ایرانگرد نیوز

رئیس جمهور باید پاسخگوی کم کاری سازمان حفاظت از محیط زیست باشد

محیط زیست

آخرین روزهای خرداد بود که احمدرضا لاهیجان زاده، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان خبر مرگ چند گوزن زرد خوزستان را اعلام کرد. او هجوم مگس‏های میاز به منطقه حفاظت شده دز و کرخه را عامل تلف شده گوزن زرد خوزستان دانست.

به گفته مدیر کل حفاظت از محیط زیست خوزستان مگس‏های میاز بر اثر بارندگی های شدید اخیر در استان وارد منطقه شده اند، بطوری که بیش از 100 هزار تخم از این نوع مگس روی بدن گوزن های منطقه وجود دارد. این تخم ها ابتدا به کرم تبدیل شده و با ورود به بافت های داخلی بدن حیوان تا 30 سانت وارد بدن حیوان شده و از درون حیوان را از بین می برد.
بر همین اساس اسماعیل جلیلی، یکی از نمایندگان استان خوزستان درباره مرگ گوزن های خوزستان چنین توضیح می دهد که «گوزن ها تحت تاثیر یک حشره (مگس) دچار بیماری شده اند و به دلیل بی توجهی مسئولان حفاظت از محیط زیست این ضایعه ایجاد شد و تعدادی از گوزن های کمیاب شمال خوزستان از بین رفتند.»
این نماینده مجلس مرگ و میر گوزن‏های زرد را نشانه سوء مدیریت و ضعف مدیریت در محیط زیست منطقه می داند و می گوید: گاهی برخی برای جابجایی یک کامیون شن یقه پاره می کنند، اما از طرفی ضایعاتی به این عظیمی از سوی مسئولان نادیده گرفته می شود. بدون شک بی برنامگی حاکم بر مدیریت حفاظت از محیط زیست ضایعاتی این چنینی را تحمیل بر فضای زیست محیطی منطقه وارد می کند».
مدیر کل حفاظت از محیط زیست خوزستان گفته بود مگس های میاز بر اثر بارندگی های شدید اخیر در استان وارد منطقه شده اند، بطوری که بیش از 100 هزار تخم از این نوع مگس روی بدن گوزن های منطقه وجود دارد.
اما نماینده مسجد سلیمان در مجلس نهم چنین پاسخ هایی از سوی مسئولان را توجیه می داند و تاکید می کند که رئیس جمهور به دلیل کم کاری ها و سهل انگاری‏های معاونش در سازمان حفاظت از محیط زیست مورد سوال جدی قرار خواهد گرفت.
او در ادامه با اشاره به برخی ایرادات محیط زیستی که پروژه های عمرانی را متوقف کرده است، می پردازد و می گوید: «ما مسیرهایی داریم که می خواهند در آنها تونل بزنند. دو سال است به اسم حفاظت از محیط زیست مانع از انجام و پیشرفت یک پروژه عمرانی شده اند. اما چنین ضایعه درباره گوزن های خوزستان در حال رخ دادن است و مسئولان از کنار آن رد می شوند و به افکار عمومی هیچ پاسخ قانع کننده ای نمی‏دهند.»
جلیلی درباره توضیح مسئولان حفاظت از محیط زیست استان، تصریح می کند: به عقیده مسئولان منطقه این حشره بطور طبیعی گوزن ها را دچار حادثه کرده است و آنها مرده اند و تکثیر شده است. چنین پاسخگویی از سوی مسئولان حفاظت از محیط زیست نشان می دهد، آنها هیچ برنامه ای برای نگه داری حفاظت از محیط زیست ندارند. درحالی که باید پیش از این فکری به حال این ماجرا می کردند. باید حیوان هایی مانند گوزن زرد باید در فضای مدیریت شده ایزوله و نگه داری شوند. نباید عامل طبیعی و حیاط وحش را اکو سیستم ارزشمند است، رها کنیم تا دچار حادثه شوند.
وی با تاکید بر این که تلف شدن گوزن های خوزستان نشان می دهد دوستان هیچ برنامه ای برای بهتر شدن اوضاع محیط زیست ندارند و بیشتر دنبال توجیح ناکارآمدی خودشان هستند، تاکید می کند: بدون شک فراکسیون محیط زیست این موضوع را دنبال می کند. همچنین مجمع نمایندگان استان خوزستان این موضوع را پیگیری می کند و تذکری به آقای رئیس جمهور به خاطر ضعف معاون ایشان در سازمان محیط زیست خواهیم داد.
محمد رضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس هم که گفته می شود این روزها در تلاش است تا شاید در دولت جدید جایی داشته باشد، شرایط اقلیمی، سو تدبیر را اصلی ترین دلایل مرگ و میر گوزن های زرد در خوزستان می داند.
او می گوید این مشکل به دلیل کم توجهی مسئولان به وجود آمده است و شاید بروز چنین ضایعاتی زودتر قابل پیش بینی بود و می شد آن را مهار کرد.
هنوز هیچ آمار دقیقی از تعداد گوزن های تلف شده در خوزستان وجود ندارد. مقام های رسمی از تلف شدن 35 تا 40 گوزن سخن می گویند، اما برخی منابع غیر رسمی صحبت از تلف شدن همه گوزن های زرد خوزستان می کنند. با توجه به روزهای باقی مانده از دولت احمدی نژاد، بعید به نظر می رسد مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست که پرونده هشت ساله شان پر از انتقاد است، بتوانند چاره ای جدی برای بهبود وضعیت گوزن های خوزستان بیاندیشند.
اگر شانس با گوزن های رزد خوزستان همراه باشد، شاید مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست در دولت یازدهم بتوانند از نابودی کامل آنها جلوگیری کنند.
خروج از نسخه موبایل