ساخت هتل 50 متری در حریم ارگ کریمخانی جای بحث بیشتر دارد + بشنوید

ارگ کریمخانی

پرونده مجموعه زندیه شامل بازار وکیل، مجموعه ضرابخانه، ارگ کریمخانی، مسجد وکیل، دیوانخانه و کاروانسراهای آن از دو سال پیش برای ثبت جهانی در فهرست آثار یونسکو تهیه شده که البته مدتی به علت نبود اعتبارات مالی متوقف ماند هر چند به نظر میرسد  فارغ ار بحث مالی و تکمیل اسناد لازم موارد دیگری نیز در به تعویق افتادن ثبت جهانی این پرونده دخیل است.

به‌گفته پاراسایی، پژوهشگر میراث فرهنگی و یکی از مجریان پرونده ثبت جهانی ارگ کریم خانی، ثبت جهانی این مجموعه در دو مرحله صورت می‌گیرد. بخش‌ اول ثبت پرونده است و بخش دیگر ملزوماتی دارد که طبق ضوابط یونسکو که رعایت حرایم مجموعه است. درحال‌حاضر باتوجه به شرایط موجود یکسری عوامل و موانعی برسرراه این پرونده وجود دارد که ثبت جهانی آن را تهدید می‌کند.
پارسایی معتقد است، دکل‌های مخابراتی ادارات مختلفی که در اطراف مجموعه زندیه وجود دارد از یک سو و ساخت هتل جام‌جم در بافت دوره پهلوی شیراز باعث شده که حریم منظری مجموعه را به‌خصوص ارگ‌کریمخانی را مخدوش کند.
ساخت هتلی 50 متری در حریمه مجموعه ارگ کریمخانی و گمانه زنی در خصوص اختلال در روند ثبت جهانیه مجموعه زندیه به واسطه ی آن موضوع داغ این روزهاست موضوعی که البته نصیری معاون میراث فرهنگی استان فارس زیر بار آن نرفت. چراکه به‌اعتقاد این مسئول، هتل جام‌جم با ارتفاع 50 متری مشکلی برای ارگ‌کریمخانی ایجاد نمی‌کند.
نصیری می‌گوید: موضوع هتل جام‌جم در حدی که رسانه‌ها به‌ آن پرداخته‌اند و فاجعه قلمداد کردند مهم نیست.
بنا به گفته سجادی مالک این هتل ساخت اون هیچ خللی در روند به ثبت رسیدن مجموعه زندیه ایجاد نمیکند و حتی میشود یک طبقه و نیم از این هتل رو کاهش داد. پارسایی یکی از مجریان پرونده ثبت جهانی مجموعه در این باره اینطور می گوید: اگرچه آقای سجادیان به‌عنوان فردی که در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری سرمایه‌گذاری کرده‌ شناخته شده هستند، اما وجاهت صحبت کردن در مورد ضوابط پرونده مجموعه زندیه را ندارد. چراکه نیازمند آنست که دیگر متخصصان در این رابطه نظر دهند.
این پژوهشگر می‌افزاید: زمانی به مالک هتل مجوز داده شده که بحث ثبت پرونده مطرح نبوده است. در حال‌حاضر نیازمند آن هستیم که یک کارگروه فرهنگی متشکل از میراث‌فرهنگی، شهرداری و مالک هتل تشکیل شود و با طرح مباحث علمی و فنی ارتفاع مشخص و مورد نظر کارشناسان تعدیل شود.
به هر حال به گفته ی بسیاری از کارشناسان ساخته این هتل در حریم مجموعه زندیه زمینه ساز مشکلاتی در به ثبت جهانی رساندن آن خواهد بود موضوعی که مسئولان میراث فرهنگی پاسخ به آن را به بررسی‌های بیشتر موکول می‌کنند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …