سفره هزاران ساله میمند

میمند1 میمند

معروفترین غذای میمند، قرمه گوشت است و باین ترتیب تهیه می شود که در تابستان، گوسفندی را سر می برند و با همه امعا و احشایش داخل پوست گوسفتد یا خیک می ریزند و آویزان می کنند.

هنگام طلوع خورشید گوشت را خرد و به اصطلاح قیمه قیمه می کنند و در ظرفی روی آتش می گذارند تا چربی کاملا آب شده و به خورد گوشت برود. وقتی به تدریج آب قرمه بخار شد، قرمه آماده است. آن را داخل شکمبه گوسفند می ریزند و در جای سردی نگهداری می کنند تا برای زمستان از آن استفاده کنند.
قرمه هم به شکل خوراکی مستقل با نان تابه خورده می شود هم برای تهیه خوراک های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
قاتق بنه یا سیر بنه یا سیراب هم دیگر خوراکی مخصوص میمند است. بنه درختی بومی میمند است با میوه هایی از خانواده پسته، میوه آن را پس از شستن در آفتاب خشک می کنند بعد خرد می کنند و داخل تغار می ریزند و آنقدر آن را چنگ می زنند تا روغن آن خارج شوند، بعد آب به آن اضافه کرده و با شیر گرم و پیازبه شکل ترید می خورند.
 از دیگر غذاهای میمند، گوشت و بادمجو (خورش بادجان) ، اوکله (کله پاچه) ، گوشت و کلم (خورش کلم) ، قیمی نخود (خورش قیمه) ، آش دوغ، آش الوک، آش بنه، پلو سوزی (سبزی پلو) ، آش زرد (شله زرد) ، خاکه پیاز (املت پیاز) ، کاتلیت(کتلت) ، کودو ییتیمو (یتیمچه کدو) ، تو کمی مرخ خورده ناردونه (مرغ شکم پر با انار خشک) ، خورش آلو (تاس کباب سیب زمینی) و کال جوش است.
این خوراک های محلی اکثرا همراه با نان خورده می شوندو نان های میمند شامل نان تابه، نان کرنو، کماج و … است.
مردم میمند بینهایت مهمان دوست و بی ریا هستند بطور حتم اگر هنگام غذا شهر را بازدید کنید شما را به صرف یک وعده غذا دعوت می کنند.
از آنجا که این مردم از لحاظ اقتصادی خیلی قوی نیستند، شما بعنوان توریست می توانید در ازای لطفی که شامل حال تان می شود مبلغی را پیشنهاد کنید.
رستوران سنتی یا سفره سرای سنتی میمند نیز در فضایی متاثر از کل روستا در دل کوه با وسایلی متناسب فضای روستا، میزهای سنگی با پایه های چوبی گزینه خوبی برای صرف غذاست.

Check Also

مدت زمان صدور مجوزها در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «در راستای اصلاح …