ضرورت یافتن بازارهای جدید فروش صنایع دستی

بازار صنایع دستی

معاون صنایع دستی کشور در مراسم تجلیل از صادرکنندگان و هنرمندان برتر صنایع دستی بر ضرورت یافتن بازارهای جدید فروش صنایع دستی در جهان تاکید کرد .

یحیی رحمتی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان و هنرمندان برتر صنایع دستی که در سالن زمرد هتل همای تهران در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه ایران جزو سه کشور برتر در تنوع صنایع دستی است،گفت : با برنامه ریزی های ویژه ای که صورت گرفته در سال های آینده می توانیم به عددهای قابل توجهی در حوزه صادرات صنایع دستی برسیم .

 معاون صنایع دستی کشور تصریح کرد: باتوجه به اینکه در سال 86 میزان صادرات صنایع دستی به غیر از صادرات فرش 57 میلیون دلار بوده و در سال 91 این رقم به 733 میلیون دلار رسیده می توان امیدوار بود در آینده اتفاقات بهتری در حوزه صادرات صنایع دستی بیافتد .

این مقام مسئول یادآور شد: برای اولین بار در سال گذشته صادرات صنایع دستی از میزان صادرات فرش پیشی گرفت  که این اتفاق نشانگر اقبال صنایع دستی در جهان است .

وی با بیان اینکه سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در حوزه صادرات با استقبال بیشتری مواجه بوده اند اظهار داشت:  به واسطه تحریم هایی که وجود دارد به نظر می رسد در حوزه صنایع دستی باتوجه به بومی بودن و وابسته نبودن مواد اولیه به خارج از کشور در این حوزه جای پیشرفت وجود دارد .

رحمتی تصریح کرد: پیش بینی می کنیم با توجه به قول های مساعدی که داده شده و برنامه ریزی های ویژه رقم صادرات صنایع دستی در سال 92 به یک میلیارد دلار برسد .

وی با اشاره به کشورهای هدف صادرات صنایع دستی ایران افزود: کشورهای حاشیه خلیج فارس در رتبه اول صادرات صنایع دستی قرار دارند و اروپا ، شمال آفریقا و شرق آسیا نیز در رتبه های بعدی هستند .

معاون صنایع دستی کشور یادآور شد: بسیاری از بازارهای جهانی در امر صنایع دستی هنوز ناشناخته مانده اند ما از تجار درخواست می کنیم علاوه بر بازارهای سنتی به یافتن بازارهای جدید  و ناشناخته روی بیاورند .

وی گفت: گردش پول در حوزه صنایع دستی در دنیا 4 میلیارد دلار تخمین زده شده است که ما باید برای گرفتن سهم بیشتری از این گردش پول بازارهای جدید را شناسایی کنیم .

وی یادآور شد: ایران جزو ده کشور برتر از بابت کانی های سنگهای قیمتی در دنیا است و باتوجه به اینکه سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در صدر فروش صادرات صنایع دستی هستند ما می توانیم با استفاده از این ظرفیت سهم بیشتر ی از صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را به خود اختصاص دهیم .

رحمتی اظهار داشت : از صادرکنندگان درخواست می کنیم در بحث بازارسازی و بازاریابی با ما همکاری داشته باشند چراکه حفظ و احیای هنرهای سنتی و صنایع دستی اتفاق نمی افتد مگر با بازاریابی و فروش این کالاها .

وی افزود: امروز با توجه به سیاستی که ریاست سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در پیش گرفته اند تصدی گریهای این سازمان به بخش خصوصی واگذار می شود ، معاونت صنایع دستی نیز از این امر مستثنی نیست و امروز صدور مجوزها به اتحادیه ها و صنوف و تشکل های صنفی واگذار می شود .

وی در پایان یادآور شد: واگذاری صدور مجوزها به بخش خصوصی نفی کننده نظارت ما به نحوه صدور مجوزها نیست بلکه این واگذاریها در راستای قانون مدیریت خدمات کشوری اجرایی می شود .

Check Also

بازگشت دوباره صنایع دستی به نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی از اضافه شدن صنایع دستی به پانزدهمین نمایشگاه …