ارگ‌ کریمخانی یک‌ متر و نیم نفس می‌کشد!

ارگ کریمخان

پس از بالا گرفتن اعتراض‌های گسترده کارشناسان میراث‌فرهنگی بالاخره رئیس اتحادیه هتلداران فارس از مواضع‌اش کوتاه آمد و اعلام کرد، یک متر و نیم از ارتفاع هتل مرتفع جام جم تعدیل می‌شود

«حمید سجادیان»، سازنده هتل جام‌جم شیراز با اینکه معتقد است، تصاویر منتشره از حریم ارگ‌کریمخانی و هتل جام‌جم فتوشاپ و اغراق شده، دلیل کاهش ارتفاع هتل جام‌جم را عرق ملی و علاقه به زادگاهش،‌ شیراز می‌داند.  ادامه می‌دهد: «من مجوز ساخت و ساز هتل را دارم و هنوز هیچ‌کس نتوانسته مانع از ساخت و ساز هتل جام جم شود اما تصاویری که شخصا از هتل و حریم ارگ‌کریمخانی مشاهده کردم سبب شد که به این نتیجه برسم که  یک متر و نیم از ارتفاع هتل تعدیل شود و این اقدام را به‌خاطر میهن دوستی و علاقه به شهرم شیراز انجام می‌دهم».
او همچنین تاکید کرد: «بهتر است تمام مذاکرات و حتی نقدها در فضای تعامل انجام شود در غیر اینصورت ساخت هتل دارای مجوز است و سازمان میراث‌فرهنگی و یونسکو هم کاری نمی‌توانستند از پیش ببرند اما من این‌ اقدام را انجام می‌دهم تا هیچکس از من دلگیر نباشد».
با این‌حال، افزایش ارتفاع 50 متری هتل جام جم خیابان رودکی شیراز درحالی سبب مخدوش شدن حریم منظری ارگ کریمخانی شده که میراث‌فرهنگی استان فارس برخلاف کارشناسان ارشد میراث‌فرهنگی هنوز هیچ حساسیتی نسبت به این اتفاق نشان‌ نداده‌ است.
فریدون فعالی مدیر سابق اداره میراث‌فرهنگی استان فارس پیش از این درگفت و گو با خبرگزاری میراث‌فرهنگی اعلام کرده بود که ساخت و هتل کاملا با قوانین و ضوابط میراث‌فرهنگی همسو است. او همچنین تاکید کرده بود، مجاز بودن یا نبودن ارتفاع هتل را ما تشخیص می‌دهیم و اکنون نیز تشخیص می‌دهیم که ساخت هتل با این ارتفاع هیچ مشکلی ندارد».
این درحالی است که بلافاصله پس از اظهارات فعالی، سجادیان، مجری طرح و سازنده هتل جام جم، تصاویر منتشره را فتوشاپ و جعلی خواند. تصاویری که هر فرد عادی از حیاط ارگ کریمخانی و با هر زاویه‌ای می‌تواند ثبت و ضبط کند.
با این وجود رئیس اتحادیه هتلداران فارس به این نتیجه رسیده که یک متر و نیم از ارتفاع هتل جام جم باید کوتاه شود. فعالان میراث‌فرهنگی تعدیل یک متر و نیم از ارتفاع 50 متری هتل جام‌جم را کافی نمی‌دانند اما  اقدام سجادیان را مثبت و روزنه امیدی برای آماده‌سازی و  پیشبرد پرونده مجموعه زندیه برای ارسال به یونسکو می‌دانند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …