ایرانگرد نیوز

مسکن ایرانی در برابر زلزله مقاوم می‌شود


طبق آمار پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی ومهندسی زلزله، بین سال‌های???? تا ???? درایران هرساله حداقل یک زلزله‌بزرگ به بزرگی? تا ? ریشتر رخداده است که این موضوع لزوم توجه هرچه بیشتر به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها را بیشتر می‌کند.
خشایار تمدن، عضو هیأت مدیره شرکت کالوپ با بیان این مطلب گفت: در کشورهای زلزله‌خیزی مانند ژاپن یکی از اقدامات صورت گرفته برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، استفاده از مقاطع سازه‌های مدرن ساختمانی(HSS)Hollow Structural Sections است که آسیب‌پذیری ساختمان‌ها در برابر زلزله را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.
وی افزود: در حال حاضر این سازه‌ها در کشور تولید شده و وارد بازار مصرف شده‌اند و استقبال خوبی نیز از آنها صورت گرفته است.
تمدن تصریح کرد: HSS مقاطع تو خالی صنعتی هستند که به صورت یکپارچه و بدون خط جوش سنتی تولید می‌شود و همین موضوع موجب مقاوم‌تر شدن آن شده و مقاومت آن را در برابر زلزله، آتش‌سوزی و سایر حوادث بالاتر می‌برد.
وی ادامه داد: مقاطع قوطی که به صورت سنتی از جوش دادن ورق درست می‌شوند، دارای گوشه‌های قائم هستند که تیز بودن این گوشه‌ها باعث کاهش سطح مقطع در این نواحی شده و همین امر باعث تمرکز نیرو و تنش ناشی از آن در گوشه‌ها می‌شود که نتیجه آن گسیختگی زود هنگام مقطع در مقابل نیروی زلزله است در صورتی که مقاطع HSSبه ‌دلیل انحنای مناسب در گوشه‌ها این مشکل را ندارند.
تمدن گفت: یکی از مزیت‌های این پروفیل‌ها در مقایسه با پروفیل‌های سنتی، سرعت ساخت سازه‌ها است و می‌توان با استفاده از این پروفیل‌های مدرن سرعت ساخت سازه‌های ساختمان را تا 75 درصد افزایش داد.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



خروج از نسخه موبایل