سفری با طعم کباب بروجرد و زیربرنجی خرم‌آباد

کباب بروجرد

شهرهای خرم‌آباد و بروجرد از شهرهایی هستند که می‌توان غذاهای سنتی قوم لر را چشید.

گُله‌ریزه یکی از غذاهای منطقه است که شامل گوشت چرخ کرده، نخود، سیب زمینی، پیاز،رب گوجه فرنگی، آرد نخود یا گندم، نمک و سبزی خشک معطر می‌شود. خورش قلیه ترش و آبگوشت کشک هم غذاهای مخصوص منطقه هستند.
سُغدو غذای دیگری است که با شکنبه گوسفند، برنج، آلو بخارا، گردو و روغن و آب و ادویه تهیه می‌شود. به این ترتیب که مواد را در شکنبه ریخته و آن را با نخ و سوزن می‌دوزند و با حرارت ملایم می‌پزند.
غذای معروف دیگر منطقه، زیر برنجی یا آش گوشت است که غذای رسمی و محلی و سنتی منطقه محسوب می‌شود. این غذا را در دیگر استان‌ها به نام چلوگوشت می‌شناسند با این تفاوت که در خرم‌آباد این غذا در مجمع یا سینی‌های مخصوص کشیده می‌شود. به این ترتیب که کمی پلو در کف مجمع می ریزند، سپس گوشت‌های پخته را در وسط برنج می‌کشند و روی آن را هم مقداری برنج می‌ریزند به طوری که گوشت از رو پیدا نباشد.
علاوه بر غذاهایی که نام برده شد، از کباب بروجرد نباید گذشت که بسیار معروف است و در رستوران‌های متعددی که در این شهر هست به راحتی می‌توان کبابی خوب با دوغ محلی یافت.
کباب بروجرد به لحاظ کیفیت، یکی از بهترین کباب‌های ایران است. علت این امر استفاده از گوشت مرغوب و دقت کباب‌پزها و مشتریان است. کباب بروجرد مشتمل بر انواع کباب برگ، کوبیده و چنجه است که به‌ویژه کباب کوبیده بروجرد بسیار خوشمزه است. کباب بروجرد همراه با نان سنگک، دوغ محلی و سبزیجات ارائه می شود و هنگامی که آن را از غذاخوری‌های معتبر تهیه کنید خاطره آن برای همیشه با شما می‌ماند.
غذای دیگر، دلمه برگ مو بروجرد است که علاوه بر مواد معمول دلمه در دیگر مناطق باقلا و ماست کم چرب دارد و در تهیه آن از روغن حیوانی استفاده می‌شود. سمنوی بروجرد هم معروف است که البته در هفته‌های آخر سال رایج است.
در سفر خود، بستنی سنتی بروجرد را که طعمی متفاوت دارد به خاطر داشته باشید.

Check Also

مدت زمان صدور مجوزها در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «در راستای اصلاح …