اجرای نمایش زیر آب نمای یک بوستان/”مترسک” به کارگردانی هنرمند نابینا

شاهد پیوند کارگردان و مدرس تئاتر درباره حضورش در بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر  گفت: نمایش محیطی “سال دیگه نگی کاشکی پارسال بود” برای حضور در بخش خیابانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پذیرفته شده است. از 40 نمایشی که در مرحله اول پذیرفته شده بودند 8 اثر نمایشی به شکل قطعی و 2 نمایش به صورت مشروط پذیرفته شدند که خوشبختانه این نمایش تنها اثری است که به شکل قطعی از تهران در بخش خیابانی جشنواره حضور دارد.

 
وی افزود: سید محمد رضوی هنرمند نابینا کشورمان نگارش این نمایشنامه را بر عهده داشته است. خود من نیز به عنوان کارگردان و بازیگر در کنار بازیگرانی چون مژگان رایگان و حسن همتی در این نمایش حضور دارنم. این نمایش که بر اساس طرحی از من نوشته شده نمایشی طنز از گونه های نمایش outdoor است که در کنار یک آب نما اجرا می شود. از آنجا که من به عنوان کارشناس تئاتر در فرهنگسرای تهران که متعلق به منطقه 22 است فعالیت می کنم همه عوامل نمایش از اعضا کانون نمایش فرهنگسرای تهران هستند. دستیاران این کار میثم فراهانی و محمدرضا بهشتیان بوده و مهندسی صوت نیز بر عهده مهرداد خورشیدی است. امیر دژاکام نیز به عنوان مشاور در کنار کار حضور دارد.

 
پیوند درباره داستان این نمایش خیابانی و ارتباطی که می تواند با مخاطب برقرار کند، گفت: این نمایش در ارتباط با زندگی مردی است که با خانواده اش مشکل دارد و به همین دلیل از آنها قهر کرده و در پارکی زیر یک آب نما زندگی می کند و آنجا برای خودش زندگی درست کرده و حتی قلاب ماهی گیری هم دارد که ورود همسر و فرزند این مرد به داستان وقایع را به شکل دیگری رقم می زند. این نمایش مشکلات روزمره خانواده ها و زوج ها را بیان می کند بنابراین برای مخاطبان ملموس و آشناست و مطمئنا با آن ارتباط برقرار می کنند.

 
این کارگردان تئاتر درباره تمرکززدایی نمایش‌ها از تئاترشهر متذکر شد: پیشنهاد ما این است که این نمایش در فضای باز فرهنگسرای تهران که آب نما هم دارد اجرا شود. این فرهنگسرا کمی پایین‌تر از دهکده المپیک است و تماشاگران خودش را دارد بنابراین معتقدم اگر بتوانیم کارمان را در همان منطقه اجرا کنیم نمایش با تماشاگران بیشتری ارتباط می‌یابد. در راستای تمرکززدایی از مجموعه تئاترشهر بهتر است گروه‌های نمایشی کمی از فضای تئاتر شهر فاصله بگیرند و با قشرهای دیگر هم ارتباط برقرار کنند.

 
کارگردان “من و تو و ما” درباره کار با هنرمندان نابینا و معلول گفت: من در طول سال‌های گذشته با نابینایان و معلولان کارهای زیادی انجام دادم. در همین راستا نیز قرار است برای اجرای عمومی نمایش “مترسک” به کارگردانی سید محمد رضوی هنرمند نابینا در فرهنگسرای نیاوران اقدام کنیم. این نمایش سال گذشته در جشنواره تئاتر شمسه نیز شرکت کرده بود. همچنین در حال تبدیل کردن یک سری کتاب به فایل صوتی هستیم تا نابینایان بتوانند از آنها بهره لازم را ببرند.

 
وی درباره دیگر فعالیتهایش تصریح کرد: همچنین قرار است به زودی جشنواره نمایشنامه‌خوانی “پلکان” را به پاسداشت یاد هنرمند فقید اکبر رادی در فرهنگسرای تهران برگزار کنیم. با توجه به شاخص بودن نمایشنامه” پلکان” قرار است همه گروه های نمایشی این نمایشنامه را خوانش کنند. حُسن کار این است که 50 درصد آرا بر عهده داوران و 50 درصد دیگر بر عهده تماشاگران است. پس هر گروهی که بتواند تماشاگر بیشتری را به سالن نمایش بکشاند شانس بیشتری برای برگزیده شدن دارد. این اتفاق باعث شکل گیری رقابتی سالم بین گروه های شرکت کننده می شود.

 
دبیر بخش خیابانی جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان در پایان عنوان کرد: از دیگر فعالیت‌هایی که قرار است در آینده‌ای نزدیک شکل بگیرد پرداختن به آثار هنرمندان در قید حیات تئاتر و برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار آنها بعد از نمایش فیلم آثارشان است. در گام اول قرار است فیلم – تئاترهای امیر دژاکام که از هنرمندان فعال عرصه تئاتر است برای علاقمندان به نمایش گذاشته شده و بعد از آن مورد نقد و تحلیل قرار گیرند.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …