ثبت جهانی بازاراراک در دستورکار شورای بافت تاریخی

ثبت جهانی بازاراراک در دستورکار شورای بافت تاریخی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: شورای بافت تاریخی اراک حدود سه سال پیش به منظور برنامه ریزی برای بافت تاریخی شهر و نظارت از سیاست گذاری تا اجرای برنامه ها تشکیل شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرکزی، «سیدمحسن رحمتی» با بیان اینکه این شورا از زمان تشکیل تاکنون غیرفعال بوده و فقط یک جلسه تشکیل داده است، اظهار کرد: تشکیل و فعالیت دوباره این شورا در راستای دنبال کردن برنامه هایی چون مرمت و بازسازی و ثبت جهانی ملی آثار موثر خواهد بود.

رحمتی با اشاره به اینکه ریاست این شورا بر عهده معاون عمرانی استاندار است، گفت: دبیری این شورا با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و انتخاب اعضا نیز بر عهده دبیر است و اعضای این شورا می توانند از شهرداری بافت تاریخی، سازمان نوسازی و زیباسازی شهرداری و اعضای شورای شهر باشند.

سرپرست میراث فرهنگی استان با اشاره به نگاه خوب مسئولان میراث فرهنگی در بخش کلان و سازمانی و همچنین دغدغه های مسئولین استانی و شهری در زمینه بافت تاریخی اظهار امیدواری کرد که اتفاق های خوبی در زمینه بافت تاریخی شهر اراک رخ دهد.

رحمتی ادامه داد: پس از آغاز بکار شورای بافت تاریخی اولین برنامه ریزی و پیگیری ها در جهت ثبت جهانی بازار سرپوشیده اراک خواهد بود.

وی گفت: اولین برنامه ای که در شورای بافت پیگیری خواهد شد ثبت جهانی بازار است که در دوره های قبل پیشنهاد داده شده ولی پیگیری نشده است.

رحمتی با بیان اینکه ثبت جهانی مسجد جامع ساوه نیز گام بعدی برنامه های این شورا خواهد بود، اضافه کرد: با ثبت جهانی آثار تاریخی، این آثار بخشی از میراث مردم جهان می شود و مورد حمایت های مادی و معنوی بیشتری قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه رویکرد علمی و پژوهشی در دستور کار این اداره قرار گرفته است، اظهار کرد: نگاه علمی و پژوهشی در بخش میراث فرهنگی، توسعه گردشگری فرهنگی در تقویت میراث فرهنگی موثر هستند که برگزاری همایش های تخصصی، نشست هایی با مشارکت دانشگاه و محیط علمی از جمله این برنامه هاست.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …