صنایع دستی،اصالت و نام کشورمان را در فرآیند جهانی برجسته می کند

صنایع دستی 1

رییس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنایع  در توسعه روابط اقتصادی گفت: یکی از مهمترین صنعت هایی که
می تواند اصالت و نام کشور ما را در قلب فرآیند جهانی برجسته کند ، صنایع دستی است .

حمیدرضا صافدل با حضور در مراسم تجلیل از صادرکنندگان و هنرمندان برتر صنایع دستی کشور که در هتل هما درحال برگزاری است ، افزود: صنایع دستی هرچند به لحاظ ویژگی های ذاتی بخشی از میراث فرهنگی کشور ها محسوب می شود اما از لحاظ جذابیتی که برای گردشگران دارد با توریسم عمیقاً پیوند خورده است .

صافدل یادآور شد : در حال حاضر  60 درصد صادرات جهانی صنایع دستی توسط 6 کشور چین، هند، پاکستان، ترکیه ، نپال و مصر صورت می گیرد ، کشورهای رقیب ما با جدیت تمام و با برنامه ریزی دقیق شدیداً در حال افزایش صادرات صنایع دستی هستند .

معاون وزیر صنایع اظهار داشت: 67 درصد از صنایع دستی مرغوب و با کیفیت ایران به کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می شود و حتی گلیم و حصیر ما به مکزیک که خودش تولیدکننده زیرانداز است صادر می شود .

صافدل با اشاره به اینکه دردهه اخیر ، سالانه بین 250 تا 350 میلیون دلار به طور مستقیم و حدود 150 تا 160 میلیون دلار به طور غیرمستقیم( تجارت چمدانی) از محل صادرات صنایع دستی و فرش عاید کشور شده است، اظهار داشت: از عمده ترین صنایع دستی صادراتی ایران می توان به فرش، فیروزه و سنگهای قیمتی ، گلیم ، زیلو ، خاتم ، پارچه قلم کار، سفال ، سرامیک ، شیشه ، صنایع دستی مسی ، نقره ای ، چوبی و سنگی اشاره کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: صنایع دستی و هنرهای سنتی مجموعه هنرهای اصیل ، بومی و مردمی هر کشور است که ریشه در اعتقادات ، باورها ، آداب و رسوم ، سنن و در مجموع فرهنگ معنوی جوامع دارد و با پیشینه تاریخی خود به لحاظ جایگاهی که در فرهنگ و هنر ایران دارد از کالاهای فرهنگی ، هنری و صنعتی ارزشمندی به شمار می آیدکه به دلیل نقص اساسی در تامین معیشت مردم و به ویژه روستاییان و عشایر باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد .

صافدل تاکید کرد: کشور ما باتوجه به ویژگی های خاص گردشگری و جاذبه اکوتوریسم و دارابودن مقام اول از نظر تنوع یعنی با تنوع قریب به 245 رشته در 15 گروه به ثبت رسیده ، یکی از عمده ترین صادرکننده صنایع دستی در جهان  است .

وی تصریح کرد: برای اقتصاد در حال رشد ایران پویایی رشد صادرات می تواند نیروی محرک رونق فعالیتها ،عامل شکوفایی خلاقیتها و استعدادها و بکارگیری بهینه منابع اقتصادی باشد .

رییس سازمان توسعه تجارت یادآور شد: توسعه صنایع دستی به لحاظ گردشگری این هنر- صنعت و تنوع تولیدات آن نیازمند توسعه بازارهای خارجی است و می تواند در رفع مهمترین معضل اقتصادی کشور یعنی بیکاری عامل موثری باشد .

این مقام مسئول در پایان افزود: توسعه صنایع دستی به لحاظ گستردگی این هنر- صنعت و تنوع تولیدات آن نیازمند توسعه بازارهای خارجی است .

Check Also

بازگشت دوباره صنایع دستی به نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی از اضافه شدن صنایع دستی به پانزدهمین نمایشگاه …