی اتفاق بسیار خوبی است.


وی درباره این نمایش که پیش از این قرار بود در تابستان روی صحنه برود، عنوان کرد: ما می خواستیم این نمایش را زمانی که استادمحمد در قید حیات بود روی صحنه ببریم که نشد برای همین مدتی تمرین نمایش و اجرای آن به تاخیر افتاد و حالا “سپنج رنج و شکنج” که یکی از متون دوست‌داشتنی استادمحمد است بدون حضور او اجرا می شود. البته من اجرایی از نمایشنامه‌خوانی “آسید کاظم” به کارگردانی محمد رحمانیان را در حضور خود استاد محمد داشته‌ام.


کارگردان نمایش “بوی قهوه و بلال و کباب” با بیان اینکه فضای متن نمایشنامه “سپنج رنج و شکنج” با نمایشنامه های دیگر استادمحمد متفاوت است، اظهار کرد: این کار کمی از سایر آثار استادمحمد دورتر است. در یکی از اپیزودها زمانبندی مشخص می شود اما برخلاف سایر کارها که زمان کاملا مشخصی دارد، تاکیدی بر روی زمان نیست.


کرمی با اشاره به نقش خود در نمایش “سپنج رنج و شکنج” توضیح داد: این نمایش سه اپیزود دارد که هر کدام از حال و هوای مستقلی برخوردارند. من در اپیزود اول 10 نقش را بازی می کنم و ابتدا دودل بودم که آیا بازی در این نمایش را بپذیم یا نه و بعد فکر کردم که شاید دیگر این موقعیت یعنی بازی در 10 نقش از یک نمایش برایم تکرار نشود. اپیزودی که من بازی می کنم روایت زندگی زنی است که روبروی شخصیت های مختلفی قرار می گیرد؛ این زن دیالوگ ندارد و من نقش کاراکترهای مقابل او را ایفا می کنم. اپیزود دوم بیشتر حالت فرم دارد و اپیزود آخر داستان زندگی یک پدر و پسر زندانی است.


وی در ادامه درباره ویژگی های متن نمایشنامه استادمحمد گفت: مهمترین ویژگی این نمایش این است که برای اولین بار روی صحنه می رود. همچنین داستان از فرم، ریتم و تنوع برخوردار است و با ظرافت‌هایی ویژه به مسایل مبتلابه جامعه ایران پرداخته است.


گوینده “رادیو هفت” که این روزها کمتر در رادیو و تلویزیون دیده می شود با بیان اینکه حضور در عرصه بازیگر به معنای این نیست که رادیو را رها کرده است، اظهار کرد: من تقریبا سالی دو کار به عنوان نمایشنامه خوانی و اجرای صحنه ای در تئاتر دارم. فکر می کنم هرجا که پول کمتری داشته باشد دوست داشتنی‌تر است چون در آن عشق بیشتری وجود دارد و تئاتر به نظرم چنین فضایی دارد.


کرمی با اشاره به دیگر فعالیت های خود از همکاری در یک نمایش با عباس غفاری و همچنین یک کار سینمایی با سام قریبیان خبر داد و گفت: سام قریبیان برای بازی در فیلمنامه “360 درجه” به من پیشنهاد داده است. کاری که متن بسیار جذابی دارد و فضای آن با “گناهکاران” بسیار متفاوت است.


نمایش “سپنج رنج و شکنج” از 28 مهرماه در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفته و تا 20 آبان هر شب ساعت 19 به کاگردانی احسان حاجی پور اجرا می شود.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …