کتاب نمایشگاه گونتر اوکر منتشر شد

نمایشگاه گونتر اوکر

کتاب کونتر اوکر نگاهی دارد به آثار به نمایش در آمده در نمایشگاهی که شهریور سال گذشته از این هنرمند آلمانی در موزه هنرهای معاصر تهران در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.

همچنین در این کتاب که در دویست صفحه منتشر شده است از برند اربل (سفیر آلمانی در تهران)، اصغر امیرنیا (مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی) احسان آقایی (رییس موزه) الکساندر تولنای (دبیر نمایشگاه و پژوهشگر تاریخ هنر) و دکتر مهدی حسینی (استاد دانشگاه و پژوهشگرتاریخ هنر) متونی استفاده شده است.
روی جلد داخلی کتاب نوشته‌ای از اوکر با این مضمون به چشم می خورد: «تحت تأثیر اقامت در تهران، آکنده از نگاه های محبت آمیز به دیدگان اثرگذار و نیرو بخش بانوان با شما سخن می گویم.آشکارا می توان بازتاب آن را در اشک های من دید که خاطرات را با دلتنگی در هم آمیخته و دیدارهائی را بار دیگر در ذهن مرور می کند که آکنده از وقار محبت آمیز بوده و حکایت از هم خوانی چند وجهی تن پوش با لطافت ذاتی دارد.
ذات برتری طلب مردان، که تشنه اثبات خویش در جلب معبود و در عین حال خویشتن داری است، چالش آکنده از سلطه و تسلط به ذات خویش را در درون او بوجود می آورد تا در غایت، او را به راه پروردگار رهنمون شود. غروری ملموس، برخاسته از تاریخ تمدنی چند هزار ساله، بسترساز مسیری است که با تأثیرپذیری از راه های بازرگانی، از میان سرزمینی باز، گذر کرده و تأثیر خود را به جای گذاشته و الهام بخش تمدن، فرهنگ و باورهای ادبی اروپا نیز بوده است.
در بخش دیگری از متن اوکر آمده است :تحت تأثیر موزه هنرهای معاصر تهران که مجموعه ای از شاهکارهای هنرمندان سراسر جهان را در خود جای داده و گنجینه ارزشمند و منتخبی قابل تأمل از بهترین ها است و نمایشگاهی با عنوان : “زخم ها پیوند ها”،زخم انسان ناشی از کنش انسان در این مجموعه آثار و مجسمه هائی از جمله ابزار کشاورزی، ادوات شکنجه و واژه های آزار دهنده بر گرفته از انجیل را به معرض نمایش گذاشته ام تهدید انسان، خطرات موجود برای او و آسیب پذیری انسان محتوای نمادهائی هستند که در این نمایشگاه ارائه گردیده است بیان این محتوا گاه به کمک واژه گان و گاه بدون آن، خالق ارتباط هنرمندانه است هنر توانائی نجات انسان را ندارد اما با بهره گیری از امکانات هنر، گفتمانی میسر می شود که بقاء انسان را طلب نماید».
مهدی حسینی نیز در متن این کتاب نوشته است: جای بسی خوشوقتی است که موزه هنرهای معاصر تهران میزبان هنرمند برجسته آلمانی گونتر اوکر ، دراین فصل هنری است . گونتر اوکر در بستر سیاسی واجتماعی غرب رشد کرده و آفرینش آثارش در آن دیار به سامان رسیده است. ولی از سرچشمه ها وفرهنگ شرق تغذیه می کند و آثار تجربی وپیشتازش را شکل می بخشد اوکر در حقیقت پیوندی است میان شرق وغرب.
این کتاب نفیس به سه زبان فارسی، انگلیسی و آلمانی در قطع رحلی بزرگ با جلد نرم توسط انتشارات موزه ی هنرهای معاصر تهران منتشر گردیده است.علاقمندان می توانند برای تهیه ی کتاب به کتابفروشی موزه ی هنرهای معاصر تهران مراجعه نمایند.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …