لحظاتی از ماتادور مخاطب را یاد «عمليات غير ممكن» تام كروز می انداخت.

در مطلب این کارگردان که در اختیارایرانگرد نیوز قرار گرفته آمده است: هفته هاي مختلف در طول سال هويت تاريخي خود را دارند يكي از اين هويت ها هفته ناجا است. ماتادور، در اينكه معاونت اجتماعي ناجا تلاش كرده هفته ناجا هفته پرباري براي ايجاد ارتباط با مخاطب باشد، شكي نيست هفته ناجا در شبكه يك با ماتادور شروع شده. انتخاب نام ماتادور شايد اولين قدم براي شناخت اين سريال باشد پخش تيزرهاي ماتادور به همه اعلام كرد به هوش باشيد يك سريال هاليوودي ايراني در راه است، تيتراژ اين فيلم هم علمدار اين حركت بود. نجفي كه قبلاً حركت اوّل را در كارنامه خود داشت خود را در قسمت اوّل اينگونه معرفي كرد كه اين قسمت از سريال پرفراز و نشيب من است همراه با يك طرح خوب بايد قبول كرد كه بيننده مبهوت شده بازيگران جوان و جذاب حركت هاي رزمي تصويربرداري خاص با رنگ آميزي خوب نماهاي عجيب و غريب و هيجان انگيز، بيننده مبهوت اين بود كه اينجا ايران است يا هاليوود.

 

 

از داستان خبری نیست

 

جالب اينجاست تا ديروز كه تكان دادن يك وانت براي پروژه يك فيلم يعني هزينه، اين بار حجم بالای پروداكشن شامل هلي كوپتر، قطار، انواع مختلف اتومبيل سبب شد لحظاتي از فيلم ما را يادگار عمليات غير ممكن تام کروز بیندازد.

 

خلاصه احساس رضايت تماشاچي در فضاسازي و اجراء فراموش نشدني است. امّا از داستان خبري نيست تا يك جا ماتادور به تاخت رفت امّا از موانع خوب نگذشت. تا رسيد به گفتن داستان فيلم در جا زد. دور خود چرخيد و تلاش كرد امّا موفق به روايت روشن دقيق داستان نشد. ماتادور پشت اين موانع افسوس خورد، افسوس به اينكه طراحي سكانس هاي اكشن مي توانست دقيق تر و جذاب تر صورت گيرد. افسوس از اينهمه امكانات و تصويرسازي ناقص از ماجراها … افسوس از طرحي كه شهيد اجرا شد، افسوس از طرح خوبي كه مي توانست در اجرا موفق تر باشد …. در ماتادور بازي بازيگران هم مي توانست هدايت شده تر، موزون تر و جذاب تر باشد. هر چند نشايد ماتادور را از معدود كارهاي پليسي دانست كه جوانان را مشتاق به پليس شدن كند امّا استفاده از اينهمه بازيگر نياز به دانش بيشتري داشت.

 

 

ماتادور از موانع به خوبی نگذشت

 

ماتادور در نهايت تاخت هر چند از موانع به خوبي نگذشت امّا در آخر پيروز ميدان بود. اولين دليل اين پيروزي اين بود كه ماتادور در نوع خود اولين بود. در وجود اينهمه امكانات اينهمه بازيگر و جسارت تهيه كننده و نويسنده و كارگردان به طراحي صحنه هاي اكشن در بعضي از موارد چون نوشتن اجرا و كارگرداني بعضي از صحنه ها در كشور ما غير ممكن بود كه خوشبختانه با حمايت بي دريغ نيروي انتظامي اين غير ممكن، ممكن شد. شاید بتوان گفت قسمت آخر ماتادور بی نظیر بود که با دخالت نیروی انتظامی در روزهای آخر پخش مجدداً تصویربرداری شد.

 

فرهاد نجفي خيلي خوش شانس بوده كه انتخاب كارگردان اين پروژه بود زیرا اين سريال خيلي نزديك به علائق كارگرداني اش و فعاليت هايش بوده. ماتادور بزرگترين تجربه براي فرهاد نجفي است هر چند براي نمره قبولي انتظار بالايي از او مي رفت امّا به هر حال مي توان گفت او در جذب تماشاچي نمره قبولي گرفت كه نمره اول قبولي اين پروژه در توليد و تهيه اين كار بوده بطوري كه در توليد و تداركات از هيچ چيز مضايقه نشد. در ماتادور تماشاچي احساس مي كند به او احترام گذاشته شده و بالاخره تلويزيون برايش مايه گذاشت و برايش چند صحنه اكشن و حادثه اي ايراني محيا كرد که البته می بایست به اعتماد و میدان دادن نیروی انتظامی به کارگردان های جوان دست مریزاد گفت.

 

 

عیب های کارشناسی دیده نشد

 

آن قدر تماشاچي مجذوب اين ماجرا بوده كه بهتر است بگويم اغلب عيوب كارشناسي را نديده است، اميدوارم پيامدهاي اجتماعي از پخش ماتادور مسئولان و تصميم گيرندگان توليد فيلم و سريال را به اين باور رسانده باشد كه ما هم مي توانيم. مسئولان و تصميم گيرندگان بدانند اينكه از صبح تا شب به مردم بگوييم عوارض ماهواره و غيره اين و يا آن است، كافي نيست.

 

در تهاجم فرهنگي، امروز ديگر توان آجرچيني براي هيچ ديواري نيست مگر اينكه به جاي گل گرفتن در و پنجره هاي زيادي كه به روي ديده تماشاچيان ما باز هستند بتوانيم با ساخت دريچه هاي جديد و زيبا براي ديدگان مردم در فضايي كه محترم و پذيرنده و جذاب هستند خود را توانمند سازيم. پس كار ما ساخت پنجره هايي است كه مخاطب از زاويه نگاه خود در آن فضا، احساس امنيت، سرگرمي و نشاط داشته باشد. ماتادور، نشان داد ما هم مي توانيم در فضاي فيلمهاي حادثه اي، پليسي موفق باشيم و مردم ما فقط چشمشان به كبرا 11  و ديگر فيلم هاي اكشن نباشد.

 

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …