قانون توليد کيسه‌هاي تجزيه‌پذير تصويب شود


مهندس محمد هادي حيدرزاده در نشست خبري روز بدون نايلکس (21تير ماه) افزود: اميدواريم در دولت آينده پس از برگزاري جلسات کارشناسي، اين لايحه به صحن علني مجلس برود تا بتوانيم به توليدکنندگان کيسه‌هاي تجزيه‌پذير وام‌هايي با بهره‌ کم ارائه بدهيم.

وي ادامه داد: در کشورهايي مانند امارات، کانادا و برزيل که کاهش چشمگيري در توليد، توزيع و مصرف کيسه‌ها و ظروف پلاستيکي رخ داده در قانون به اين موضوع پرداخته شده و براي آن سياست‌هاي تشويقي و تنبيهي در نظر گرفته شده است و اگر ما نيز در اين زمينه قانوني نداشته باشيم، اين موضوع به نتيجه نخواهد رسيد.

رييس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران با بيان اينکه در سال گذشته مراسم روز جهاني بدون نايلکس صرفا در شهر تهران برگزار مي‌شد، افزود: امسال با استقبالي که ساير شهرها از اين اقدام داشتند، با دبيرخانه 11کلانشهر کشور هماهنگ کرديم تا بزرگداشت اين روز در ديگر شهرهاي کشور نيز برگزار شود.

وي اظهار کرد: علاوه بر اقبال خوبي که در تهران و ديگر شهرهاي کشور نسبت به برگزاري بزرگداشت اين روز صورت گرفته، شهرهاي کوچکي مانند سبزه‌وار، نيشابور و بوشهر نيز براي برگزاري مراسم‌هاي مختلف اعلام آمادگي کرده‌اند، علاوه بر آن در شبکه‌هاي اجتماعي فعالان محيط زيستي کمپين‌هايي را در اين زمينه ايجاد کرده‌اند.

حيدرزاده افزود: در سال آينده نيز با توجه به اينکه شهرداري تهران دبيرخانه دائمي اجلاس کلانشهرهاي آسياست، هماهنگ کرديم که اين برنامه به صورت مشترک بين شهرهاي بزرگ مجمع کلانشهرهاي آسيايي برگزار شود.

رييس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران در خصوص عوارض استفاده از پلاستيک‌هاي تجزيه‌ناپذير، اظهار کرد: توزيع مواد غذايي در اين پلاستيک‌ها باعث ابتلا به بيماري‌هاي صعب‌العلاجي مي‌شود.

وي گفت: براي توليد پلاستيک‌هاي تجزيه‌پذير و توزيع آنها با اصناف هماهنگ کرديم که تا از توليد ظروف تجزيه‌ناپذيري که باعث عوارض گوارش مي‌شوند، جلوگيري شود.

حيدرزاده تصريح کرد: در گذشته نظام خريد زنبيلي در ميان مردم ما رايج بود و اکنون کشورهاي اروپايي نيز به آن بازگشته است. علاوه بر آن کيسه‌هاي پارچه‌اي بايد جايگزين کيسه‌هاي نايلوني شود.

رييس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران در گفت و گو با ايسنا با بيان اينکه با ساير فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي براي الگوبرداري از اين روش مکاتباتي انجام شده است، افزود: فروشگاه‌هاي رفاه، اتکا و هايپراستار نيز با هماهنگي‌هايي که انجام شده به اين شبکه پيوسته‌اند.

حيدرزاده از برگزاري مراسمي براي نکوداشت فعالان محيط زيست شهر تهران در روز هجدهم تيرماه خبر داد و گفت: اين مراسم در خانه انديشمندان علوم انساني برگزار مي‌شود تا الگوي مناسبي از همکاري مديريت شهر و شوراي شهر تهران ارائه شود، زيرا در دوره سوم شوراي شهر کميته محيط زيست بسيار فعال بود و طرح‌هاي خوبي از جمله نظام مديريت سبز، نظام مديريت محيط زيست، محدوديت مصرف کيسه‌هاي پلاستيکي و الزام پيوست زيست محيطي پروژه‌ها را تصويب کرد که اين مراسم با هدف تجليل از اين حرکت انجام مي‌شود.

وي از برگزاري برنامه‌هاي آموزشي و فرهنگي در روز بيست و يکم تيرماه در 22منطقه شهرداري تهران با همکاري سازمان ميادين ميوه و تره‌بار و شرکت شهروند خبر داد و گفت: برنامه اصلي شهرداري تهران در روز چهارشنبه راس ساعت 10صبح در ميدان لواساني منطقه يک برگزار مي‌شود.




:: دانلود فایل ضمیمه ()



Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …