مرمت و بهسازي آبشار کبودوال

آبشار کبودوال

قربان عباسي با ذکر اين مطلب افزود: در راستاي وقوع سيلي سنگين و مخرب در سال گذشته دراستان گلستان ، بخش هاي مختلفي از گلستان از جمله آبشار تمام خزه اي جهان دچار آسيب شد. اين سيل سبب ريزش خزه هاي آبشار کبودوال، تخريب مسير دسترسي و خرابي دو پل مسير شد که با گذشت حدود يکسال اين آبشار براي مسافران گلستان آماده شده است.

وي هزينه مرمت و بازسازي آبشار تمام خزه اي را دو ميليارد و 500 ميليون ريال اعلام و اضافه کرد: اين آبشار براي حضور و بازديد گردشگران و طبيعت گردان آماده است.

وي اظهار داشت: دو پلي که بر اثر سيل تخريب شده بود، بازسازي و مسير دسترسي نيز مرمت شده است.

عباسي عنوان کرد: بخشي از خزه هاي آبشار کبودوال نيز که دچار ريزش شده بود با شروع سال نو و فصل بهار دوباره رويش کرده و مشکلي براي حضور گردشگران در اين منطقه وجود ندارد.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گلستان در ادامه از پيشنهاد ثبت آبشار کبودوال شهرستان علي آباد گلستان در فهرست آثار ملي کشور خبر داد و گفت: اداره کل ميراث فرهنگي گلستان در راستاي ثبت ميراث طبيعي اين استان و در جريان اجلاس آتي شوراي عالي سياست‌گذاري ثبت آثار ، سه اثر طبيعي شامل دو آبشار شيرآباد و کبودوال و چنار قديمي شهر گرگان را براي ثبت در فهرست آثار ملي کشور پيشنهاد داده است.

وي اضافه کرد: آبشار کبودوال که در 5 کيلومتري جنوب شهرستان علي‌آباد اين استان واقع شده، تنها آبشار تمام خزه‌اي جهان است که از نظر پژوهشگران علوم طبيعي نمونه‌اي نادر و منحصر به فرد است و حتي در آينده ثبت جهاني آن نيز دور از دسترس نخواهد بود.

عباسي درادامه احداث سنگفرش مسير ‎دسترسي، احداث پل سنگي ‏و ديواره سنگي، ايجاد روشنايي پايه فلزي مسير دسترسي به پارک ‏کبودوال و انتقال برق فشار قوي و نيز ساخت کمپينگ شامل ‏سکوها،‎ ‎آلاچيق ها، تاسيسات برق و روشنايي کمپ از ديگر اقدامات انجام شده دراين منطقه گردشگري ‏برشمرد.

وي همچنين اذعان داشت: در نوروز امسال بيش از 50 هزار مسافر از کبودوال ديدن کردند که پيش بيني مي شود اين ميزان درتابستان امسال بيشتر شود.

عباسي افزود: با شروع تعطيلات تابستانه و در روزهاي اول نيز شاهد حضور مسافران زيادي از اقصي نقاط کشوردر آبشار کبودوال هستيم.

آبشار کبودوال در پنج کيلومتري جنوب علي‌آبادکتول در دامنه رشته کوه البرز در دل جنگل قرار دارد و بزرگترين آبشارتمام خزه اي جهان است، آب اين آبشار زلال و شفاف بوده و زمزمه حرکت آب در فضاي آرام و سکوت جنگل آرامشي خاص به انسان مي‌بخشد.

علي آبادکتول به دليل داشتن آبشارهاي رويايي و بزرگترين آبشار خزه اي جهان، بهشتي براي گردشگران و طبيعت گردان است.

«کتول» از دو واژه ‎اوستايي «کته» و «اول» تشکيل شده که «کته» ‏به معناي جا و مکان و «اول» به معناي‎ ‎شيب، دره و گودال است و ‏‏«کتول» هم به مجموعه آبادي هايي گفته مي شود که در درون دره‎ ‎کوه قرار دارد.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …