بلوغ سه توله‌یوز و تلف شدن یک یوزپلنگ



هومن جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس با بیان اینکه از سال گذشته تا‌کنون سرشماری جدیدی در مورد یوز پلنگ آسیایی در کشور صورت نگرفته است، اظهارداشت: بر همین اساس می‌توان گفت که طبق سرشماری‌های انجام شده در اواخر سال گذشته، هم‌اکنون جمعیت یوزپلنگ آسیایی بیش از 50 قلاده است.

مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی افزود: هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌ها برای حفاظت و صیانت برای همین جمعیت حداقلی یوزپلنگ صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در گذشته اقدامات متعددی برای حفاظت و صیانت از جمعیت یوزپلنگ آسیایی صورت گرفته است که بیشتر در مورد مطالعه و افزایش دانش درباره گونه یوزپلنگ آسیایی خلاصه می‌شده است.

وی بیان داشت: همکاری با جوامع محلی، آگاه‌سازی عمومی، ظرفیت‌سازی در درون و خارج از سازمان محیط زیست به منظور حفاظت و صیانت از این‌گونه جانوری از جمله برنامه‌هایی است که سازمان محیط زیست در دستور کار خود قرار داده است.

جوکار اضافه کرد: در فاز جدید پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی که سند آن احتمالاً ظرف یک ماه آینده میان سازمان یونپ و سازمان محیط زیست به امضا می‌رسد، تأکید بیشتر بر جدی‌تر گرفته شدن امور حفاظت از زیستگاه‌های یوزپلنگ است.

مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی ادامه داد: از آنجایی که پیشبرد این طرح مستلزم صرف هزینه‌های هنگفت است و سرمایه‌گذاری قابل توجهی را می‌طلبد به همین دلیل در ابتدای امر این طرح به صورت پایلوت در برخی زیستگاه‌های اینگونه جانوری انجام می‌شود.

وی ابراز داشت: در این باره سه طرح به صورت پایلوت با همکاری جوامع محلی صورت می‌گیرد؛ در این صورت پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با همکاری جوامع محلی ادامه می‌یابد، البته باید یادآور شد که تحقق این مهم کار آسانی نیست.

جوکار افزود: جمعیت یوزپلنگ مانند سایر گونه‌های جانوری به طور طبیعی در نوسان است چرا که گونه‌های جانوری دائماً در حال زاد و ولد هستند و برخی نیز به صورت طبیعی و غیرطبیعی از بین می‌روند.

وی بیان داشت: به عنوان مثال طبق آخرین تغییر و تحولات در گونه‌های یوز‌ آسیایی می‌توان به تولد سه توله یوز در منطقه میان‌دشت استان خراسان شمالی و موفقیت یوز مادر برای به بلوغ رساندن سه توله یوز طی دو ماه گذشته اشاره کرد.

مدیر پروژه ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیای خاطرنشان کرد: یوزپلنگ مادر توانست سه توله یوز را به ثمر برساند و این می‌تواند نوید خوب و بزرگی برای افزایش جمعیت اینگونه جانوری باشد.

وی در ادامه به تلف شدن یک یوزپلنگ توسط سگ گله در منطقه توران اشاره کرد و ادامه داد: حدود دو ماه گذشته شاهد دریده و تلف شدن یک یوز توسط سگ گله در منطقه توران بودیم.

جوکار خاطرنشان کرد: بر همین اساس نمی‌توان گفت که جمعیت یوز پلنگ ثابت خواهد ماند به طوری از طرفی امکان زاد و ولد برای اینگونه جانوری ایجاد می‌شود و از سویی دیگر نیز خطر تهدید جمعیت از طرق مختلف جمعیت این دسته از جانداران را کاهش می‌دهد.




:: دانلود فایل ضمیمه ()




مرجان


Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …