يورو 4 دروغ بود؟


به گزارش خبرگزاري مستقل محيط زيست ايران، ايرن، در حالي که مقرر بود از تير ماه سال 1391 مطلقا توليد خودروهاي فاقد استاندارد يورو 4 متوقف شده و وزارت نفت نيز فقط سوخت متناسب با همين استاندارد را توزيع کند، اکنون مشخص شده نه تنها چنين کاري انجام نشده، بلکه اساسا زيرساختي هم براي اجراي آن وجود ندارد. عجيبتر اسن است که يک مقام رسمي دولتي به صراحت مي گويد تاکنون واقعيتها در اين باره سانسور مي شده است. سانسور! آن هم براي يک موضوع مطلقا بي ربط به سياست. که البته با جان مردم سروکار دارد. چه کساني دستور سانسور واقعيت هاي مرتبط با موضوع آلودگي هوا را مي داده اند؟ ديروز وزارت بهداشت شمار جانباختگان آلودگي هوا در ايران را دست کم سالانه دو هزار و پانصد نفر اعلام کرد (اين کمترين و خوشبينانه ترين آماري است که تاکنون در اين باره اعلام شده است). چه کسي پاسخگوي اين خيل کشتگان است؟

ديروز معاون انساني سازمان محيط زيست با بيان اينکه در بسياري از جايگاهها هنوز سوخت با استاندارد يورو 2 توزيع مي شود گفت: مقدمات رسيدن به استانداردهاي يورو 3 و يورو 4 هنوز فراهم نشده است.

دکتر سعيد متصدي در اولين کارگروه کاهش آلودگي هواي تهران که بعدازظهر سه شنبه در سازمان محيط زيست برگزار شد با بيان اين مطلب افزود: کميته کاهش آلودگي هوا از سال 76 کار خود را آغاز کرده و در سال 79 برنامه يا طرح جامعه کاهش آلودگي هوا با 7 محور به تصويب هيات دولت رسيد و قرار بود از سال 79 تا سال 89 به کار خود ادامه دهد تا در سال 89 استانداردهاي لازم براي رسيدن به کيفيت خوب هوا برسيم اما متاسفانه از سال 84 به بعد برنامه متحول و دچار اختلال شد و تا سال 88 هيچ کميته اي در اين خصوص تشکيل نشد.

به گفته وي در اسفندماه سال 1390 مجددا برنامه اي تحت عنوان طرح جامع کاهش آلودگي 8 کلانشهر به تصويب رسيد و در سال 91 اجرايي شد.

معاون انساني سازمان محيط زيست اظهار داشت: اين برنامه به جاي اينکه مانند برنامه قبل بر اساس محورهاي استراتژيک کاهش آلودگي هوا باشد بر اساس اقدام و فعاليت هايي که مي بايست در اين خصوص انجام شود تدوين شد که يکي از ضعف هاي طرح جديد کاهش آلودگي هوا است.

متصدي تصريح کرد: در حال حاضر در مجموع در کلانشهر تهران انتشار آلاينده هاي گازي کاهش نشان مي دهد که اين نيز به خاطر فعاليت هاي پايه اي است که انجام شده که مهمترين آنها اصلاح تقريبي کيفيت سوخت، ارتقاء استاندارد خودروها و حذف سرب از سوخت و از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده است.

به گفته متصدي در حال حاضر ايستگاههاي پايش آلودگي هواي تهران 18 ايستگاه که مختص سازمان محيط زيست است و همچنين 20 ايستگاه پايش آلودگي نيز مربوط به شهرداري است و حدود 160 ايستگاه در کل کشور در حال نصب و راه اندازي است که با استفاده از اين ايستگاهها مي توان روند کاهش و افزايش آلودگي هوا را اندازه گيري کرد.

وي عدم هماهنگي لازم بين دستگاههاي اجرايي، عدم مشارکت و توجه به نقش مردم و کاهش آلاينده ها، نبود ساختارهاي پايشي و ارزشيابي، کمبود اعتبارات و منابع مالي، کمبود الزامات قانوني، تبعيت از برنامه هاي انفعالي ،نبود فرهنگ سازي و اطلاع رساني شفاف و سانسور داده ها و اطلاعات را از مهمترين عوامل عدم پيشبرد برنامه هاي کاهش آلاينده ها در کلانشهرها عنوان کرد.
معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: متاسفانه داده‌هاي مربوط به ريزگردها و آلودگي هوا سانسور مي‌شود که اين امر باعث بي‌اعتمادي مردم به سيستم‌هاي دولتي شده است.

وي افزود: بايد به اطلاع رساني صحيح و شفاف و فرهنگسازي نيز توجه شود، چرا که در چند سال اخير مشاهده مي‌کنيم که مردم از وضعيت آلودگي هوا تنها يک اطلاع کلي داشته و بايد تلاش کنيم فرهنگ صحيح توجه به رسانه‌ها در دستور کار قرار گيرد.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …