جنتی: مفاهیم اسلامی را با اختصار هنر هفتم بیان کنیم/ سینمای دینی از فقر سوزه رنج می‌برد

علی جنتی در آیین اختتامیه جشنواره فیلم اشراق که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی و با حضور جمعی از طلاب و علاقه‌مندان به هنر هفتم برگزار شد اظهار داشت: گرایش به هنر و زیبایی امری فطری است و ارتباطی به اعتقادات دینی بشر ندارد. بشر تابع هر اندیشه‌ای که باشد به درک مفاهیم دینی می‌رسد. همین گرایش‌ها موجب خلق هنر می‌شود.

 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به تبیین ماهیت هنر دینی پرداخت و گفت: هنر دینی از خالق یکتا سرچشمه می‌گیرد و باید اذعان داشت که برخی از جنبه‌های معنوی به دین خاصی تعلق ندارد.

 
وی مفاهیمی مانند عدالت، دانش و فضیلت را سرچشمه هنر معنوی دانست و تصریح کرد: هنر دریچه‌ای مطلوب به سوی دنیای مطلوب و راهی برای رسیدن به طراوت است. هنر، انسان را به عالم حقیقت صعود می‌دهد و حس زیبایی‌شناسی انسان را متجلی می‌سازد و حیات طیبه‌ای را در زندگی جاری می‌سازد.

 
جنتی در بخش دیگری از سخنان خود سینما را رسانه‌ای متعالی و تأثیرگذار دانست و بیان داشت: سینما بزرگ‌ترین اندیشه و نفوذ را در جهان کنونی به خود اختصاص داده است. سینما معجزه قرن بیستم است. این رسانه به آسانی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و قدرت تخیل ایشان را تسخیر می‌کند.

 
وی با تاکید بر اینکه سینما دارای جاذبه‌ها و نفوذ فراوانی بین همه اقشار طبقاتی جامعه است گفت: نباید از این ظرفیت غفلت کرد و فاصله گرفت. پس از انقلاب اسلامی ایران زمزمه‌های سینمای معنا گرا، سینمای دینی و سینمای اسلامی به گوش رسید و به تدریج نگاه هنرمندان به سمت سینمای خاص جلب شد.

 
این مقام مسئول با اشاره به ویژگی‌های مطلوب سینمای دینی عنوان کرد: در این سینما هنرمند باید اصول اسلامی را با استفاده از قدرت بشری همراه با احساس لذت به مخاطب بچشاند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: سینمای دینی روح دین را آشکار می‌کند و به آن رنگ و بوی دیگری می‌بخشد. سینما با یافتن حقیقت در جست‌وجوی واقعیت است و از حقیقت موجود به واقعیت موعود پی می‌برد و باید به این نکته توجه کرد چنین سینمایی جامعه انسانی را به کمال می‌رساند.

 
جنتی در بخش دیگری از سخنان خویش به نقش سینما ر ترویج فرهنگ دینی اشاره و ابراز داشت: روحانیون مسیحی که در چند دهه به مقابله با سینما پرداختند سال‌هاست به تعامل با رسانه سینما پرداخته‌اند و از این رسانه برای معرفی مسیح به تمام دنیا استفاده می‌کنند. ما نیز باید برای معرفی دین اسلام به وسیله این رسانه بپردازیم و مفاهیم دینی را با اختصار هنر هفتم بیان کنیم.

 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش اثر گذار روحانیت در سال‌های اخیر به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و برپایی نظام اسلامی ابراز داشت: روحانیت همیشه در جامعه اثرگذار بوده و با منش طلبگی مسیر صحیح را به جامعه نشان داده است و امروز نیز اندیشه پویا حوزه علمیه در حوزه رسانه نیز باید بیش از پیش نمایان شود.

 

 

 

وی ورود حوزه علمیه به عرصه‌های فرهنگی و هنری را موجب رشد فرهنگی دینی با رنگ و بوی هنر هفتم دانست و گفت: به همین دلیل امروز شاهد برپایی جشنواره‌هایی مانند جشنواره فیلم اشراق هستیم.  سینما به طور عام و سینمای دینی به طور خاص از فقر سوژه رنج می‌برد. طلاب و روحانیون وظیفه دارند که با ورود به این عرصه سوژه‌هایی دینی و روایی را بیش از پیش ارائه کنند.

 
جنتی با تقدیر از عوامل برگزاری جشنواره اشراق تصریح کرد: اهداف ارزشمند این جشنواره نشانگر آن است که بخشی از دغدغه‌های اهل تدین در خصوص تهاجم فرهنگی سنگین غرب برطرف شده و سینمای دینی با حضور طلاب و روحانیون به سمت و سوی صحیحی حرکت می‌کند.

 
وی حضور روحانیت را در عرصه فیلم سازی زمینه ساز تعمیم ارزش‌های اسلامی، نوآوری و حرکت آفرینی و افزایش آگاهی و بینش هنرمندان ذکر کرد.

 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان کشف استعداد‌ها و بهره گیری از ظرفیت‌های گسترده هنرمندان را از دیگر ویژگی‌های حضور طلاب در عرصه هنر هفتم دانست.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …