مخالفت محيط زيست با هر طرحي که به کارون لطمه بزند

معصومه ابتکار در ديدار با فعالان محيط زيست و NGOهاي زيست محيطي خوزستان که در اداره­کل محيط زيست خوزستان برگزار شد، اظهارکرد: فعاليت­‌هاي خوب شما را از طريق شبکه­‌هاي اجتماعي، وبلاگ­‌ها و اخبار در ارتباط با زنجيره­‌هاي انساني و دغدغه­‌ها و نگراني­‌هايتان شنيدم. اين دغدغه­‌ها و نگراني­‌هاي شما کاملا منطقي و به حق مي­باشد و خوب است که مردم و تشکل­‌ها حساسيت­‌هاي محيط زيستي داشته باشند و نسبت به آينده و سرنوشت طبيعت منطقه خود واکنش نشان داده، نسبت به حقوق محيط زيست حساس باشند و روي حقوق خود پافشاري کنند.

به گزارش ایرانگرد نیوز وي بيان کرد: فرصت پديد آمده از انتخابات 24 خرداد ماه که در حقيقت با پشتوانه نظام مردم­سالاري ديني و انقلاب اسلامي به دست آمد، اين شرايط را فراهم کرد تا مردم سليقه خود را در انتخاب مديريت کشور به کرسي بنشانند. مردم در انتخابات نشان دادند که خواهان تغيير رويکردها هستند؛ اعتدال را انتخاب کردند و به دولتي راي دادند که با برنامه، تدبير و اميد سرکار آمد و فرصت مجددي را براي جامعه مدني، مردم و جوانان فراهم کرد تا بتوانند فعالانه در عرصه حضور داشته باشند و ديدگاه­‌ها و نظراتشان را مطرح کنند.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان کرد: آقاي دکتر روحاني با اين شعار سرکار آمد که اعتدال را به جامعه برگرداند و با توجه به اين که وي يک حقوقدان است، حقوق اساسي مردم که يکي از مولفه‌­هاي آن بهرمندي از محيط زيست سالم و طبيعتي است که خداوند در اختيار ما قرار داده را مدنظر دارد.

وي افزود: با اين ظرفيت­‌هاي بسيار خوبي در زمينه سازمان­‌هاي مردم­‌نهاد در جامعه وجود دارد و همه نسبت به بحث محيط زيست و منابع طبيعي حساس هستند و با نگاهي کارشناسانه و علمي به اين موضوع نگاه مي­‌کنند. به هرحال اميدوارم بتوانيم اين زمينه را فراهم کنيم تا در ميان سازمان­‌هاي مردم­‌نهاد اين نگاه علمي و تخصصي، بيشتر رشد کند.

ابتکار عنوان کرد: موضوعات محيط زيست، موضوعاتي هستند که نمي­‌توان بدون پشتوانه علمي و اطلاع دقيق در مورد آنها اظهار نظر کرد که در اين­جا نقش رسانه مطرح مي­‌شود. اگر رسانه­‌ها در اين زمينه اطلاع­‌رساني دقيقي انجام دهند به طبع آن، مردم با آگاهي بيشتر تصميم مي­‌گيرند و وارد اين عرصه­‌ها مي­‌شود. رسانه­‌ها کمک مي­‌کنند تا تصميمات بهتري در سطح مناطق گرفته شود و جهت­گيري توسعه به شيوه صحيح­‌تري دنبال شود و ديگر شاهد اين معضلاتي که در استان خوزستان هستيم، نباشيم و اگر مشکلاتي نيز در اين راستا پديد آمده است، مديريت شود و کاهش پيدا کند.

وي ادامه داد: از مديران واحدهاي اچ اف سي نيز به خاطر نقش کليدي­ که در پيش­برد ملاحظات بهداشتي، ايمني و محيط زيست دارند، تشکر مي­‌کنم. اميدوارم که آنها بتوانند نظام­‌هاي مديريت محيط زيست را در فعاليت­‌هاي خود به طور مستمر با رويکردي اصلاحي لحاظ کرده و همچنين با استمرار اين سياست­‌ها در بلندمدت دنبال کنند تا در نهايت شاهد ارتقا سطح استانداردها و کاهش آلودگي­‌ها باشيم که اين موضوع براي خوزستان بسيار اهميت دارد.

معاون رييس جمهور با اشاره به اين که صبح روز دوشنبه يک پرواز بسيار خوب و دو ساعته با هليکوپتر بر فراز خوزستان داشته و مناطق مختلف استان را ديده است، گفت: خوزستان يکي از نقاط زيباي ايران است آن هم با تمام مشکلاتي که اکنون دارد. زيبايي­‌هاي تالاب شادگان واقعا نه تنها در کشور و اين منطقه بلکه در دنيا کم­‌نظير است. همچنين زيبايي­‌هاي ديگر اين استان موجب شده که خوزستان منطقه­‌اي بسيار ارزشمند باشد؛ همين موضوع، مسئوليت همه ما را سنگين­‌تر مي­کند و بايد نسبت به مديريت حفاظت و بهره­برداري صحيح از اين ذخاير با جديت بيشتري وارد کار شويم.

وي عنوان کرد: همگي ما به نوعي آلودگي­‌ها و توسعه ناپايدار و مشکلاتي که در بخش نفت در خوزستان وجود دارد و همچنين آلودگي هوايي که به ويژه در اهواز به وجود مي­آيد و بحث ريزگردها را مشاهده کرده­‌ايم. اميدوارم بتوانيم در تمام اين عرصه­‌ها با کمک اعضاي دولت و در سطح عالي آن خود رييس جمهور وارد کار شويم. به هرحال مسايل مربوط به محيط زيست، مسايلي نيست که در يک بخش و توسط يک نفر دنبال شود.

ابتکار افزود: در سطح استان نيز جلسه بسيار خوبي در خصوص حفاظت کيفي رودخانه کارون و بحث کاهش آلودگي شهر اهواز داشتيم. اميدوارم اين طرح­ها و برنامه‌­ها که البته تقريبا در تمامي اين زمينه‌­ها برنامه وجود دارد و سياست­گذاري­هايي هم در اين راستا شده است، با سياست و نگاه بلند آقاي مقتدايي، استاندار خوزستان و با همياري و پشتيباني خود مردم به نتيجه برسد.

وي بيان کرد: اميدوارم در اين راستا با کمک سازمان­هاي مردم­‌نهاد، انجمن­‌هاي تخصصي و علمي، بخش­هاي صنعتي، اچ اف سي و بخش­هايي که مسئوليت اجتماعي را به عنوان يک معيار و ملاک براي فعاليت خود در نظر مي­‌گيرند، کارها را پيش ببريم و مشکلات را با برنامه کاري و رويکرد خوبي برطرف کنيم. البته شعار و وعده محقق نشدني هم نمي­‌دهيم و سعي مي­‌کنيم خداي نکرده خلاف واقع نگوييم، عوام­‌فريبي نکنيم، انتقادپذير باشيم، خودسرانه در موضوعات اقدام نکنيم و نظرات کارشناسي و ديدگاه­ها را بشنويم.

معاون رييس جمهور گفت: حضور سازمان­هاي مردم‌­نهاد از اين نظر بسيار مهم است که اشکالات کار را به ما گوشزد کرده و تذکر مي­‌دهند و کاستي­‌ها و کمبودها را به ما مي­‌گويند. سازمان حفاظت محيط زيست، پذيراي انتقادات و پيشنهادات منصفانه تمام آحاد جامعه به ويژه سمن­‌ها خواهد بود.

وي اظهار کرد: تلاش ما اين است و اين درخواست را از وزير کشور خواهيم داشت که مشکلات سخت سازمان­هاي مردم­‌نهاد و سمن­‌ها را تسهيل کند تا اين سازمان­‌ها بتوانند شبکه­‌هاي خود را داشته باشند و به صورت جمعي و منطقه­‌اي فعاليت کنند و کشور از اين ظرفيت عظيم اجتماعي بهرمند شود. من تمام تلاش خود را در اين زمينه خواهم کرد و قطعا يکي از مسايل مهم، راه حل­‌ها و رويکردهاي مهم ما در اين دوره از مديريت در محيط زيست بحث حمايت از تشکل­هاي مدني است.

ابتکار بيان کرد: يقينا مديرت منابع آب در کشور بايد با نگاه ملي، اجتماعي و اقتصادي و مهم­تر از اينها بايد با نگاه زيست محيطي انجام شود و بايد تمام مسايل کلان ملي را ببينيم و قطعا سازمان حفاظت محيط زيست با هيچ طرحي که بخواهد به کارون و زيستگاه هاي آن لطمه بزند، موافقت نخواهد کرد. اگر قرار باشد آبي براي تامين آب شرب انتقال داده شود، حتما بايد در اين راستا مطالعات، ارزيابي زيست محيطي و جامع با سازوکار مناسب و با يک کارگروه و يا يک گروه کميته ويژه ملي صورت بگيرد.

وي ادامه داد: حتما بايد تمام جوانب پيش‌­بيني شود تا خداي نکرده، آسيبي به کارون وارد نشود که اين موضوع را سازمان حفاظت محيط زيست با جديت دنبال مي­‌کند. در اين زمينه با وزير نيرو هم صحبت کردم که ايشان هم گفتند که ما هم به هيچ عنوان براي مصارفي به جز بحث آب شرب خيلي موافق انتقال آب بين حوزه­اي نيستيم. بنابراين فکر مي کنم اين نگراني وجود ندارد که اقدامي صورت بگيرد که به کارون لطمه وارد شود و منابع آب کارون دچار مشکل شود. البته کماکان نگراني­‌هاي فعاليت هايي که در گذشته صورت گرفته است، وجود دارد. به هرحال بايد براي مشکلات موجود، راه حل­‌هاي علمي، کارشناسي و موثر پيدا کنيم که قطعا پشتوانه سازمان­هاي مردم نهاد در اين راستا بسيار ارشمند است.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست عنوان کرد: من به نوبه خود از زنجيره انساني که براي نجات کارون داشتيد، تشکر مي­کنم و از اين که جوانان خوزستاني نگراني و دغدغه خود را نه تنها به مردم خوزستان و کشور بلکه به مردم جهان نشان دادند هم تشکر مي­کنم. اين موضوع درجه بالايي از آگاهي و شناخت مردم خوزستان را مي‌رساند که اميداوارم بتوانيم با کمک و همت خود شما، استاندار خوزستان، مديرکل محيط زيست استان، دانشگاهيان و متخصصاني که در اين استان داريم، مشکلات را از پيش رو برداريم و شرايط بهتري را براي مردم سرافراز خوزستان که واقعا حق آنها بيشتر از اينها است، فراهم کنيم.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …