کیانوش عیاری: زمان برگزاری جشنواره «رشد»، دلیل بی‌توجهی فیلمسازان به این جشنواره است

به گزارش سینماپرس، کیانوش عیاری با بیان این که سطح آثار رسیده به بخش داوری در این دوره قابل قبول بود، اظهار کرد: جشنواره فیلم رشد یکی از ارزشمندترین، معتبرترین و پابرجاترین جشنواره های حال حاضر در ایران است، انگیزه مشخص و خاصی دارد و نمی توان به دلیل برخی کمبودها آن را زیر سئوال برد. هرچند محدودیت ها خاص جشنواره فیلم رشد نیست و در جشنواره های دیگر نیز وجود دارد.


وی درباره اظهار نظر داوران خارجی جشنواره که معتقدند بیشتر فیلم های این دوره به ایران قدیم و کمتر به مسائل و مشکلات روز جامعه پرداخته بودند، گفت: این برداشت را چندان نمی پذیرم زیرا تعداد فیلم های ایرانی که به مسائل و دغدغه های روز پرداختند، کم نبود.


عیاری معتقد است هر جشنواره ممکن است به دلیل مسائل عرف و موضوعات داخلی خود را از برخی آثار محروم کند که این اتفاق در جشنواره فیلم رشد نیز می افتد.


داور چهل و سومین جشنواره بین المللی فیلم رشد در ادامه گفت: در بسیاری از فیلم های تولید شده در سینمای ایران بهانه هایی وجود دارد که می تواند در قالب جشنواره فیلم رشد قرار گیرد. به عقیده من بیشتر فیلم های ایرانی این ویژگی را دارند. به طور نمونه وقتی من دیدم که فیلم «بودن یا نبودن» برای داوری انتخاب شده تعجب کردم، از خودم پرسیدم این فیلم چطور وارد جشنواره آموزشی شده اما وقتی آن را تماشا کردم دیدم که عنصرهایی در زمینه آموزش و بالندگی دارد که می تواند در قالب این جشنواره بگنجد.


وی در ادامه تاکید کرد: به عقیده من باید دست اندرکاران جشنواره فیلم رشد گستره آن را بازتر کنند تا در رونق جشنواره تاثیر گذار باشند.


عیاری یکی از دلایل بی توجهی فیلم سازان به این جشنواره را تقارن زمانی با جشنواره فیلم فجر دانست و افزود: زمان برگزاری این دو جشنواره به شکلی است که فیلم سازان ترجیح می دهند آثار خود را در فیلم فجر ارائه دهند. اگر زمان این دو جشنواره کمی تغییر کند قطعا می تواند در نحوه برگزاری آن موثر باشد.


 


عمل به وعده ها در رشد


 


یک کارگردان معتقد است جشنواره فیلم رشد بدون تبلیغات و هیاهوی رسانه ای به فضای وعده داده شده در شعارهایش عمل می کند و بیشتر به فعالیت اجرایی می پردازد تا سردادن شعار.


 


ناصر رفائی اظهار کرد: جشنواره فیلم رشد نسبت به جشنواره های دیگر از جایگاه ویژه ای برخوردار است و تبلیغات بیهوده ندارد و فضای وعده داده شده را در جشنواره رعایت می کند.


 


وی با بیان این که فیلم های آموزشی اغلب گروه سنی کودک و نوجوان را دربر می گیرد، گفت: به نظر می رسد فضای جشنواره فیلم رشد مجالی برای پر کردن خلا فیلم های کودک و نوجوان نیز شده  و یکی از موثر ترین اقداماتی که این رویداد در پیش گرفته نمایش آثار برای مخاطبان اصلی یعنی دانش آموزان است. برای شخص من بسیار جالب است که فیلم ساز فیلمی را می سازد و برای مخاطب اصلی نمایش داده می شود.


 


این کارگردان با بیان این که نام فیلم های آموزشی ناخودآگاه انسان را به یاد قشر کودک و نوجوان می اندازد، افزود: خوشبختانه این جشنواره تبلیغات زیادی ندارد و بیشتر کار اجرایی می کند و حتی گاه فیلم سازان متوجه نمی شوند فراخوان چه زمانی اعلام شد.


 


وی در این باره ادامه داد: ما همیشه عادت کرده ایم تبلیغات مان با شعارزدگی و اطلاع رسانی های پر زرق و برق همراه باشد در حالی که می دانیم اصل آن است که منِ فیلم ساز بدانم چه فیلمی می سازم و فیلم من را کدام یک از جشنواره ها می تواند نمایش دهد و از این رو خود به دنبال اطلاع از زمان فراخوان آن باشم. به نظر می رسد بسیاری از جشنواره های سینمایی که اطلاع رسانی و تبلیغات گسترده ای دارند تنها به همین تبلیغات بسنده کرده و به وعده هایشان عمل نمی کنند.


 


رفائی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: حال اگر انتقادی باشد که با این تبلیغات کم مخاطبان از برپایی جشنواره آگاه نمی شوند که این مساله نیز با رویکردی که جشنواره اتخاد کرده جای اعتراض ندارد زیرا جشنواره به صورت گسترده آثار را برای قشر دانش آموز و در مدارس به نمایش می گذارد.


 


با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان سینمایی جشنواره بین المللی فیلم رشد به کار خود پایان می دهد.


مراسم اختتاميه چهل و سومين جشنواره بين المللي فيلم رشد با حضور علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی برگزار می شود.


 


به گزارش سینماپرس، اختتاميه این رویداد با تقدیر از برگزیدگان رشته های پویانمایی، مستند علمی آموزشی، مستند، فیلم داستانی کوتاه، فیلم داستانی بلند، دانش آموزان فیلم ساز و فرهنگیان فیلم ساز همراه است.


 


در این مراسم رييس صليب سرخ، داوران ايراني و خارجي و معاونان وزير آموزش و پرورش حضور خواهند داشت.


 


تا کنون حضور علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و هم چنین حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در اختتامیه قطعی و از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برای حضور در این مراسم دعوت شده است.


 


برنامه روز پایانی جشنواره فیلم رشد




 سالن شماره ۱ سینما فلسطین در روز چهارشنبه ۸ آبان ماه فیلم های «میشه در صلح زدگی کرد»، «شهر امید و آرزو» را در ساعت ۸:۳۰، «تکرار»، «سفر زمان» ساعت ۱۰:۱۵، «پشت خاکریز»، «داروگ»، «رویای شیرین مصطفی» ساعت ۱۲، «انقلاب لیتیوم»، «ساختمان با کیفیت» ساعت ۱۴ و «علی فاطمه و گل های یاس»، «نرگس مست» ساعت ۱۶:۳۰ را اکران می کند.


 


هم چنین «پسماند و تفکیک زباله»، «می خورد بر بام خانه»، «نزدیک ترین و عزیزترین»، «آسانسور»، «دست های مهربانی»، «مسی بغداد»، «یک ایستگاه تا بهار» ساعت ۸:۳۰، «آب گرفتنی»، «مداد رنگی»، «شهر امید و آرزو» ساعت ۱۰:۱۵، «انگشتان زرین»، «بچه مرز»، «مروارید سیاه»، «کهن دیار»، «داستان حقیقی آه یون» ساعت ۱۲، «میشه در صلح زندگی کرد»، «حرف و نی»، «آموزگار شهر من» ۱۴، «شه شه روج»، «حباب» ساعت ۱۶:۳۰ در سالن شماره ۲ سینما فلسطین به نمایش درمی آید.


 


فیلم های «آتش سوزی در جنگل»، «داستان های کودکیم»، «نزدیک ترین، عزیزترین»، «خرید تیک تاک زمان»، «گلدان زیبا»، «رقص قاصدک ها» ساعت ۸:۳۰، «فرشته های بی بال»، «کلاس خنده» ساعت ۱۰:۱۵، «انزوا»، «نویسنده بودن» ساعت ۱۲، «کرمه»، «سرگذشت یک بلدیه» ساعت ۱۴ و «جنگ لو»، «کفشاتو در نیار» ساعت ۱۶:۳۰ در سالن شماره ۳ سینما فلسطین نمایش داده می شود.


 


سینما فرهنگ نیز در ساعت ۸:۳۰ فیلم های «چهارشنبه سوری»، «پنجره»، «در برابر باد می ایستم»، «زار جنگل شفا»، «آقا معلم و بچه ها»، «خرید تیک تاک زمان» را اکران می کند.


 


هم چنین ساعت ۸:۳۰ «نقاشی پرنسس ها»، «شهر امید و آرزو»، ۱۰:۱۵ «کودکان کویر»، «سرخپوست»، ساعت ۱۲ «آهو»، «قبیله من» و ساعت ۱۴ «می» و «دیلمان بهشت نیاکان» در سینما صحرا به نمایش درمی آید.


 


سینما ناهید نیز شاهد اکران «دست تقدیر»، «سفر زمان» ساعت ۸:۱۵، «ترقه بازی»، «افسانه شهر گوهران» ساعت ۱۰:۱۵ و «یک خوبی ساده»، «تونل»، «سنگواره»، «راسوند»، «داستان حقیقی آه یون» ساعت ۱۲ است.


 








معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:


تولید فیلم های آموزشی در کنار کتب درسی ضروری است


حسین هژبری گفت: آموزش فیلم سازی در مدارس ناکافی است یعنی ما مربیان پرورشی متخصص رشته فیلم سازی را در مدارس جذب نکردیم و تنها برخی هنرستان ها و مدارس غیردولتی به این هنر می پردازند.


حسین هژبری اظهار کرد: از وظایف ما در وزارت آموزش و پرورش کشف و هدایت استعدادها و فراهم کردن زمینه بهره وری و شکوفاییشان است و از این رو باید دانش آموزان علاقه مند به فیلم و سینما را جذب کنیم و مهارت های لازم را به آن ها آموزش دهیم.


وی ادامه داد: فعالیت هایی نیز در این باره انجام شده و به عنوان مثال هر سال سه هزار فیلم و انیمیشن تولید می شود که بخشی از آن ها در مسابقات استانی و باقی در جشنواره فیلم رشد شرکت داده می شود.


معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به رشد بخش دانش آموزی جشنواره گفت: امسال ۳۷ فیلم کوتاه در بخش دانش آموزی شرکت کردند که نسبت به سال گذشته رشد دو برابری را نشان می دهد.


هژبری درباره نحوه استفاده از فیلم های منتخب در جشنواره فیلم رشد نیز افزود: باید بین کتاب های درسی و تکنولوژی های آموزشی ارتباط معناداری برقرار شود و معلمان در این زمینه نقش مهمی دارند.


 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …