عملیات تخریب باغ گیاهشناسی نوشهر متوقف شد

نوشهر

در حالی که در آخرین روزهای دولت دهم، پروژه تخریب باغ گیاهشناسی نوشهر برای ساخت کمربندی این شهر با قدرت زیاد در حال آغاز شدن بود، تجمع دوستداران و فعالان محیط زیست در برابر ایستگاه تحقیقات جنگل و مرتع نوشهر و اعتراض به این تخریب، به متوقف شدن عملیات منجر شد.

«هومان خاکپور»، دیده بان طبیعت بختیاری گفت که در پی تجمع اعتراضی دوستداران محیط زیست به تخریب باغ گیاه شناسی که در راستای اجرای نامه استانداری به فرمانداری نوشهر مبنی بر اجرای مصوبه دولت دهم برای ساخت راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی، قرار بود امروز، 5 تیرماه آغاز شود، عملیات تخریب باغ گیاهشناسی متوقف شد.
در این نامه که یکم تیر ماه نود و دو بشماره 26893/4/86 از استانداری مازندران خطاب به فرماندار نوشهر ، مدیر کل امنیتی انتظامی استان ، مدیر کل دفتر بازرسی ، امور حقوقی استانداری مازندران و رئیس ایستگاه تحقیقات جنگل و مرتع مازندران فرستاده شده، آمده است: «در راستای دستور استاندار محترم جناب آقای مهندس طاهایی در هامش نامه نماینده محترم مردم شریف نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی و در اجرای مصوبه دولت مبنی بر احداث راه دسترسی به بندر نوشهر به کمربندی از بخشی از اراضی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع نوشهر ، بدینوسیله در روز چهارشنبه 5/4/1392 راس ساعت 10 صبح عملیات اجرایی صورت می پذیرد. لطفا راس ساعت مقرر در محل فرمانداری نوشهر حضور بهم رسانید.» ارسال این نامه به این معنا بود که قرار بود امروز عملیات تخریب باغ گیاهشناسی آغاز شود.
«حر منصوری»، دیده بان طبیعت میانکاله که در این تجمع حضور داشت، در این باره به CHN گفت: «پس از صدور نامه مذکور از استانداری مازندران، فعالان زیست محیطی و سازمان های مردم نهاد از سراسر کشور، نسبت به این نامه استانداری مازندران اعلام اعتراض کرده و اقدام به برگزاری یک کمپین اینترنتی حمایتی از این باغ کردند.»
او اضافه کرد: «با پیشتر رفتن این حمایت ها قرار بر حضور و تجمع فیزیکی برای جلوگیری از تخریب این باغ  گذاشته شد که این تجمع با 5 تیر 92 یعنی زمان اجرایی شدن پروژه تخریب، همزمان شد.»
به گفته او، طی این تجمع فعالان محیط زیست و سازمان های مردم نهاد با در دست داشتن پلاکارد هایی با عناوین “نگذارید بمیرد جنگل – هر انسان = یک درخت و…” مخالفت خود با تخریب بزرگترین و با ارزشترین ذخیره ژنتیکی کشور و خاورمیانه اعلام کردند.
این تجمع در سکوت و رعایت کامل قوانین جاری کشور به دور از هر گونه گرایش و حاشیه غیر زیست محیطی توسط تجمع کنندگان و همکاری کامل با پلیس و حمایت و حضور پر رنگ مردم بومی منطقه نوشهر در ساعت 12:20 ظهر به پایان رسید. در آخر پیش از اعلام پایان تجمع، یک بیانیه به امضا تمامی شرکت کنندگان رسید و به مراجع ذی صلاح برای پیگیری درخواست ارائه شد.
باغ اکولوژی نوشهر 35 هکتار مساحت دارد و تاسیس آن به سال 1310 برمی گردد. در این باغ درختانی وجود دارد که تا 200 سال عمر دارند. افزون بر کارکرد موزه‌ای باغ و داشتن پایه‌هایی کهنسال از بلند مازو، نمدار، توسکا و ممرز؛ تنها پایه بلوط چوب‌پنبه در ایران، قدیمی‌ترین پایه‌های دارتالاب و ژینکو در کشور در این باغ موجود است. به علاوه، 25 گونه کاج و حدود 30 گونه اکالیپتوس هم در این عرصه 35 هکتاری وجود دارند؛ عرصه‌ای که به دلیل حساسیت بی‌مانند و ارزش بالا به عنوان یک اثر ملی به شماره 17795 در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور ثبت شده است. همچنین این باغ تنها مکانی در جهان است که که دو گونه جدید و منحصر به فرد، یعنی اسپیره نوشهری و افرای مازندرانی به‌ طور همزمان در آن زیست می‌کنند.

Check Also

مدت زمان صدور مجوزها در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «در راستای اصلاح …