حراجی که شبیه حراج‌های خارجی نیست/ استفاده از زنگ زورخانه به‌جای چکش


به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری دومین حراج آثار هنرهای قرآنی شامل آثار خوشنویسی و نقاشیخط و دهمین جشنواره “بسم‌الله” با حضور محمدرضا کمره‌ای دبیر کل جشنواره و مدیر حراج، فریدون مردانی دبیر بخش گرافیک و رسول مرادی رئیس کارگروه ارزشیابی حراج صبح امروز دوشنبه، هفدهم تیرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.


در ابتدای این نشست کمره‌ای گفت:‌ جشنواره بسم‌الله با هدف ترغیب و تشویق هنرمندان برای خلق آثاری با موضوع آیه قدسی بسم‌الله از 10 سال پیش تاکنون توسط بخش خصوصی در حال فعالیت است. اینکه بخش خصوصی توانسته است یک برنامه را به مدت 10 سال برگزار کند تنها زا الطاف خدایی بوده است.


وی با ذکر این جمله که “امسال جشن دهمین سالگرد این جشنواره را جشن می‌گیریم” افزود: امسال جشنواره در سه بخش گرافیک، تصویرسازی و خوشنویسی برگزار خواهد شد. داوری دهمین جشنواره بسم‌الله در سه بخش گرافیک (پوستر و لوگوتایپ با موضوع آیه مبارک بسم‌الله) و تصویرسازی (با موضوع قصص قرآنی) با حضور اعضای هیئت داوران متشکل از بهرام کلهرنیا، مصطفی اوجی، مهرداد کشتی‌آرا، کمال طباطبایی، پژمان رحیمی‌زاده و ارمغان رحمانپور انجام شد و پس از تعیین آرا از کل 6800 اثر داخلی تعداد 114 اثر و از بین 1200 اثر خارجی از 15 کشور، 6 اثر از کشورهای مراکش،‌ ترکیه، بوسنی، پاکستان و افغانستان برای این دوره از جشنواره بسم‌الله انتخاب شد.



کمره‌ای یکی از ویژگی‌های جشنواره بسم‌الله را توجه به چاپ کتاب‌ دانست و بیان کرد: در جشنواره‌های دولتی کتاب‌ها را با فاصله‌ای چند ماهه و حتی چند سال بعد رونمایی می‌کنند ولی ما در جشنواره بسم‌الله تمام سعی خودمان را کرده‌ایم که به استانداردهای جهانی نزدیک شویم به همین خاطر سعی می‌کنیم که در زمان جشنواره کتاب را هم رونمایی کنیم. در جشنواره امسال یک مجموعه چاپ خواهیم کرد با عنوان گنجینه که شامل دو کتاب “گنج‌نامه” در حوزه گرافیک و تصویرسازی و کتاب “گنج بسم‌الله” شامل آثار خوشنویسی است که برای این مجموعه‌ها مراسم رونمایی هم خواهیم داشت.


وی چاپ کتاب دیگری به نام “بسم‌الله در فرهنگ اسلامی” اثر علی‌ اسماعیل‌پور را در راستای محتواسازی در جریان هنرهای قرآنی الزامی دانست و قول داد که این کتاب نیز در ماه رمضان امسال رونمایی خواهد شد.


مدیر انتشارات مشق هنر، فرهنگسرای نیاوران را محل برگزاری جشنوراه دهم بسم‌الله و دومین اکسپوی هنرهای قرآنی ذکر کرد. وی ورود به دهه دوم جشنواره را از ویژگی‌های جشنواره بسم‌الله امسال دانست و گفت: از سال آینده و برای اینکه هیچ کدورتی نباشد قصد داریم ورک‌شاپ و کارگاهی برگزار کنیم تا تمام کسانی که آثارشان به جشنواره راه یافته و یا راه نیافته مقابل داوران جشنواره نشسته و از مبانی تصویری ذهنی داوران ما آگاه شوند.


کمره‌ای در بخش دیگر از صحبت‌های خود از سازمان زیباسازی شهر تهران گلایه و بیان کرد: این سازمان تاکنون هیچ کمکی به ما نکرده است ولی ما همیشه لوح فشرده آثار را برای آنها می‌فرستیم و از آنها می‌خواهیم که به جای آثاری که ارزش هنری و مذهبی ندارند این آثار را به دیوارهای شهر بیاویزند.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان زیباسازی و یا دفتر امور تجسمی ارشاد به شما کمک مالی نکرده است، توضیح داد: خیر. در سازمان زیباسازی به کسانی که منتقد عملکردشان هستند توجهی نمی‌کنند. ما چون دلسوزانه، شفاف و البته صریح به عملکرد این سازمان نقد وارد کرده‌ایم ما را تحویل نمی‌گیرند. ارشاد هم همیشه با مشکل کمبود بودجه روبرو بوده و هست.


توجه رئیس‌جمهور منتخب به خوشنویسی


دبیر جشنواره بسم‌الله به مناظره فرهنگی کاندیداهای ریاست‌جمهور در تلویزیون اشاره کرد و گفت: در آن نشست و مناظره حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب مردم از بزرگان خوشنویسی مانند محمد احصایی و برادران میرخانی نام برد که باعث شد که این امید در دل هنرمندان این حوزه روشن شود که قرار است آنها هم مورد توجه قرار گیرند و از مهجور بودن در0گیند.



وی در مورد نمایش آثار جشنواره در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: قرار بر این است که نمایشگاه آثار جشنواره در فرهنگسرای نیاوران باشد ولی هفته آخر ماه رمضان، آثار به مجلس شورای اسلامی برده می‌شود و در این مکان هم به نمایش درخواهد آمد. در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری اولین بازدید فرهنگی رئیس‌ دولت یازدهم از جشنواره ما خواهد بود.


بودجه صفر تومانی


کمره‌ای در بخشی از این نشست و در پاسخ به این سوال که بودجه اولیه شما برای جشنواره چقدر است؟ گفت: ما برنامه خود را با بودجه صفر تومانی آغاز و بعد فراخوان را منتشر می‌کنیم و بعد به دنبال جذب بودجه نیز می‌ رویم که اگر بودجه‌ای به دستمان رسید که آن را مورد استفاده قرار می‌دهیم وگرنه خودمان هزینه این جشنواره را تامین می‌کنیم.


زنگ زورخانه به جای چکش حراج


در بخش دیگری از این نشست کمره‌ای در مورد حراج آثار هنرهای قرآنی توضیح داد: چند سالی است که برگزاری حراج‌هایی به شیوه آنچه که در کریستیز و ساتبیز انجام می‌دهند مد شده که افرادی کراواتی و پاپیون زده دور هم جمع شده و برای هنر ایران هم تصمیم می‌گیرند. بسیاری از این حراج‌ها بیشتر یک شو و نمایش هستند. مگر می‌شود که یک حراج بتواند این ادعا را بکند که توانسته 100 درصد آثار خود را بفروشد؟ این افراد گمان کرده‌اند که هرچه بگویند و دیکته کنند همه باید قبول کنند. هیچ حراجی تاکنون این ادعا را نداشته مگر افردای که خود را قیم هنرهای تجسمی می‌دانند.


وی ادامه داد: ما دومین سالی است که حراج آثار خوشنویسی و نقاشیخط را برگزار می‌کنیم و هیچ ادعای بزرگی هم نداریم. ما تلاش خواهیم کرد که آثار هنرمندان بزرگ و بی‌ادعای این حوزه را با قیمت‌هایی مناسب به فروش برسانیم. سال گذشته نیز حدود 60 درصد آثار را در حراج‌های دوگانه‌ای که در برج میلاد و فرهنگسرای نیاوران برگزار کردیم به فروش رساندیم.



مدیر حراج خوشنویسی و نقاشیخط که به حراج آثار هنرهای قرآنی نیز معروف است از استفاده زنگ زورخانه به جای چکش در این حراج اشاره کرد و گفت: ما دوست نداریم که هنری اصیل خودمان با المان‌های غربی به فروش برسد.


حضور گسترده تهرانی‌ها در جشنواره بسم‌الله


فریدون مردانی، دبیر بخش گرافیک در مورد حضور هنرمندان شهرهای مختلف در این برنامه توضیح داد:‌ من از سال 82 که اولین دوره جشنواره بود تاکنون همراه و در کنار جشنواره بوده‌ام و معتقدم که این جشنواره یکی از منظم‌ترین جشنواره‌های هنرهای تجسمی است.


وی برگزاری منظم این جشنواره و تداوم آن را یکی از علل موفقیت آن دانست و گفت: در جشنواره دهم آثاری که به دستمان رسیده بیشتر از چهار شهر تهران، اصفهان، مشهد و یزد بود که بعد از داوری و انتخاب آثار متوجه شدیم که بیش از 50 درصد آثار روی دیوار رفته متعلق به تهرانی‌هاست.


مشکل اقتصادی، بزرگترین معضل هنرمندان خوشنویس


رسول مرادی، هنرمند خوشنویسی و مدیر کارگروه ارزشیابی حراج خوشنویسی و نقاشیخط نیز در بخشی از این نشست بر مشکل هنرمندان برای فروش آثار خود به خصوص هنرمندان خوشنویس اشاره کرد و گفت: من هنرمند خوشنویسی می‌شناسم که 30 سال است که کار می‌کند ولی هنوز نتوانسته‌اند حتی پنج اثر خود را بفروشند.


وی در پایان در مورد چگونگی قیمت‌گذاری آثار نیز توضیح داد: من و سایر دوستانی که در شورایی در مورد این حراج کنار هم جمع شده‌ایم در مورد قیمت آثار تصمیم می‌گیریم و قیمت‌ها را با توجه به قیمت آثار خود هنرمند و نیز قیمت‌های بین‌المللی آثار آنها اعلام خواهیم کرد.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …