سینما چشمش را بر رنج جانبازان بسته است/ وقتی سراغ آن کوزه‌گر رفتم شهید شده بود


مصطفی رزاق‌کریمی درباره سرنوشت فیلمنامه “آسمان خردلی” به خبرنگار مهر گفت: فرهاد توحیدی نگارش فیلمنامه این فیلم سینمایی را در نهایت وسواس و علاقه‌ای که به سینمای جنگ دارد نوشته است و در این راستا به همراه توحیدی و مرتضی رزاق‌کریمی، تهیه‌کننده سفری به اتریش داشتیم و از تمام لوکشین‌ها و بیمارستان‌هایی که سی سال پیش مجروحان شیمیایی جنگ ایران و عراق در آن حضور داشتند، دیدن کردیم.


وی در ادامه افزود: انصافا فرهاد توحیدی برای نوشتن سکانس به سکانس این فیلم سینمایی وقت گذاشت و با صبر و حوصله حس‌های داستان را یک به یک درآورد و من می‌دیدم که توحیدی بغض می‌کرد و “آسمان خردلی” را می‌نوشت.


سینمای جنگ از اولویت سینمای ایران خارج شده است


این مستندساز با اشاره به تلاشی که برای نگارش فیلمنامه “آسمان خردلی” انجام شده است، بیان کرد: با وجود تلاش برای جذب سرمایه اما این فیلمنامه همچنان در گنجه مانده است. به نظر می‌رسد سینمای جنگ از اولویت‌های سینمای ایران خارج شده است.



این کارگردان در توضیح موضوع داستان “آسمان خردلی” گفت: فیلمنامه درباره خانمی است که در جنگ شیمیایی شده است. داستان از ایران شروع می شود و کاراکتر اصلی این فیلمنامه، برگرفته از شخصیت واقعی خود من است. به این معنا که من یکی از افرادی بودم که به جنگ ربطی نداشتم اما طی ماجراهایی به شکل ناخواسته درگیر جنگ می‌شوم و مستندهایی را از آن دوران می‌سازم که می‌توانم به مستند “خاطراتی برای تمام فصول” اشاره کنم. حال اینکه این شخصیت در مسیری که طی می‌کند به نگاه جدید در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود می‌رسد و خوشبختانه فرهاد توحیدی این نگاه جدید به زندگی و درامی که در آن نهفته است، به خوبی درآورده است.


فیلمنامه این کار را دراماتورژهای اتریشی خوانده‌اند


رزاق کریمی در ادامه متذکر شد: نکته قابل توجه این است که فیلمنامه این فیلم را چند دراماتورژ اتریشی خوانده‌اند و بسیار تحسین کردند و جالب اینکه این دراماتورژها بیشترین اصرار را برای ساخت این فیلم دارند و معتقدند که سینمای جنگی که توسط کارگردان های ایرانی تعریف می شود بسیار انسانی و شریف است.


کارگردان فیلم سینمایی “حس پنهان” با اشاره به نگاهی که دنیا به سینمای جنگ ایران دارد، توضیح داد: انتظار می رود مسئولان بیش از این به نگاه‌های جدید و متفاوت در این عرصه توجه کنند. با اینکه دغدغه اصلی من ساخت فیلم در این حوزه است اما من درباره خودم حرف نمی زنم، بلکه شرایط به گونه ای است که کارگردان هایی چون حاتمی کیا هم نمی توانند فیلم بسازند.


وی در ادامه افزود: به اعتقاد من کارگردان هایی چون حاتمی کیا اگر اثر تازه این ننویسند و بخواهند آثار قدیمی خود را بار دیگر کارگردانی کنند باز حرف برای گفتن است. من مطمئن هستم حاتمی کیا اگر بار دیگر فیلم “از کرخه تا راین” را در شرایط فعلی بسازد قطعا با نگاه جدید به موضوع می‌نگرد؛ نگاهی که حرف امروز جامعه را در پی دارد.


جانبازانی که مظلومانه شهید می‌شوند


مجری طرح فیلم “خاکستر سبز” گفت: به اعتقاد من مجروحان جنگ تحمیلی ایران و عراق خیلی مظلوم و بی مدعا هستند و همین بی ادعا بودن آنها بسیار تکان دهنده است چراکه با درد اما آرام در کنار ما زندگی می کنند و بعد به شهادت می رسند.


وی در ادامه افزود: من در زندگی روزمره به این افراد خیلی بر می‌خورم به عنوان مثال در جاده قم یک جانبازی را دیدم که کوزه‌گر بود با هم حرف که می زدیم خیلی بی ادعا از آن روزها حرف می زد و با عشق از همرزمان خود تعریف می کرد. نکته تاسف‌بارتر اینکه بار دیگر که گذرم به قم افتاد کنار همان کارگاه کوزه‌گری ایستادم تا حالی از او ببینم اما با اعلامیه آن شهید مواجه شدم.



کارگردان فیلم “یاد و یادگار” بی‌ادعا رفتن این بزرگان را درد دانست که متاسفانه این روزها در سینمای ایران مدنظر قرار نمی گیرد و در این‌باره توضیح داد: این مسایل در سینما در اولویت نیست و فیلمساز با فیلمنامه آماده باید منتظر باشد تا ببیند چه نهاد و سازمان دولتی و یا سرمایه‌گذار در بخش خصوصی دست یاری به فیلمنامه‌نویس و فیلمساز می‌دهد.


مصطفی رزاق کریمی در پایان صحبت های خود با اشاره به نمایش فیلم مستند “خاطراتی برای تمام فصول” در خانه هنرمندان گفت: نمایش این فیلم مستند به همت انجمن مستندسازان برگزار شد. در این نمایش آن دسته از رزمنده هایی که سی سال پیش برای معالجه در اتریش حضور داشتند و در حال حاضر هم در قید حیات هستند در سالن بودند و فیلم را با دیگران به تماشا نشستند. در پایان نمایش این فیلم مستندکه با استقبال خوبی مواجه شد فرهاد ورهرام و حبیب احمدزاده به عنوان نماینده دو دیدگاه متفاوت فیلم را نقد کردند که طرح این دو دیدگاه در طول جلسه نقد و بررسی مکمل یگدیگر بودند.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …