شهرداری باید مترو را در اولویت پروژه‌هایش قرار دهد

ایرانگرد نیوز – همه مدیران شهری از مجموعه اعضای شورای شهر تا معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار و حتی شخص شهردار تهران سال‌ها است مهم‌ترین اولویت پایتخت را گسترش حمل و نقل ریلی می‌دانند. اما عقب‌ماندن ساخت مترو از برنامه طرح جامع ترافیک نشان می‌دهد همچنان تهران از اولویت‌ اول‌اش دور است.

شهرداری پرداخت‌نشدن بودجه‌های دولتی را دلیل اصلی عقب‌بودن شهرداری از برنامه ساخت مترو می‌داند. تحریم‌ها و افزایش قیمت دلار هم به مشکلات شهرداری اضافه کرده است. در حالی که هزینه ساخت هر کیلومتر خط مترو تا کمتر از 2 سال پیش 40 میلیارد تومان بود، با توجه به گرانی اخیر این رقم اکنون بیش از 75 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

شورای شهر سوم برای سال 92 پیش‌بینی ساخت 24 کیلومتر مترو را کرده بود. این مقدار مترو نیازمند هزار و 40 میلیارد تومان است که 920 میلیارد آن را دولت باید تامین کند. اما این روزها خبر می‌رسد که خزانه دولت خالی است و شهرداری هم انتظار چندان از دولت ندارد.

اعضای شورای شهر تهران اما راهکارهای متفاوتی برای جبران نبود کمک‌های دولتی پیش روی شهرداری قرار داده‌اند. محسن سرخو در گفتگو با CHN می‌گوید با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای بهتر است شهرداری پروژه‌های دیگر را در اولویت‌های پایین‌تری نسبت به مترو قرار دهد و اولویت اصلی را برای ساخت مترو قرار دهد.

هزینه‌کرد هزاران میلیارد تومان از بودجه شهرداری برای ساخت پروژه‌هایی مانند بزرگراه طبقاتی صدر انتقاد برخی از اعضای شورای شهر را همراه داشته است. آنها معتقدند باید بودجه‌های هنگفت این نوع پروژه‌ها در اولویت‌های اول شهر که ساخت مترو جزء آنها است هزینه می‌‌شد.

محسن سرخو درباره آینده ساخت مترو در تهران می‌گوید معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه‌های کمیسیون عمران و همچنین در جلسه‌های شورا اعلام کرده‌ که این پتانسیل در شهرداری وجود دارد که اگر بودجه‌های لازم تامین شود سالانه 30 کیلومتر مترو بسازند.

به عقیده این عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شهری قطعا از آنجایی که یکی از الویت‌های اصلی شهر تهران توسعه خطوط ریلی زیرزمینی و مترو است باید از هزینه پروژه‌های دیگر کاست و به ساخت مترو افزود چرا که باید در سال هدف طرح جامع ترافیک در سال 1404 تهران 12 خط مترو و 460 کیلومتر خطوط ریلی داشته باشد.

تهران با هدف خود تا سال 1404 نزدیک به 12 سال فاصله دارد اما از لحاظ خطوط ریلی این فاصله بسیار بیشتر است. شهرداری تهران باید تا 12 سال دیگر 360 کیلومتر دیگر مترو بسازد یعنی دقیقا سالی 30 کیلومتر که شهرداری می‌گوید در حد توان‌اش است. پیش از این شهردار تهران قول داده بود سالی 15 کیلومتر مترو بسازد اما اینطور نشد. حالا باید دید سرنوشت سالی 30 کیلومتر مترو به کجا می‌انجامد.

 

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …