سرنوشت صنعت سینمای نیوزیلند در دستان جیمز کامرون و “آواتار”

به گزارش ایرانگرد نیوز به نقل از گاردین، کشور نیوزیلند به دلیل معافیت‌های بالای مالیاتی در صنعت سینما محل مناسبی برای تهیه فیلم‌های هالیوودی است اما به تازگی کشورهایی همچون انگلستان و استرالیا به رقیبان سرسخت نیوزیلند تبدیل شده‌اند.

 
آخرین خبرها حاکی از آن بود که جیمز کامرون کارگردان مطرح آمریکایی، فیلمبرداری مجموعه جدید سینمایی “آواتار” را از سال آینده میلادی در نیوزیلند آغاز خواهد کرد اما شایعاتی به گوش می‌رسد که کمپانی فاکس قرن بیستم در مقام تهیه‌کننده فیلم‌های “آواتار” ممکن است محل فیلمبرداری را به کشور دیگری تغییر دهد.

 
بنا به قوانین نیوزیلند، شرکت های خارجی فیلمسازی مستقر در این کشور از 15 درصد معافیت مالیاتی برخودار بودند و این معافیت مالیاتی از نظر اقتصادی برای تهیه‌کنندگان بسیار به صرفه بوده است.

 
اما اکنون کشورهای انگلستان و استرالیا با پیشنهاد معافیت مالیاتی 25 درصدی در تلاش هستند تا هالیوود را به سمت خود جذب کنند؛ اتفاقی که اگر رخ بدهد صنعت سینمای کشور نیوزیلند را به مرز ورشکستی می کشاند.

 
برای مثال، تنها در صورتی که ساخت مجموعه جدید فیلم های “آواتار” به کشور دیگری منتقل شود، نیوزیلند با ضرر یک میلیارد دلاری مواجه خواهد شد.

 
سه سال پیش نیز نیوزیلند در صدر اخبار سینمایی قرار گرفته بود. هنگامی که پیتر جکسون، خالق مجموعه “ارباب حلقه ها” نیوزیلند را تهدید کرده بود که فیلم هایش را در اروپای غربی خواهد ساخت. در آن زمان دولت با پا در میانی مشکل را حل کرده بود.

 
ساخت قسمت‌های دوم، سوم و چهارم آواتار به کارگردانی جیمز کامرون قرار است از اکتبر سال 2014 میلادی آغاز و از دسامبر سال 2016 تا دسامبر سال 2018 اکران شوند.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …